
Autoriteit Consument & Markt stelt onderzoek in naar prijsvermelding van occasions
Vaak onduidelijkheid over de prijs

De prijsinformatie van tweedehands auto’s moet volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) veel beter. Er bestaat nu vaak onduidelijkheid over de prijs die wordt genoemd in de advertentie en wat de consument precies voor die prijs krijgt. Er is een onderzoek ingesteld naar de prijsvermelding van tweedehands auto’s, stelt de ACM. De ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast.
Informatie vaak niet correct en volledig
Het uitgangspunt is volgens de ACM dat de consument de auto voor de prijs uit de advertentie moet kunnen meenemen. “Nu is het vaak niet duidelijk of de prijs alle verplichte kosten bevat. Ook de informatie over de garantie is vaak niet correct en volledig”, stelt de ACM.
Verrassingen voorkomen
“Het is belangrijk dat consumenten die een tweedehands auto kopen vooraf weten voor welke prijs zij de auto kunnen aanschaffen. Wij willen voorkomen dat ze bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen”, zegt Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM.
Adverteerders hebben tot half mei de tijd om aan de regels te voldoen door:
- Alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties
- Ervoor te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten al in deze prijs zijn opgenomen óf dat deze optioneel zijn
- Geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.
De ACM gaat na half mei controleren of de advertenties voldoende verbeterd zijn. Zo niet, dan kan de ACM boetes opleggen.