
AutoRAI in Miniatuur: BMW 2002 tii van Anson
‘Neue klasse’ is nog geen vergane glorie
![]() |
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |

Anson, de fabrikant van metalen miniatuurauto’s, produceerde in de jaren negentig deze fraaie BMW 2002 tii. Een zeer geslaagd model, al kun je wel zien dat de techniek 25 jaar geleden nog niet zo ver was als nu.
Hofmeister-knik
In 1962 introduceerde BMW de zogenoemde Neue Klasse, een serie moderne middenklassers die tot in 1977 in productie bleef. Met deze modellenserie introduceerde BMW de zogenoemde Hofmeister-knik – het karakteristieke bochtje onder aan de C-stijl – wat tot op heden een BMW-kenmerk is.
“De Hofmeister-knik – het karakteristieke bochtje onder aan de C-stijl – is tot op heden een BMW-kenmerk”
02-serie
De serie bestond oorspronkelijk uit vierdeursmodellen 1500, 1800 en 2000, vanaf 1966 verscheen op het ingekorte platform van de vierdeursmodellen de zogenoemde (tweedeurs) 02-serie, waarvan de 2002 tii een van de topversies is.
Verdienstelijk model
Anson, de Singaporese fabrikant van het miniatuur van de BMW 2002 tii, specialiseerde zich in de jaren negentig in die-cast autominiaturen in de schalen 1 op 18 en 1 op 12. En dat deed het merk zeer verdienstelijk, zoals te zien is aan dit model in de schaal 1 op 18. Desondanks is het merk reeds lang verdwenen.
“Anson specialiseerde zich in de jaren negentig zeer verdienstelijk in de schalen 1 op 18 en 1 op 12. En dat deed het zeer verdienstelijk, zoals je ziet aan deze BMW 2002 tii”
Wieldoppen
Natuurlijk is het model qua vormen en verhoudingen prima geslaagd, anders had ik het nooit in mijn collectie opgenomen. En toeval of niet: hij doet sterk denken aan de NSU 1000 TT: sportieve tweedeursversie, oranje, verchroomd lijstje rond de gehele carrosserie en ondanks het sportieve karakter van de originele auto toch voorzien van wieldoppen.
De stand van de techniek
Maar je kunt zien dat de stand van de techniek destijds nog ruimte voor verbetering bood. Dat het een wat ouder model is, zie je aan de verfijning – of liever het gebrek daaraan. De naden rond de portieren – die natuurlijk open kunnen – zijn wat groot en onregelmatig. En de chroomlijst rondom is wat te dik, net als de raamlijsten. Maar dat stoort op de foto’s meer dan in de vitrine.
“De chroomlijst rondom is wat te dik, net als de raamlijsten. Maar dat stoort op de foto’s meer dan in de vitrine”
Alles kan open
Alles kan natuurlijk open, dus behalve de portieren – die een inkijkje geven in het Spartaanse interieur – gaan ook de motorkap – mooi maar eenvoudig motortje – en kofferdeksel open. De naadjes daarvan vallen minder op doordat de chroomlijst erlangs loopt. Maar een miniatuur is sowieso het mooist met alles dicht.
Verrukkelijke Turbo
De BMW 2002 tii was er ook in crème – mwah… – en als verrukkelijke 2002 Turbo. Je vindt de 2002 tii soms nog wel op internet of natuurlijk op de NAMAC-beurs, die op 22 juni weer plaatsvindt. Reken wel op prijsjes van zestig, zeventig euro en meer… Naar de Turbo moet je nog beter zoeken en de prijzen daarvan wil ik eigenlijk niet eens weten…
“Alles kan natuurlijk open, maar een miniatuur is sowieso het mooist met alles dicht”





