Auto’s van Toen: Alpine A110
Legendarisch lichtgewicht rallykanon van bescheiden afkomst
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Jean Rédélé was in 1955 nog een jonge Renault-dealer toen hij zijn eigen automerk begon. Zijn eerste sportauto was gebaseerd op de Renault 4CV en de Alpine A110 groeide uit tot een legendarische rallyauto.
Dealer, technicus en coureur
Rédélé was niet alleen Renault-dealer in Dieppe, maar ook een begenadigd rallyrijder en technicus. Hij nam met zijn Renault 4 CV deel aan diverse autosportevenementen in de jaren vijftig. Rédélé behaalde klasse-overwinningen in onder veel meer de Coupe des Alpes in de Franse Alpen. Aangemoedigd door zijn rallysuccessen richtte hij in 1955 zijn eigen sportautomerk op, dat hij vernoemde naar de Coupe des Alpes.
“De eerste sportauto van Alpine was gebaseerd op de Renault 4CV”
Licht, compact en wendbaar
Rédélé ging voor de ontwikkeling van zijn eigen auto’s uit van de eisen die de smalle, bochtige wegen in de Alpen stelden. Niet zozeer het vermogen maakt een auto snel op bochtige rallyparcoursen, maar een laag gewicht, compacte afmetingen en wendbaarheid. Vandaar de bescheiden Renaults die hij als basis gebruikte en de toepassing van polyester voor de carrosserie. De A110 weegt gemiddeld zo rond de 625 kilogram en hij is slechts 3,85 meter lang, 1,52 meter breed en slechts 1,13 meter hoog.
“Jean Rédélé: ‘Niet zozeer het vermogen maakt een auto snel op een bochtig parcours, maar een laag gewicht, compacte afmetingen en wendbaarheid’”
- 1 / 3
- Volgende