Autosalon Genève 2017: Drie nieuwe hot hatchbacks
Compacte scheurijzers
De Autosalon van Genève 2017 is afgeladen met toffe primeurs. Opvallend is dat er dit jaar drie nieuwe hot hatchbacks debuteren. We zetten ze op een rij.
LEES OOK: Fotoverslag: Autosalon van Genève 2017
1: Abarth 595 Pista
Het woord Pista betekent in het Italiaans circuit. Je raadt het al: deze Abarth 595 Pista is dan ook met het oog op het circuit ontwikkeld. Dat merk je aan alles. Deze Italiaanse pocket rocket heeft geperforeerde en geventileerde remschijven, Koni-schokdempers achter en een high-performance Abarth Record Monza-uitlaatsysteem met Dual Mode en vier uitlaatpijpen.
“Deze Abarth 595 Pista is met het oog op het circuit ontwikkeld. Dat merk je aan alles”
Ook standaard zijn de matzwarte 17-inch Formula-wielen. Voorin lepelt Abarth een 1.4 T-jet viercilinder turbomotor met 117 kW (160 pk) vermogen en 230 Nm trekkracht, gekoppeld aan een handbak. Een gerobotiseerde sequentiële automaat met flippers is optioneel. De topsnelheid bedraagt 216 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,3 seconden.
2: Ford Fiesta ST
Een Ford Fiesta ST staat altijd garant voor het nodige vuurwerk. De verwachtingen van deze compleet nieuwe generatie zijn hoog. Waarom? Nou, hij heeft een 1,5-liter EcoBoost-driecilinder met 147 kW (200 pk) en 290 Nm. Je leest het goed! Een driecilinder. Om de sportiviteit van de driepitter te benadrukken, installeert Ford Electronic Sound Enhancement – motorgeluid via de boxen – en een vlinderklep in de uitlaat.
“Je leest het goed! Een driecilinder”
Net als de Focus RS heeft de Fiesta ST diverse rijmodi: Normal, Sport en Track. De levering van de nieuwe Fiesta ST start begin 2018. De productie start in januari in Keulen. Ford levert de Fiesta ST straks als driedeurs- en vijfdeurs hatchback.
3: Toyota Yaris GRMN
“Toyota, wat doet u nu?” Die vraag schiet ons direct te binnen bij het zien van de Yaris GRMN. Dit is een pure hot hatchback! Voorin lepelt Toyota een nieuw ontwikkelde 1,8 liter viercilinder benzinemotor mét compressor met een vermogen van méér dan 154 kW (210 pk). Een Torsen-sperdifferentieel zorgt voor efficiënte verdeling van het motorvermogen over de twee voorwielen en optimale tractie in bochten.
“Dit is een pure hot hatchback!”
Verder heeft deze hete Japanner een verlaagde wielophanging, stijvere schokdempers, een grote stabilisatorstang én performance-remmen met grote geventileerde remschijven en vier zuigers per remklauw. 17-inch BBS-wielen, een forse zwarte achterspoiler, sportievere bumpers, een diffuser achter, een centraal geplaatste uitlaat, kuipstoelen en een GT86-stuurwielen maken het GRMN-feest compleet. Een (groot) nadeel: naar verluidt produceert Toyota niet meer dan duizend exemplaren. Niet doen Toyota, gewoon zoveel mogelijk produceren.