Autotest – BMW 230i Cabrio
Ook in de winter is een cabriolet genieten
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Het ligt in deze tijd van het jaar misschien niet voor de hand om een cabriolet te testen. Een cabrio wil je het liefst open rijden, maar dat doe je niet zo gauw in de herfst. Maar ook met dak dicht is de BMW 2 Serie Cabrio een genot om in te rijden. Bovendien wordt weer eens duidelijk hoe goed zo’n stoffen dak tegenwoordig is.
Opfrisbeurt
We kennen de BMW 2 Serie Cabrio sinds 2015. Afgelopen mei werd hij, samen met de Coupé, op details vernieuwd. Het model heeft een subtiel vernieuwde voorzijde, met bredere luchtinlaten en een licht gewijzigde ‘nierengrille’. Ook de bi-LED-koplampen zijn nieuw (nu standaard), met de kenmerkende BMW-signatuur. Het front oogt nu wat krachtiger.
De BMW 2 Serie Cabrio is voorzien van een nieuw dashboard met contrasterend stikwerk en hoogglanzend zwarte oppervlakken. Verder zijn er verchroomde delen voor de bedieningsknoppen in de portieren. Nieuwe stoffen of lederen bekledingsopties, interieurlijsten in aluminium of hout en hoogglanzend zwarte delen met verchroomde accenten bieden mogelijkheden voor individualisatie.
Het interieur straalt sowieso klasse en kwaliteit uit. Vooral in combinatie met het cognackleurige leder. Ook nieuw is het bedieningsconcept met de nieuwste generatie iDrive. Het optionele navigatiesysteem Professional omvat een 8,8-inch touchscreen, spraakbesturing en iDrive-controller met aanrakingsgevoelig oppervlak.
Supermix
Een belangrijke reden om voor een BMW te kiezen, is de geweldige combinatie van comfort en sportiviteit. Dat is bij de BMW 230i Cabrio niet anders. Met een simpele druk op een knop kies je de gewenste rijmodus. In de Comfort-stand voel je de veren verder doorzakken, in de sportiefste stand staan het onderstel en de aandrijflijn op scherp.
Echt snoeihard als een BMW M2 wordt de 230i niet, daarvoor is het onderstel te comfortabel afgesteld. Maar samen met de mechanische grip en de achterwielaandrijving staat hij wel garant voor een fantastisch rijgedrag, waar zowel de rustige rijder als de sportieveling voldoening uit haalt.
TwinPower Turbo
Vroeger zei de typeaanduiding van een BMW iets over de cilinderinhoud, maar dat is al lang niet meer het geval. De BMW 230i Cabrio die wij rijden, wordt aangedreven door een 2,0-liter viercilinder met BMW TwinPower Turbo-techniek. De fantastische achttrapsautomaat die we van bijna elke BMW kennen, is standaard en zorgt ook in deze uitvoering voor een zeer soepel en snel schakelgedrag dat absoluut in positieve zin bijdraagt aan de algehele rijbeleving.
De motor levert 185 kW (252 pk) en 350 Nm koppel. Behoorlijk wat kracht dus. In de sportiefste rijstand kun je met de 230i Cabrio in minder dan zes seconden van 0-100 km/u accelereren en een topsnelheid van 250 km/u aantikken.
Ondanks dat de BMW 230i Cabrio zich erg fijn op hoge snelheden laat bedienen, is hij het ‘lekkerst’ tijdens het cruisen op binnenwegen. Dan komt de mix van comfort en dynamiek het beste tot uiting.
Prijzen
De BMW 2 Serie Cabrio doet erg denken aan de BMW 3 Serie Cabrio van de generatie E46. Niet alleen qua lijn, ook qua formaat, binnenruimte en zitpositie. De ruimte achterin is niet overweldigend, maar deze premium cabriolet koop je ook niet als gezinsauto.
De BMW 230i Cabrio kost 55.050 euro. Het is de op een na krachtigste motorvariant met standaard automaat. Maar het aanbod is groot. Je hebt ook drie- en zescilindermotoren, met vermogens uiteenlopend van 100 kW (136 pk) in BMW 218i tot 250 kW (340 pk). De prijzen daarvan lopen uiteen van 42.395 tot 74.645 euro.