Autotest – BMW 2 Serie Gran Coupé (2020)
De benjamin onder de gran coupés bij BMW
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We hadden al een BMW 4 Serie Gran Coupé en een 8 Serie Gran Coupé. Daar komt nu een instap Gran Coupé-model bij: de BMW 2 Serie Gran Coupé. Deze compacte vierdeurs coupé neemt het op tegen een model als de Mercedes-Benz CLA Coupé. Hoe goed is de benjamin onder de gran coupés bij BMW? Dat zoeken we uit met deze kleurrijke BMW M235i xDrive Gran Coupé.
BMW 2 Serie Gran Coupé is lifestylemodel
BMW zet de nieuwe 2 Serie Gran Coupé in de markt als lifestylemodel. Mensen die graag willen opvallen in het straatbeeld en iets anders wensen dan de buurman of -vrouw, moeten volgens het merk kiezen voor dit model. De vraag is of dat ook een goede keuze is. Wat design betreft is de 2 Serie Gran Coupé absoluut een opvallende verschijning. Hij heeft de neus van een 1 Serie, de daklijn van een coupé en zeer uitgesproken achterzijde met veel lijntjes en sierelementen. Smaakgevoelig? Natuurlijk, smaak is altijd een persoonlijke aangelegenheid.
Verschillen
Schuin geplaatste koplampen, doorlopende achterlichten, portierruiten zonder frame, het zijn allemaal kenmerken van de 2 Serie Gran Coupé. Het model staat op dezelfde basis als de nieuwe 1 Serie. Maar er zijn wel verschillen. Ten opzichte van de BMW 1 Serie zijn de vering, demping en besturing wat sportiever afgestemd. De auto voelt sportief en wat stugger aan, maar wordt er niet oncomfortabel van. Wel valt op dat BMW duidelijk voor een ‘veilig’ rijgedrag heeft gekozen.
Voor- of vierwielaandrijving
Dat betekent dat de auto bij een paar scherpe bochten wat onderstuur laat zien. In het geval van deze testauto is er sprake van xDrive-vierwielaandrijving waarmee dat effect met wat extra gas is op te heffen, maar bij een versie met enkel voorwielaandrijving zul je even van het gas af moeten. Je rijdt dit model up tempo dus heel anders dan een BMW met achterwielaandrijving. Als kilometervreter is de 2 Serie Gran Coupé een heerlijke metgezel. Aan boord heerst een prettige sfeer en je hebt het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn.
Zelfde motor als in MINI JCW GP
Het stuurgevoel is goed, lekker stevig, direct en met een fijne zwaarte. Die zwaarte is te beïnvloeden met de beschikbare rijmodi EcoPro, Comfort en Sport. In Sport is alles net wat meer bij de les, inclusief de gasrespons van de turbomotor. Daarover gesproken: voorin lepelt BMW in het geval van deze BMW M235i xDrive Gran Coupé een potente viercilinder turbobenzinemotor die we ook kennen van de MINI John Cooper Works GP. Dat betekent dat je mag genieten van 306 pk en liefst 450 Nm.
Heerlijk motorkarakter
Het blok heeft een heerlijk karakter en bouwt ook bij lagere toerentallen al heel veel trekkracht op. Doorhalen tot de begrenzer is nergens voor nodig. Alles gebeurt onderin en in het middengebied. De viercilinder is gekoppeld aan een zeer fijne achttraps Steptronic-automaat die razendsnel en heel soepel van verzet wisselt. In standje Sport gebeuren die schakelacties met een opvallend stootje, zoals ook supercars doen.
Prestaties
De BMW M235i xDrive Gran Coupé weegt 1.645 kilogram. Geen lichtgewicht dus, maar dankzij vierwielaandrijving en het feit dat deze turbomotor tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut alle newtonmeters ‘de sporen geeft’, sprint je toch in 4,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit 250 km/u. Rap zat dus.
BMW 2 Serie Gran Coupé versus Mercedes-Benz CLA Coupé
En hoe zit het dan met praktische bruikbaarheid? Laten we eerst even naar concurrent Mercedes-Benz CLA Coupé kijken. Die is 4.804 meter lang, 1,83 meter breed en heeft een wielbasis van 2.729 millimeter. De gelijkwaardig geprijsde BMW 2 Serie Gran Coupe is stukken kleiner. Hij is 4.526 millimeter lang, 1.800 millimeter breed en heeft een wielbasis van 2.670 millimeter.
Binnenruimte
In dat opzicht gaat deze BMW het qua binnenruimte – de hoofdruimte in het bijzonder – niet winnen van de Mercedes-Benz. Dat is simpelweg de ruimere auto waarbij passagiers ook achterin beter kunnen zitten. In de BMW 2 Serie Gran Coupé moet je achterin niet langer zijn dan 1,80 meter, helemaal niet als je het optionele panoramadak aanvinkt. Dan komt de daklijn nog verder naar beneden. De CLA Coupé heeft 460 liter bagageruimte versus 430 liter voor de BMW. Dat is dan weer een klein verschil.
Prijs
Qua prijs zit deze BMW goed. Want de 306 pk sterke BMW M235i xDrive Gran Coupé kost minimaal 62.871 euro. Voor de Mercedes-AMG CLA 35 4Matic – ook met 306 pk – ben je al minimaal 70.950 euro kwijt. Hier pakt de BMW weer een punt.
‘Normale’ uitvoeringen
Laten we ook eens naar de ‘normale’ uitvoeringen kijken van de 2 Serie Gran Coupé. De prijslijst begint met een 218i met 140 pk waar BMW 36.305 euro voor vraagt. Dieselen kan vanaf 40.564 euro met de 216d met 116 pk. Via private lease heb je hem tijdelijk vanaf 469 euro per maand, op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
76.000 euro
Dit is dus de topversie: de M235i xDrive met liefst 306 pk. Prijskaartje: 62.871 euro. Met wat opties loopt die prijs eenvoudig op. Dit exemplaar kost bijvoorbeeld al 76.000 euro. Het Snapper Rocks Blue-kleurtje kost je 1.050 euro extra, het High Executive-pack kost 1.494 euro, voor de 19-inch M-wielen onder het testexemplaar betaal je 695 euro extra en het glazen panoramadak kost 1.175 euro.
IN DETAIL: BMW 2 Serie Gran Coupé (2020) – M235i xDrive – AutoRAI TV
Extra’s van 534 euro per stuk
Drie extra’s kosten allemaal 534 euro: adaptieve LED-koplampen, een Harman Kardon Surround Sound Systeem (absolute aanrader!) en M-sportstoelen. Ook die M-stoelen raden we van harte aan. Ze zien er gelikt uit, zitten comfortabel en houden je goed op de plek.
BMW M235i xDrive
Kies je voor de sportieve BMW M235i xDrive, dan krijg je de nodige extra’s. Deze uitvoering heeft bijvoorbeeld standaard BMW xDrive vierwielaandrijving, een mechanisch Torsen-differentieel met beperkte slip, M Sport Steering en M Sport remmen. De 8-traps Steptronic Sport transmissie is bij deze versie voorzien van een Launch Control modus. Gebruik die en je sprint in minder dan vijf tellen naar 100 km/u.
Vol met M-details
Qua look and feel is de M235i ook next level ten opzichte van andere 2 Serie Gran Coupé-versies. De auto zit vol met M-details, zoals M-biesjes op de vloermatten, M235i-instaplijsten, een M-sportstuurwiel, sportievere bumpers, twee vuistdikke uitlaten, een achterspoiler, een M Performance-motorafdekplaat, M-kleuren in de gordels en fraaie stoelbekleding. Het zijn allemaal kleine dingetjes die onder de streep een groot verschil maken in de beleving.
Conclusie
En daar draait het bij de BMW 2 Serie Gran Coupé vooral om. Je koopt hem omdat je hem fraai of tof vindt. Dit is nou zo’n auto waar je even naar om kijkt als je hem geparkeerd hebt. Ook dat is beleving. Het is dan wel niet de ruimste op de markt, maar zijn looks moeten dat goed maken. Ook als benjamin onder de gran coupés bij BMW staat deze 2 Serie Gran Coupé zijn mannetje. Een opvallende auto voor de man of vrouw die wat anders wenst en graag opvalt.