Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4×4 – Autotest
Oogt mooi, rijdt prima
Misschien het meest opvallende kenmerk bij de eerste kennismaking met de nieuwe Opel Insignia in Rüsselsheim: het enorme enthousiasme van de vertegenwoordigers van Opel over hun merk in het algemeen en deze nieuwkomer in het bijzonder.
Zwarte cijfers schrijven
Echt vanzelfsprekend is dat niet: de toekomst van het bijna 120 jaar oude Opel is al een tijdlang onzeker. Fabrieken zouden gesloten worden, eigenaar General Motors was de aanhoudende verliezen beu. Een jaar of vier, vijf geleden werd een nieuw pad uitgestippeld: Opel moest zichzelf heruitvinden, binnen een paar jaar moesten weer zwarte cijfers worden geschreven. En op het moment dat dit bijna werd gerealiseerd, besloot de moeder het bedrijf over te doen aan het Franse PSA.
“Hier staat gewoon een erg fraaie auto, die van binnen zeer ruim is en vooral lekker rijdt”
Heel veel gaat veranderen
Die deal is nog niet helemaal afgerond, maar alles is er op gericht om nog dit jaar Opel toe te voegen aan het Franse concern. Wat dat op termijn betekent voor de eigen ontwikkelmogelijkheden in Rüsselsheim is natuurlijk koffiedik kijken. Al weet je wel dat er veel, heel veel gaat veranderen.
LEES OOK: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – Rijtest + Video
Onzeker klimaat
In dat onzekere klimaat is de nieuwe Insignia gelanceerd, de tweede generatie van dit model. Er zijn van de eerste generatie zo’n 940.000 exemplaren van verkocht. Al wordt het niet direct uitgesproken, het is duidelijk dat alles uit de kast is gehaald om die aantallen te overtreffen. De Insignia is qua design geïnspireerd op de Monza Concept uit 2013, een zeker voor Opel revolutionair ontwerp dat mede opviel door zijn scherpe lijnen.
“De Grand Sport is tot 175 kg lichter, de Sports Tourer is zelfs tot 200 kg afgevallen”
Design
Die designtaal trekt Opel door naar deze Insignia. Hier staat gewoon een erg fraaie auto, die van binnen zeer ruim is en vooral lekker rijdt: een mooie aflopende daklijn, scherpe vouwen over de hele lengte en mooie lichten vóór en achter. De nieuweling is flink afgevallen: de Grand Sport (Opel spreekt van een coupélook, noem het een hatchback) is tot 175 kg lichter, de Sports Tourer is zelfs tot 200 kg afgevallen.
LEES OOK: Peugeot 5008 BlueHDI 150 – rijtest
Logo
Nog een geinig detail: ook het logo is gemoderniseerd, de bekende bliksemschicht is wat hoekiger geworden en lijkt wat meer op de cirkel te liggen. Ook interessant: de cW-waarde komt uit op 0,26, wat veel zegt over de stroomlijning.
“Het zou te ver gaan om de Opel Insignia als een grote concurrent van de Duitse premium merken te betitelen”
Interieur
Hoewel de oude en de nieuwe Insignia nagenoeg even lang zijn, heb je als rijder en passagier meer ruimte. Dat komt onder meer doordat de zitpositie met drie centimeter is verlaagd, waardoor je als rijder meer in de auto zit. De cockpit is ook veel meer rond de bestuurder gebouwd, zodat je tijdens het rijden echt het gevoel hebt dat je in control bent. Je hebt een uitstekend zicht op de beschikbare meters en informatiepanels, ook een plezierig feit.
LEES OOK: Zo bouwt Opel de nieuwe Insignia
Afmetingen
De Insignia Grand Sport meet 4.897 mm en is 2.093 mm breed (inclusief zijspiegels), de hoogte bedraagt 1.455 mm. De Sports Tourer heeft een lengte van 4.986 mm, is ook 2.093 breed (inclusief zijspiegels) en is 1.500 meter mm hoog. Met een bagageruimte van 450 tot 1.450 kg valt er in de Insignia voldoende te verstouwen.
Uitrusting
De lijst met veiligheidssystemen, speciale technologieën en andere opties is lang. Een grip uit de lijst die het leven (soms tegen betaling) leuker maken:
▪ Nieuwe generatie full IntelliLux led matrixverlichting met 32 led-segmenten voor grootlichtfunctie. Bij groot licht een lichtbereik tot wel 400 meter
▪ Eerste Opel met actieve motorkap voor verbeterde voetgangersveiligheid
▪ Verder verbeterd adaptief FlexRide-onderstel
▪ Head up display projecteert snelheid, verkeersborden, gekozen snelheid van snelheidsbegrenzer en adaptive cruise control met navigatie-instructies op de voorruit
▪ Adaptive Cruise Control (ACC) met automatische noodremassistent
▪ Lane Keep Assist (LKA) met automatische stuurcorrectie
▪ Rear Cross Traffic Alert detectie met bereik tot 20 meter en een kijkhoek van 90 graden links en rechts naast het voertuig
▪ Persoonlijke connectiviteits- en serviceassistent Opel OnStar met extra diensten: het boeken van een hotelkamer of vinden van een parkeerplaats
Rijden
Onder het rijden valt met name de prettige besturing op. Voor deze gelegenheid stapten wij in de topversie, de 2,0-liter turbo met een vermogen van 191 kW/260 pk. Deze viercilinder is gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat en een AWD-systeem met torque vectoring. Dan mag je op zichzelf ook wel goede rijeigenschappen verwachten.
“Onder het rijden valt met name de prettige besturing op”
Maar toch werden we aangenaam verrast: krachtige motor, prettige overbrengingen, heerlijk beheersbaar en een indrukwekkende wendbaarheid. We hebben ons op het testtraject dat deels voerde door het Taunusgebergte heerlijk vermaakt. Kopers kunnen ook kiezen voor een 1,5-liter viercilinder met twee varianten: 103 kW (140 pk) of een met 121 kW (165 pk). Voor dieselrijders is de beproefde 1.6 CDTI dieselmotor met 81 kW (110 pk) of een versie met 100 kW (136 pk). En ook hier geeft de eerste kennismaking vertrouwen.
Conclusie
Het zou te ver gaan om de Opel Insignia als een grote concurrent van de Duitse premium merken te betitelen. Die zijn op vele punten verder: verfijnder rijgedrag, betere afwerking, dat soort zaken maakt nog wel verschil, maar daar betaal je ook voor. In bredere zin is de Insignia in het D-segment een zeer serieuze overweging waard.
“De Insignia is een zeer serieuze overweging waard”
Prijzen en uitvoeringen
De Opel Insignia komt in 31 verschillende uitvoeringen. En een ontelbaar aantal kleuren: er is een aantal standaardkleuren, maar wie wil kan via Opel Exclusive zijn eigen kleur samenstellen die dan speciaal wordt gemengd en toegepast. De prijzen beginnen bij 33.695 euro voor de Grand Sport en de Sports Tourer vanaf 34.945 euro. De duurste staat voor 59.995 euro in de boeken. En daar tussen zijn vele varianten, afhankelijk van uitrusting en uitvoering. De specificaties van de 2.0 Turbo 4×4 vind je hieronder.