AutoRAI in Miniatuur: Revell NSU 1000 TT
Oranje pareltje van Revell
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Het helaas al lang vergeten automerk NSU heeft echte pareltjes afgeleverd. Eerder al beschreef ik de NSU Sport Prinz en de NSU Ro80, en nu is het de beurt aan een absolute topper, de NSU 1000 TT van Revell in schaal 1 op 18.
Van naaimachine tot auto’s
NSU was oorspronkelijk een naaimachinefabriek, later fabriceerde het merk fietsen en motorfietsen en in de jaren twintig kwamen de eerste drie- en vierwielers uit de fabriek, maar de productie daarvan eindigde alweer begin jaren dertig.
… en de GTI van de jaren zestig
In 1961 verscheen de Prinz 4, die sterk op de Chevrolet Corvair leek. Die werd in 1963 weer opgevolgd door de Prinz 1000, die in alle opzichten sterk op de Prinz 4 leek, maar toch een stukje groter was. De NSU 1000 TT van 1965-1967 was eigenlijk de Golf GTI van zijn tijd. Technisch was het een hoogwaardig, sportief autootje, dat ook veel werd gebruikt voor de racerij.
“De NSU 1000 was een hoogwaardig, sportief autootje”
Perfecte proporties
De Duitse miniatuur- en bouwdozenfabrikant Revell heeft inmiddels al jaren geleden een werkelijk schitterend model van de 1000 TT gemaakt. Dít exemplaar heeft de beste kleur voor dit autootje, oranje, maar hij is er ook in metallic blauw. Het miniatuur ziet er prachtig uit, met perfecte proporties.
Sesam, open u
Niet alleen de deuren kunnen open – dan zie je een streng zwart interieur, net als in de echte – maar ook de motorkap (achter) en de kofferdeksel (vóór). Achterin hang een nette, maar niet al te gedetailleerde motor, in het voorruim zie je de benzinetank.
“Revell heeft een schitterend model van de 1000 TT gemaakt – hij ziet er prachtig uit, met perfecte proporties”
Clignoteurtjes
De kenmerkende verchroomde lijst rondom de carrosserie zit er keurig op, net als de dubbele ronde koplampen – met sierstrip met TT-logo ertussen op het front – en de zés ronde achterlichtjes. Revell heeft zelfs aan de kleine knipperlichtjes boven op het voorspatbord gedacht – bij deze carrosseriekleur lijken het gaatjes, maar het zijn echt transparante, oranje ‘clignoteurtjes’. Heel aardig.
Wieldoppen en logo
Ook de ene buitenspiegel en de ruitenwissers ontbreken niet, evenmin als – apart voor een uitgesproken sportieve versie, maar wel correct – de wieldoppen. Rechts boven de achterlichten heeft Revell ook nog een keurig chroom-zwart TT-logootje aangebracht, net als op de echte.
NSU TT Cup
Als je even op internet kijkt, vind je ze nog wel, in allerlei uitvoeringen, want Revell maakte ook allerlei raceversies in beperkte aantallen, onder het label NSU TT Cup. Dat zijn versies die niet in de jaren zestig raceten, maar veel recenter, in historische autosportevenementen. Die auto’s zijn bont gekleurd en voorzien van wilde sportwielen en verbrede spatborden – je moet ervan houden. Voor een euro of zestig zijn de reguliere 1000 TT’s nog wel te vinden. Die racertjes worden voor rond de 75 euro aangeboden.
“ Revell heeft de NSU TT voorzien van wieldoppen – apart voor een uitgesproken sportieve versie, maar wel correct”