De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellenlijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook al stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model. Lees verder












De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellenlijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook al stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model.
Verschuivingen
In 2009 werd het 5 Serie-aanbod uitgebreid met nog een carrosserievariant: de 5 GT, voluit Gran Turismo. Voor het in 2017 gepresenteerde huidige model is de GT-versie echter opgeschoven naar de 6 Serie. De modellen die voorheen onder de 6 Serie vielen, worden op hun beurt weer doorgeschoven naar de nieuwe 8 Serie.
Handig gebaar
Inmiddels zijn we aanbeland bij de in 2017 geïntroduceerde huidige generatie, die er dus net als vroeger alleen nog is als sedan en Touring. Ook een M5 is weer van de partij, die deze keer maar liefst 600 pk sterk is. De nieuwe 5 Serie zit ook weer vol met allerlei nieuwe technologieën. De meest opvallende daarvan is misschien wel dat een aantal multimediafuncties bediend kunnen worden door middel van gebaren. Er hoeft geen knop aangeraakt te worden.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 135 kW (184 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 290 Nm |
Bij | 1.350 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,0 m |
Vermogensrange | 110 tot 441 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2017 |
Laatste facelift | juli 2020 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 58.505 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R17 |
L x B x H | 4.963 x 1.868 x 1.479 mm |
Wielbasis | 2.975 mm |
Massa leeg | 1.585 kg |
Max. aanh. gew. | 2.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 530 l |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,3 l/100km |
CO₂-emissie | 141 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 7,9 s |
Topsnelheid | 235 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng