Autotest – Honda Jazz
Tevredenheidskampioen met 'magic seats'
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Er zijn maar weinig auto’s die structureel zó hoog scoren in allerlei tevredenheidsonderzoeken als de Honda Jazz. Ook wordt het model al tig jaar geroemd om zijn binnenruimte en praktische bruikbaarheid. Hoe zit dat bij de nieuwste generatie?
Niet stuk te krijgen
De Honda Jazz zie je niet op elke straathoek. Maar het is wel een vaste waarde voor Honda met stabiele verkoopcijfers en een trouwe klantengroep. Jazz-rijders zijn namelijk over het algemeen de meest tevreden automobilisten van Nederland.
Zet de betrouwbaarheids- en tevredenheidsonderzoeken van de laatste jaren op een rij en de Honda Jazz is in alle lijstjes bovenin te vinden. Het aantal pechgevallen is uitzonderlijk laag. Nooit problemen, nooit gedoe. Dat wordt gewaardeerd. Samen met de gunstige gebruikskosten en de praktische eigenschappen doet de Honda Jazz het vooral goed bij particulieren die van hun eigen spaargeld een auto kopen voor de lange termijn.
Honda is er normaliter niet op uit is om altijd mooier en leuker te zijn dan de concurrentie, maar wel beter. Toch is de nieuwste generatie Jazz duidelijk spannender ontworpen dan zijn voorganger. Ook is het B-segment model leverbaar in opvallende kleuren, zoals felbauw, geel en oranje, waarmee het Japanse merk laat zien ook een jongere doelgroep te willen aanspreken.
LEES OOK: ‘Twee derde van alle Honda’s krijgt elektrische aandrijving’
‘Magic seats’
De Jazz staat bekend om zijn slim ontworpen interieur met bijzonder veel ruimte binnen zijn compacte buitenmaten. Dat is bij deze versie nog indrukwekkender. Hij is tien centimeter langer dan voorheen, maar nog steeds minder dan vier meter lang en biedt met 354 liter een forse bagageruimte in deze klasse. De Jazz is een typische mini-MPV met een prettige instap en waarin je vrij rechtop zit. De ruimte voor inzittenden op de achterbank is top.
Altijd al een sterk punt van de Honda Jazz zijn de ‘magic seats’. Dankzij dit vernuftige systeem kan de deelbare achterbank zeer eenvoudig op- en neerklappen. In een handomdraai wordt de bagageruimte vergroot tot 884 liter. Super handig en het kost werkelijk geen moeite. Met één vinger schuif je de stoelen omhoog en omlaag.
LEES OOK: Honda heeft al 100 miljoen auto’s gebouwd!
1.3 i-VTEC
Honda heeft deze generatie Jazz van top tot teen nieuw ontworpen. De wielophanging is nieuw, de auto is lichter (1.066 kg) en de vernieuwde 1,3-liter i-VTEC benzinemotor koppelt een vermogen van 75 kW (102 pk) aan gunstige verbruikscijfers. Zonder al te veel moeite haal je zo’n 1 op 18 en dat is heel netjes.
Tijdens de autotest rijden wij de versie met CVT-automaat die het toerental en het geluidsniveau prettig laag houdt. Ten minste, als je de 1,3-liter viercilinder niet op z’n staart trapt, want dan begint hij te schreeuwen. Daar houdt hij niet van. Hoe meer je de Jazz op z’n donder geeft, hoe lelijker hij terugdoet.
De Jazz voelt zich vooral thuis in en rondom stedelijk gebied, met snelheden tussen de 50 en 100 km/u. Wel voelt de Jazz heel beweeglijk. De besturing is licht en vrij direct, terwijl wel mooi comfortabel is afgeveerd, maar niet als een boot overhelt in bochten.
Veilige keuze
De Honda Jazz is leverbaar vanaf 18.660 euro. Afhankelijk van de uitvoering is de Jazz voorzien van de modernste veiligheidssystemen en Honda Connect multimedia met 7-inch touchscreen. Het City Brake-systeem, dat in stadsverkeer automatisch remt als een kop-staartbotsing dreigt, is standaard. Ook behaalde de Jazz de hoogst mogelijke score bij de Euro NCAP crashtest.
Met een Honda Jazz ga je echt voor safe. Een auto waarmee je nooit problemen hebt, waarin je jarenlang voordelig kunt rijden en die veel ruimte en praktische mogelijkheden biedt als je ze nodig hebt.