achtergrondafbeelding

Autozoeker

Opel Insignia grand sport

In 2008 verscheen de eerste Opel Insignia op de markt als opvolger van de Vectra en de daarvan afgeleide Signum. Die laatste kreeg in de Ingsignia geen directe opvolger, want die was er net als de Vectra alleen als sedan en stationcar. Die laatste ging door het leven als de Insignia Sports Tourer, waarmee Opel voor het eerst afweek van de traditionele aanduiding Caravan voor haar stationcarmodellen. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 2008 verscheen de eerste Opel Insignia op de markt als opvolger van de Vectra en de daarvan afgeleide Signum. Die laatste kreeg in de Ingsignia geen directe opvolger, want die was er net als de Vectra alleen als sedan en stationcar. Die laatste ging door het leven als de Insignia Sports Tourer, waarmee Opel voor het eerst afweek van de traditionele aanduiding Caravan voor haar stationcarmodellen.

Nieuwe uitvoeringen
De Insignia hielp Opel om weer echt goede verkopen neer te zetten in het hogere middensegment. Net als de Vectra verscheen ook de Insignia in sportieve OPC-uitdossing. Een nieuwe uitvoering was de Country Tourer, een variant van de stationversie met offroadaankleding. Na een tussentijdse facelift in 2013 verscheen in 2017 de huidige tweede generatie van de auto. De sedanversie is daarbij vervangen door een liftback met de naam Insignia Grand Sport en de OPC-versie is omgedoopt tot GSi. Een oude naam herleeft dus.

Andere namen
De Insignia wordt vrijwel wereldwijd geleverd, maar wel onder verschillende namen. Naast de voor de hand liggende Vauxhall-versie voor de Britse markt stond de auto in Australië als de Holden Insignia in de prijslijsten. Voor de huidige generatie is de auto omgedoopt tot Commodore en vervangt hij het gelijknamige voorgaande model daarvan. Net als de Opel Vectra werd de Insignia op sommige markten als Chevrolet Vectra verkocht. Als laatste variant vormt de Opel Insignia in Noord-Amerika en China onder de naam Buick Regal de laatste generaties van die auto.

Technisch

Motortype diesel, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.496 cm³
Max. vermogen 90 kW (122 pk)
Bij 3.250 tpm
Max. koppel 300 Nm
Bij 1.750 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,1 m
Vermogensrange 90 tot 128 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. liftback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie maart 2017
Laatste facelift april 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 39.599
Bijzonderheden De achterklep van de Insignia opent inclusief achterruit, waarmee het officieel een liftback is en geen sedan.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/55 R17
L x B x H 4.897 x 1.863 x 1.455 mm
Wielbasis 2.829 mm
Massa leeg 1.405 kg
Max. aanh. gew. 1.500 kg
Inh. bag. ruimte. 490 l
Tankinhoud 62 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,6 l/100km
CO₂-emissie 120 g/km
Energielabel A

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,4 s
Topsnelheid 205 km/u