Autotest – Lexus ES 300h, bijzondere hybride limousine
Gebouwd voor de eeuwigheid
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Lexus is een eigenzinnig merk. De Lexus ES 300h past wat dat betreft gezien zijn styling perfect in het gamma van Lexus. De ES heeft de GS vervangen en deelt veel techniek met de nieuwe Camry. Moet je een Volvo S90, Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5 Serie of Audi A6 laten staan voor deze Lexus? Misschien wel.
Zandloper
De Lexus ES 300h is wat je noemt een bijzondere verschijning. Echt niet iedereen zal hem mooi vinden. Hij is uitgesproken, gedurfd en in het ontwerp gebeurt heel veel. Lexus past veel vouwen, plooien, lijnen en hoeken in het ontwerp toe. Dat moet je ding zijn. Vooral de neuspartij valt extra op dankzij de immense ‘zandloper’-grille die door Lexus spindle grille wordt genoemd: een kenmerk van alle Lexus-modellen. We moeten toegeven: elke keer als we de auto parkeerden, keken we toch stiekem even over onze schouder terug.
“Veel vouwen, plooien, lijnen en hoeken.”
Hybride aandrijflijn
Ook de 4.975 mm lange Lexus ES is een hybride, net als veel andere Lexus-modellen. Dat wordt al verklapt in de officiële naam van het model. Die ‘h’ staat immers voor ‘hybride’. De hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 218 pk (160 kW), bereikt door een 2,487 cc grote vier-in-lijn benzinemotor met 178 pk en 221 Nm én een 120 pk en 202 Nm sterke elektromotor. De topsnelheid komt uit op 180 km/u en de sprint van 0 naar 100 is na 8,9 seconden een feit. Prima cijfers en meer dan voldoende power voor vlotte deelname aan het verkeer.
“De hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 218 pk.”
Geen 1.000 kilometer
De brandstoftank heeft een inhoud van 50 liter. Volgens Lexus kom je daarmee meer dan 1.000 kilometer ver. Dat is wellicht iets te rooskleurig. Dik 800 kilometer moet haalbaar zijn. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 6,0 liter per 100 kilometer. Of simpel gezegd: 1 op 16,6. Wie echt rustig aan doet, noteert een brandstofverbruik dat begint met het cijfer 5.
“Alsof de auto gebouwd is voor de eeuwigheid.”
Lexus ES 300h (2020), bijzondere hybride limousine – AutoRAI TV
Afgesloten van de wereld
De Lexus ES is geen lichtvoetige limousine. Hij voelt wat zwaar aan en geeft tijdens snelle bochten op een natuurlijke manier – onder meer via onderstuur – aan dat het wel een tandje minder mag. De auto weegt rijklaar 1.755 kilogram, maar geeft de indruk nog wat zwaarder te zijn door een zwaar aanvoelende besturing. De auto geeft daarbij wel een solide gevoel, alsof de auto gebouwd is voor de eeuwigheid. Je hebt het idee in een extreem veilige cocon te zitten, in je eigen luxe wereldje, afgesloten van de wereld.
Take it easy
Comfort is in de Lexus ES belangrijker dan dynamiek. Take it easy is het onzichtbare motto dat de Lexus ES uitdraagt. In deze auto kom je echt tot rust. Je zit in heerlijke stoelen met voldoende zijdelingse steun en kijkt uit over een wat druk maar toch ook sierlijk dashboard opgebouwd uit kwalitatief aanvoelende materialen. Ohja, stilte, stilte en nog eens stilte. De ES is zelfs heel stil. Dat komt onder meer doordat Lexus akoestisch glas toepast en extra geluidsisolatie gebruikt in de wielkasten en de motorruimte.
President Line
Door die stilte aan boord komt het Mark Levinson Premium Surround System met zeventien luidsprekers perfect tot zijn recht. Dit systeem zit standaard in de President Line, de uitvoering die wij rijden. De President Line is de duurste variant in de ES-line-up en kost minimaal 68.995 euro. Dan zit er wel alles op en aan. Denk aan een head-up display van 10,9 inch en fraaie houtafwerking voor de middenconsole. De Lexus ES is er overigens al vanaf 54.295 euro (Business Line). En zelfs dan zitten er al best veel spulletjes op en aan.
In geur en kleur
Over de Lexus ES valt bijzonder veel te vertellen. Zelfs de officiële brochure telt dik 110 pagina’s. Dat kunnen we niet allemaal behandelen in dit verhaal, anders bestaat de kans dat je halverwege in slaap valt. Lexus is heel goed in het in geur en kleur vertellen van voorzieningen aan boord van deze Lexus, hoe alles met de grootste precisie is gemaakt en waarom een hybride aandrijflijn een uitstekende keuze is. Toegegeven, op deze Lexus zit inderdaad heel erg veel, alles steekt goed in elkaar en de hybride aandrijflijn doet prima zijn werkt. Maar niet alles kan perfect zijn.
Touchpad
De bediening van het infotainmentsysteem bijvoorbeeld. Dat moet in deze Lexus ES 300h nog via een touchpad. Dat zorgt voor te veel afleiding onderweg. Een draai-/selectieknop werkt veel intuïtiever. Check even de video en je ziet meteen wat we bedoelen. Klein lichtpuntje: de spraakbediening in deze Lexus ES 300h werkt perfect. Dus heel veel kan met spraakopdrachten worden opgelost. Het instrumentencluster is simpel van opzet en doeltreffend. Alles is goed afleesbaar. De ergonomie is top, alle knoppen zijn snel en blind te vinden. En waar is die inductielader om smartphones draadloos op te laden? Ha, scherp van je. Die heeft Lexus verstopt onder de middenconsole.
Camry-broeder
De Lexus ES deelt zijn platform met de Toyota Camry. De wielbasis is riant, waardoor je zowel vóór- als achterin ontzettend veel ruimte hebt. Iedereen zit prinsheerlijk. De bagageruimte is ook enorm en ruim genoeg om met een compleet gezin met bagage op autovakantie te gaan.
Concurrenten Lexus ES 300h
Concurrenten van de 218 pk sterke Lexus ES 300h zijn de Volvo S90, Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5 Serie en Audi A6. Is deze Lexus dan duur ten opzichte van die varianten? Je moet natuurlijk wel motorvarianten met een gelijkwaardig motorvermogen met elkaar vergelijken. We komen dan uit op onderstaande uitvoeringen (prijzen van laag naar hoog).
- Lexus ES 300h – 218 pk – 54.295 euro
- Volvo S90 T4 Geartronic – 190 pk – 54.995 euro
- Mercedes-Benz E 200 9G Tronic – 197 pk + 13 pk – 56.797 euro
- BMW 520iA – 184 pk – 58.962 euro
- Jaguar XF 20d turbodiesel – 180 pk – 61.180 euro
- Audi A6 45 TFSI – 245 pk – 63.170 euro
- Jaguar XF 25t – 250 pk – 71.830 euro
Lexus ES in het voordeel
De Lexus ES 300h is wat betreft in het voordeel. Zeker gezien de rijke standaarduitrusting. Zaken als (adaptieve) cruise control, Lane Tracing Assist, Pre-Crash Safety System, verkeersbordenherkenning, een parkeerhulpcamera, stoelverwarming op de voorstoelen en meer zijn bijvoorbeeld allemaal standaard. Je moet jezelf alleen het volgende afvragen: de Toyota Camry is eigenlijk net zo ruim en kost fully loaded (Camry 2.5 Hybrid Premium) 47.895 euro, inclusief een elektrisch verstelbare achterbank. De ES kruipt als President Line richting de 70.000 euro.
Conclusie
De Lexus ES is hoe dan ook een auto die je meer en meer gaat waarderen als je ermee op pad bent. In het begin heb je wellicht wat twijfels, maar als je hem leert kennen, zijn grenzen ontdekt én accepteert, dan is dit een zalige compagnon in het verkeer. Een oase van rust na een lange werkdag.