Autotest – Fiat Doblo Cargo Natural Power (aardgas)
Milieuvriendelijker én voordeliger tanken.
Op zoek naar een bestelwagen met allerlei prettige eigenschappen, een gunstig kostenplaatje én een milieuvriendelijk karakter? Dan is de Fiat Doblo Cargo Natural Power een interessante optie. Lees hier waarom.
Aardgas (CNG)
De Fiat Doblo Cargo 1.4 T-Jet Natural Power rijdt behalve op benzine ook op groengas en aardgas (ook wel Compressed Natural Gas, CNG). Dat betekent dat je extra voordelig tankt aan de pomp. CNG tank je per kilo en kost ongeveer 1,15 euro/kg. Aanzienlijk voordeliger dan benzine en diesel dus. Ook ligt het CNG-verbruik (in kg) lager dan bij dezelfde auto op benzine. Met 20 euro CNG rijd je twee keer zo ver dan met 20 euro benzine.
Een dieselversie met vergelijkbare prestaties rijdt misschien net wat zuiniger, maar die is duurder in aanschaf. Samen met de duurdere brandstof betekent het dat een dieselversie pas loont als je echt veel (snelweg)kilometers rijdt. Bij een gemiddelde kilometrage met veel korte ritjes in de stad, pakken de brandstofkosten van een CNG-versie lager uit.
LEES OOK: Feiten en fabels over rijden op aardgas
Schoner dan benzine en diesel
Dat niet alleen, rijden op CNG is ook minder belastend voor het milieu. CNG-motoren stoten minder fijnstof en circa 85% minder stikstofoxiden (NOx) uit dan vergelijkbare dieselmotoren. Auto’s die rijden op aardgas stoten ook circa 15% minder CO2 uit dan als dezelfde auto op benzine. Bij het gebruik van groengas – een hernieuwbare energiebron die gewonnen wordt uit de vergisting van biomassa – is dat ongeveer 72% minder.
Dankzij het milieuvriendelijke karakter komen ondernemers bij aanschaf van een CNG-auto vaak in aanmerking voor Milieu Investerings Aftrek, waarmee de Total Cost of Ownership (TCO) nog gunstiger uitpakt.
1.4 turbomotor
De Fiat Doblo Cargo Natural Power wordt aangedreven door een 1,4-liter T-Jet turbomotor met een vermogen van 120 pk en 206 Nm koppel. De CNG-tanks zijn vakkundig onder de auto weggewerkt en nemen geen extra laadruimte in beslag. Samen kunnen ze maximaal 22 kg CNG opslaan, waarmee je 250 tot 270 km kunt rijden.
Als de CNG-tank leeg is, schakelt de motor automatisch over op benzine. Daar merk je verder niets van. De benzinetank is met een inhoud van 22 liter vrij bescheiden, maar bij normaal gebruik haal je meer dan 250 km uit de tank. De totale actieradius bedraagt dus ruim 500 km. Prima voor als je een keer ver weg moet en geen zin of tijd hebt om onderweg CNG te tanken.
De 1,4-liter T-Jet presteert trouwens naar alle tevredenheid. Het is een typische turbomotor die lage toeren een beetje naar adem hapt, maar rond de 3.000 t/min lekker levendig is en de Doblo zonder moeite naar hoge snelheden brengt. De Natural Power-versie wordt uitsluitend geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak.
Interieur
Het interieur is natuurlijk zo functioneel mogelijk ingericht, met een grote opbergvak boven de voorruit. Tevens is de Doblo optioneel leverbaar als driezitter met een tweezitsbankje in plaats van twee separate passagiersstoelen. Daardoor zit vooral de middelste persoon een stuk prettiger. De rugleuningen zijn wel gescheiden en als je de middelste neerklapt, heb je een handig schrijftafeltje.
Qua interieurdesign, digitale schermen en andere technologie is de Fiat Doblo verder niet heel spannend, vooral als je het vergelijkt met de nieuwe Opel Combo, Peugeot Partner en Citroen Berlingo die eind vorig jaar geïntroduceerd werden. Je merkt aan alles dat de Italiaan toch alweer een tijdje op de markt is.
LEES OOK: Autotest – Peugeot Partner (2019)
Laadruimte
Maar is de Fiat Doblo daarmee bij voorbaat kansloos? Zeker niet. Ten eerste zijn de Partner en Berlingo uitsluitend leverbaar met een dieselmotor. Bij de Combo staat ook één benzineversie op de prijslijst, maar verder komt CNG nergens in dit hoofdstuk voor.
Ten tweede is de Fiat Doblo Cargo nog altijd zeer concurrerend met zijn laadruimte. Met een laadcapaciteit tot 1.005 kg (980 kg voor de Natural Power) en een laadvolume tot 5,4 kuub heeft de Doblo (L2) nog altijd de beste papieren.
Ook prettig is dat in de laadruimte een europallet tússen de wielkasten past. Daardoor biedt de langere Doblo Cargo L2 ruimte voor twéé europallets. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de laadlengte maximaal 3,40 meter. Verder is het laden en lossen – ook met behulp van een heftruck – extra makkelijk dankzij de 180 graden openslaande achterdeuren.
Afwijkende wielophanging
Andere belangrijke eigenschap: de Fiat Doblo onafhankelijke (bi-link) achterwielophanging. Vrij normaal bij personenauto’s, maar zeer ongebruikelijk bij een bestelwagen. Dat betekent dat de Doblo verrassend goed stuurt, veert en reageert.
De meeste bedrijfswagens rijden het prettigst met lading, want daar is het onderstel op afgesteld. Zonder lading verandert de auto in een stuiterbak, maar dat is bij de Doblo allerminst het geval. Hij biedt het comfort en de wegligging van een personenauto, met of zonder (zware) lading.
Oneindig veel keuze
Fiat Professional – zoals de bedrijfswagentak van de Italiaanse fabrikant officieel heet – benadrukt dat er voor iedere ondernemer een geschikte Doblo is. Hij is niet alleen leverbaar in drie varianten (Cargo, Pick-up en Platform), maar ook in circa 200 verschillende chassistypes en meer dan duizend mogelijke versies. Het is werkelijk ontelbaar. Verzin een variant en Fiat heeft hem. En wat als je al een speciaal ontworpen Doblo bezit? Geen probleem, want de opbouw kun je gewoon laten overzetten op een nieuwe Doblo.
Dit geldt overigens niet voor de CNG-versie. Die is alleen leverbaar als gesloten bestelwagen in de maat L1H1 of L2H1.
Prijzen Fiat Doblo Cargo
De prijzen van de Fiat Doblo Cargo 1.4 T-Jet Natural Power beginnen bij 16.325 euro exclusief BTW en BPM. De L2H1 is er vanaf 17.525 euro. Niet geïnteresseerd un CNG? Voor de Fiat Doblo zijn ook nog twee benzinevarianten en vier verschillende dieselmotoren leverbaar.
LEES OOK: Autotest – vernieuwde Fiat 500X (2019)