Audi trekt stekker uit Le Mans en in Formula E
Autofabrikant verlegt focus naar elektrisch racen
Audi trekt officieel de stekker uit zijn deelname aan het FIA World Endurance Championship (WEC) en daarmee automatisch ook uit deelname aan Le Mans. Het Duitse merk vindt het tijd voor een nieuw autosportavontuur. In de Formula E heeft Audi een (goedkopere) uitdaging gevonden.
Audi succesvol in WEC-kampioenschap
Audi was bijzonder succesvol in het WEC-kampioenschap. In de achttien jaar dat Audi in het kampioenschap actief was, wist het in totaal maar liefst dertien keer de 24 Uren van Le Mans te winnen. Audi schreef ook talloze andere overwinningen op andere circuits op zijn naam. In totaal verscheen Audi bij 185 races aan de start. Het merk startte tachtig keer van poleposition en boekte 106 overwinningen. Verder reed Audi 94 keer de snelste rondetijd. Kortom: waarom zou het zo succesvolle Audi het WEC-kampioenschap willen verlaten?
Ommekeer
‘Interne bedrijfsredenen’ vragen om een ommekeer. Audi moet net als andere VAG-merken bezuinigen vanwege de financiële schade die het Volkswagen Concern heeft opgelopen door het dieselschandaal.
Elektrisch modellenoffensief
Audi keert de autosport echter niet de rug toe, maar kiest voor een nieuwe en ook goedkopere uitdaging: Formula E. Vanaf 2018 start Audi een modellenoffensief van elektrisch aangedreven auto’s en daar past Formula E ook heel goed bij. Bovendien bieden de races een prachtige gelegenheid voor het testen van elektrische aandrijfcomponenten.
[parallex-1]
LMP1
Audi reed in de LPM1-klasse, de topklasse van het WEC-kampioenschap, met TDI-motoren. En juist met motoren met een TDI-naam is het dieselschandaal begonnen. Elektrisch racen is dus niet alleen beter voor de portemonnee, maar ook voor het imago.
Vertrek valt zwaar
“Na achttien jaar prototype racing valt het natuurlijk zwaar om te vertrekken”, zegt Wolfgang Ullrich, de baas van Audi Motorsport. “Ik wil graag mijn dank uiten aan ons team, de coureurs en onze partners en sponsors. Het was een geweldige tijd.”
Op elektrische kracht verder
Bestuursvoorzitter en Audi-topman Rupert Stadler vertelt dat Audi op elektrische kracht verder zal racen. “Nu we onze productiemodellen meer dan ooit elektrificeren, is dat ook een logische stap voor ons in de autosport.” Audi verschijnt in 2017 aan de start van de Formula E-races. Toch doet het merk nu al ervaring op vanwege de samenwerking met Team ABT Schaeffler Audi Sport.
[parallex-2]
Formula E steeds drukker
Door Audi’s deelname aan het Formula E-kampioenschap wordt het nog druk op het startveld. Merken als Jaguar en Renault hebben zich nu al verbonden aan het ‘stille’ kampioenschap. En vanaf 2018 neemt ook Mercedes-Benz deel.
Geen WEC, wel DTM
Audi zet zijn activiteiten in de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) wel voort. In 2017 neemt Audi deel aan het kampioenschap met de opvolger van de Audi RS 5 DTM. Over deelname aan het FIA World Rallycross Championship (World RX) moet Audi nog een besluit nemen.