Autotest – Maakt het M Sport-pakket de 3 Serie echt sportiever?
Rijden met de BMW 330i M Sport
Door De Redactie. |
Zoek je een sedan met sportieve rijeigenschappen? Dan kun je sinds decennia kiezen voor de BMW 3 Serie. Maar wat als het standaard exemplaar niet sportief genoeg is? Biedt het optionele M Sport Pakket uitkomst? Of is het schone schijn? We nemen de proef op de som met de BMW 330i M Sport.
“Is dat een M3?”
“Wie rijdt er in die M3?” We hadden het niet verwacht, maar deze vraag duikt regelmatig op. Het M Sport pakket bestaat dan ook niet uit een simpel, sportief sierlijstje. Aangepaste bumpers, 19-inch lichtmetalen wielen, blauwe remklauwen en tal van M-logo’s sieren de carrosserie. Ook in het interieur ontkom je niet aan de sportieve inborst.
Sturen doe je met een M-Sport-stuurwiel, terwijl je ingesnoerd zit in de M-Sport-gordels op M-Sport-sportstoelen. De beroemde driekleur komt zelfs terug in de vloermatten. De kleur Portimao Blau maakt het geheel extra sportief.
Voldoende zitruimte
Eenmaal genesteld in de sportstoelen valt direct op hoe groot de 3 Serie eigenlijk is. De ruimtebeleving van de 4,7 meter lange sedan doet weinig onder voor die van een BMW 5 Serie. De vorige generaties 3 Serie waren best krap, maar in dit model kun je als langer persoon (de redacteur is 1,87 meter lang) prima zitten.
Zowel voorin als achterin is er meer dan genoeg ruimte om comfortabel te zitten. Ook het aflopende dashboard draagt sterk bij aan de ruimtebeleving.
Gesture Control
Geheel volgens de laatste mode heeft de 3 Serie een losstaand infotainmentdisplay. Dat is met een aanraking van het scherm, de iDrive-controller of ‘handgebaren’ te bedienen. Dat laatste moeten we even toelichten. Op het moment dat je de radiozender wil veranderen of het volume wil aanpassen, volstaat een simpele handbeweging in het luchtledige.
Gesture Control lijkt misschien een onzinnige gadget, maar al snel raken we het scherm nauwelijks meer aan.
Veel souplesse
Tijdens het rijden gedraagt de 3-Serie zich voorbeeldig. Geen spontaan uitbrekende achterzijde, geen wilde drifts, maar beheerst en gecontroleerd bochten nemen. Zoals je van een BMW mag verwachten stuurt de 3 Serie perfect. Dat komt mede door de 19-inch wielen, die de 3 Serie een stuk stugger maken. Je hebt nauwelijks door dat je met verrassend hoge snelheden bochten neemt.
De 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo biedt veel souplesse. Met 190 kW (258 pk) heb je meer dan genoeg reserves op de snelweg. Er is nauwelijks sprake van een ’turbogat’ en ook de automatische achttrapstransmissie schakelt feilloos. Aan boord heerst rust door het ontbreken van windgeruis.
Sportauto in maatpak
De BMW 330i is dus een erg fijne reisauto, maar dat was niet de reden waarom we dit exemplaar testte. Want biedt de M Sport-uitrusting nu echt meerwaarde? Dat wordt al snel duidelijk wanneer we de verschillende rijmodi op de middenconsole uitproberen. Wanneer we van ‘Comfort’ naar ‘Sport’ overschakelen lijkt de 330i plotseling wakker te worden.
Jekyll and Hyde
Eindelijk kan de aandrijflijn laten zien waartoe hij in staat is. De automatische achttrapstransmissie schakelt pas bij 5.000 toeren en het interieur vult zich met motorgeluid. Elk schakelmoment gaat gepaard met een duw in de rug, ongeacht of je zelf schakelt of de automatische transmissie zijn werk laat doen. De remmen zijn gretiger, de adaptieve dempers stugger en de twee uitlaten ‘ploffen’ bij het aanremmen van een bocht.
Opeens lijkt de 330i een totaal andere auto, maar zijn formaat kan hij niet verbloemen. Hij voelt nog steeds groot aan. Desalniettemin wordt elke bocht een feestje dankzij de sportstand. Dit hadden we niet verwacht.
Meerwaarde?
Biedt het M Sport Pakket meerwaarde? Wat ons betreft wel. In de rijmodus ‘Comfort’ is de sedan een comfortabele reisauto met meer dan genoeg ruimte voor vier personen. Maar na comfortabel zoeven over de snelweg is het erg verleidelijk om een binnenweg te kiezen. Schakel de rijmodus ‘Sport’ in, Vertel je passagiers dat ze zichzelf goed moeten vasthouden en verwen jezelf met zijn dynamische onderstel en ploffende uitlaat.
Technische specificaties BMW 330i M Sport
Aantal deuren: 4
Aantal zitplaatsen: 4 of 5
Lengte: 4.709 mm
Breedte: 1.827 mm
Hoogte (ongeladen): 1.435 mm
Wielbasis: 2.851 mm
Bagageruimte: 480 liter
Leeg gewicht: 1.545 kilogram
Motor: vier-in-lijn, benzine
Motorinhoud: 1.998 cc
Motorvermogen: 258 pk/190 kW @ 5.000 toeren per minuut
Maximum koppel: 400 Nm @ 1.550 – 4.400 toeren per minuut
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)
Gemiddeld brandstofverbruik testperiode: 7 liter per 100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 132-134 gr/km
Vanafprijs BMW 330i M Sport met sportschakeling: 52.851 euro
Catalogusprijs getest exemplaar: 77.452 euro