![Een blauwe Jeep Renegade 4xe geparkeerd op een mistige weg met koplampen aan, omgeven door een mistig landelijk landschap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-11-640x480.jpeg)
Autotest – Jeep Renegade 4xe – Crossover die anders is dan de rest
Renegade 4xe wint originaliteitsprijs
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Als je tegenwoordig met een auto wilt opvallen moet je geen crossover SUV kopen. Die heeft iedereen al. Gelukkig is er toch één crossover die echt origineel is: de Jeep Renegade 4xe.
Jeep Renegade 4xe
De Jeep Renegade is al een tijdje op de markt, maar de nieuwe 4xe-uitvoering heeft aanzienlijk meer pk’s onder de motorkap en is daarnaast ook nog eens een stuk zuiniger. Hoe dat kan? Het is een plug-in hybride. Er ligt dus een benzine- en elektromotor en een accupakket in de auto.
Krachtigste Renegade ooit
Dankzij de twee motoren is de 4xe de krachtigste Renegade tot nu toe. De 1,3-liter benzinemotor is goed is voor 180 pk en samen met de elektromotor komt het totale vermogen uit op 240 pk.
De benzinemotor is gekoppeld aan een 6-traps automaat die de voorwielen aandrijft en de elektromotor zit op de achteras en drijft de achterwielen aan. Je hebt dus vierwielaandrijving. Het is en blijft natuurlijk wel een Jeep…
Omdat de elektromotor achter al het werk doet is er geen zware cardanas meer nodig om de achterwielen aan te drijven. Dat scheelt weer een hoop gewicht.
Elektrische rijden
In de 4xe ligt een 11,4-kWh accupakket die je in zo’n anderhalf uur kunt opladen bij een wallbox thuis of bij een openbare laadpaal. Volgens de WLTP-cijfers kun je 44 (gemiddeld) tot 52 kilometer (stad) volledig elektrisch rijden. In de praktijk komt het uit op zo’n 30-40 kilometer. Uiteraard heeft je rijgedrag ook veel invloed op het verbruik.
De auto start standaard in de hybride-modus. De beide motoren werken dan samen met elkaar. Door op de Electric-knop te drukken rij je volledig elektrisch – zolang er genoeg stroom aanwezig is. Dan is er ook nog de E-save functie. De auto maakt dan alleen gebruik van de benzinemotor om de accu zoveel mogelijk opgeladen te houden. Zo kun je op een later moment volledig elektrisch rijden, als je bijvoorbeeld de stad of je woonwijk binnenrijdt.
Je merkt het meteen als de elektromotor al het werk doet. Je zoeft rap weg bij een stoplicht en het is muisstil in de auto. We verlangen haast naar een volledig elektrische Jeep, want het is wel een hele prettige ervaring achter het stuur. Zodra we het gaspedaal diep indrukken springt ook de benzinemotor aan en voelt de Jeep weer als een vertrouwde traditionele auto aan.
![Close-up van een natte, donkergekleurde Jeep Renegade 4xe met ingeschakelde LED-koplampen, geparkeerd op een mistige weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-6-640x480.jpeg)
![Close-up van het rode achterlicht van een Jeep Renegade 4xe met regendruppels, tegen een wazig, mistig landschap.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-4-360x270.jpeg)
![Een close-up van een natte Jeep Renegade 4xe met een open tankdop en een creditcardbetaalautomaat geplaatst om zelf te kunnen tanken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-4-1-360x270.jpeg)
Tanken overbodig?
Het grote voordeel van een plug-in hybride aandrijflijn is niet alleen het gemak en comfort van de elektromotor, maar voornamelijk de kosten. Als je een voorspelbaar of vast rijschema hebt en zoals de meeste Europeanen niet verder dan zo’n 40 kilometer op een dag rijdt, dan kun je gerust weken lang met de Renegade 4xe rijden zonder dat je een tankstation hoeft te bezoeken. Ook als je de snelweg op moet kun je volledig elektrisch blijven rijden. Pas boven 130 km/u slaat de benzinemotor aan.
Uiteraard moet je de 4xe wel netjes iedere dag opladen als je zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden. Misschien wel tweemaal per dag, als je zeker wilt zijn dat je geen druppel benzine verbruikt. Een echte Nederlander doet dit natuurlijk ook op kantoor, want dan rij je helemaal gratis.
![Close-up van een natte blauwe Jeep Renegade 4xe met een deel van de motorkap en de ronde koplamp zichtbaar, geparkeerd naast een grasveld.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-10-640x480.jpeg)
![Een close-up van een beschadigde autoband met zichtbare schade aan het loopvlak van een Jeep Renegade 4xe, geparkeerd op een natte weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-21-360x270.jpeg)
![Close-up van een nat Jeep Renegade 4xe-logo op de motorkap van een voertuig, met waterdruppels zichtbaar op het metalen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-8-360x270.jpeg)
Zeer praktisch
De Renegade ziet er behoorlijk stoer en vierkant uit. Daardoor valt hij op in een zee van sportief gelijnde crossovers. Bovendien zorgt het voor veel interieurruimte. Door het hoge dak en doorlopende daklijn zullen je passagiers achterin nooit het dak met hun hoofd raken, tenzij ze langer dan 1.90 meter zijn.
Flink inslaan bij de IKEA kun je ook gerust met de Renegade doen. Zeker als je de achterbank naar beneden klapt past er met gemak een kleine KLIPPÄN-bank of BILLY-boekenkast door de grote vierkante laadopening van de Renegäde.
![Een grijze Jeep Renegade 4xe geparkeerd langs de weg met de kofferbak open op een mistige dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-1-1-640x480.jpeg)
![Een Jeep Renegade 4xe met een open kofferbak geparkeerd op een mistige weg naast een veld.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-2-1-360x270.jpeg)
![Open lege kofferbak van een Jeep Renegade 4xe met een opgevouwen zwarte hoes en een zaklamp op de vloerbedekking.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-3-1-360x270.jpeg)
Centraal Instrumentarium voor de Statistiek
In het interieur heeft Jeep het instrumentenpaneel en infotainmentscherm aangepast ten opzichte van de reguliere Renegade, zodat de bestuurder duidelijk kan zien welke motor het werk doen en hoe het staat met de actieradius.
Soms krijg je achter het stuur wel erg veel informatie te zien over het huidige verbruik. Je wilt over het algemeen natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden, maar Jeep legt dit er wel erg dik bovenop. Getallen, grafiekjes en waarschuwingen in het digitale instrumentarium attenderen je er constant op als je iets te enthousiast het gaspedaal indrukt. Gelukkig kun je eenvoudig via knopjes op het stuur de menu’s voor je neus veranderen.
In het midden van het dashboard zit een groot vierkant scherm waar het UConnect-infotainmentsysteem op draait. Het 8-inch scherm is goed te bereiken vanaf het stuur en reageert lekker snel.
![Digitaal dashboard van de Jeep Renegade 4xe met weergave van snelheid, toerental, batterijstatus en brandstofverbruik, waarbij verschillende indicatoren branden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Renegade-4xe2-1-640x480.jpeg)
![Autodashboard met voertuigsnelheid bij 0 km/u in een Jeep Renegade 4xe, hybride batterijstatus op 8% en verschillende meters, waaronder brandstof- en motortemperatuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Renegade-4xe-360x270.jpeg)
![Het infotainmentscherm van de auto in de Jeep Renegade 4xe met verschillende instellingen en pictogrammen, met daaronder de klimaatregeling, binnenaanzicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-5-1-360x270.jpeg)
Comfortabele Amerikaan
Jeep is onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles, dus een echte Amerikaanse auto kun je de Renegade niet noemen. Toch zit er nog wel duidelijke wat Amerikaans DNA in de 4xe.
Zo is de 4xe standaard uitgerust met uiterst comfortabele stoelen met lederen bekleding. Ze zitten werkelijk heerlijk maar bieden ook voldoende steun als je iets harder door een bocht gaat. Ook automatische airco, het 8-inch touchscreen en stoel- en stuurverwarming behoren tot de standaarduitrusting.
![Close-up van een natte Jeep Renegade 4xe grille en koplamp, met waterdruppels op het oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-3-640x480.jpeg)
![Achteraanzicht van een zwarte Jeep Renegade 4xe met focus op het achterlicht en gedeeltelijk zicht op een Nederlands kenteken, geparkeerd op straat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-2-360x270.jpeg)
![Close-up van de lichtmetalen velg van een Jeep Renegade 4xe met zichtbaar logo, geparkeerd op een natte weg, met de carrosserie van het voertuig enigszins vervaagd op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-7-360x270.jpeg)
![Close-up van een natte, zwarte Jeep Renegade 4xe met een blauw '4x4'-embleem op de zijkant, met waterdruppels op het oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-20-640x480.jpeg)
![Close-up van een 'Jeep Renegade'-embleem op een natte, donkere autodeur, met een wazig wiel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-1-360x270.jpeg)
![Een grijze Jeep Renegade 4xe geparkeerd aan de kant van een mistige weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-19-360x270.jpeg)
Offroad
Een Jeep zou een Jeep niet zijn als je er niet de modder mee in kon. Uiteraard is de Renegade 4xe geen Wrangler, maar stiekem kan hij veel meer dan je waarschijnlijk denkt.
Jeep voorziet de 4xe van verschillende offroad-standen zoals Snow, Sand en Mud maar ook 4WD-Low, 4WD-Lock en Hill Decent Control. Kies je voor de Trailhawk uitvoering, dan krijg je ook nog 17-inch velgen met terreinbanden en bodembeschermplaten.
![Close-up van de rijmoduskeuzeknop van een Jeep Renegade 4xe ingesteld op "sneeuw" -modus, terwijl andere opties zichtbaar zijn, en de 4wd-vergrendelingsknoppen aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-6-1-360x270.jpeg)
![Bedieningspaneel op het voertuigdashboard in de Jeep Renegade 4xe met een 4wd-vergrendelknop, USB- en AUX-poorten en knoppen voor de hybride voertuigmodus, waaronder 'hybride', 'elektrisch' en '](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-7-1-360x270.jpeg)
Tijdens onze rijtest heeft de Renegade 4xe geen enkele moeite met het mulle zand dat we heuvelopwaarts tegenkomen tijdens een uitstapje naar de Sallandse Heuvelrug. En dat zonder de speciale terreinbanden.
Het direct verkrijgbare en uiterst doseerbare koppel van de elektromotor blijkt een grote uitkomst. Geen slippende banden omdat je iets te veel gas geeft. In de volledig elektrische stand is het ook nog eens een hele bijzondere ervaring, om doodstil met een Jeep door de natuur te rijden. In alle rust en controle rij je zonder problemen op plekken waar de meeste crossovers direct vast komen te staan.
![Een Jeep Renegade 4xe geparkeerd op een stoffig pad in het bos, van achteren gezien met verlichte remlichten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-16-640x480.jpeg)
![Een Jeep Renegade 4xe geparkeerd op een onverharde weg in een bos, met de koplampen aan en een wazige natuurlijke achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-18-360x270.jpeg)
![Een Jeep Renegade 4xe geparkeerd op een zandig bospad, omgeven door bomen en vegetatie, bij daglicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/12/Jeep-Renegade-4xe-14-360x270.jpeg)
Prijzen Jeep Renegade 4xe
De Jeep Renegade 4xe heeft een vanafprijs van 42.990 euro. Het gaat hier om de Limited Business-uitvoering met 190 pk. Voor de robuuste Trailhawk-uitvoering (240 pk) betaal je 43.990 euro en aan de door ons geteste Renegade 4xe S hangt een prijskaartje van 44.990 euro.
Bekijk de hele test hieronder: