Alles over de nieuwe Honda NSX GT3
GT3-racer ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse coureur Peter Kox
Honda R&D-centrum in Japan heeft de afgelopen maanden in samenwerking met JAS Motorsport uit Italië en Honda Performance Development (HPD) uit de Verenigde Staten gewerkt aan de NSX GT3. Nu is de Japanse racer klaar voor diverse FIA GT3-kampioenschappen over de hele wereld. Dit moet je weten.
Peter Kox
Bij de ontwikkeling van de Honda NSX GT3 was de Nederlandse coureur Peter Kox betrokken. Hij was chief development driver van het hele project. Stefano Fini, technisch directeur van JAS Motorsport, zegt: “Peter Kox weet als geen ander hoe een GT3-auto hoort aan te voelen. Zijn input was extreem belangrijk tijdens het hele proces.”
Ontwikkeling
En Fini, hoe lang heeft de ontwikkeling geduurd? “Het ontwerpen en ontwikkelen van de NSX GT3 begon in 2014. In december 2015 kwam de auto voor het eerst in actie. Sindsdien heeft Honda Performance Development intensief gewerkt aan de fine tuning van de auto. In totaal zijn er meer dan 85.000 testkilometers afgelegd op diverse circuits.” En wat is precies het doel van de auto? “Deelname aan belangrijke GT3-races natuurlijk, zoals de 24 Uren van Spa-Franchorchamps en de 24-uursrace van de Nürburgring.”
GT3-kampioenschappen
Volgens Allessandro Mariani, Team Principal van Honda Racing Team JAS, zijn de orderboeken per direct geopend, maar prijzen worden niet genoemd. “We hopen in 2018 op z’n minst 12 auto’s rijdend te hebben.” En waar kunnen klanten racen? “De NSX GT3 voldoet aan de laatste FIA GT3-regelgeving, waardoor de auto ingeschreven kan worden in elk GT3-kampioenschap wereldwijd. We hopen de auto te zien deelnemen in de Blancpain GT Series in Europa en Azië, maar ook in belangrijkste races zoals de 24 Uren van Spa, de 24-uursrace van de Nürburgring, de 12 Uren van Sepang en Bathurst, het Pirelli World Challenge in de Verenigde Staten, de Super GT’s GT300-klasse in Japan en diverse andere raceklassen.”
Dit zijn de specificaties:
Chassis: Aluminium alloy with steel roof structure and TIG-welded roll cage
Wielbasis: 2630 mm
Lengte: 4612 mm
Gewicht: 1240 kg
Motor: Direct-injection 75-degree 3501cc mid-mounted twin-turbocharged V6
Transmissie : XTRAC semi-automatic six-speed sequential with triple-disc, electrically-assisted clutch and Pankl double-tripod driveline
Aandrijving: Rear wheel drive
Remmen: Brembo discs and calipers front and rear. ABS and JAS-designed moveable pedal box
Wielophanging: Front – double wishbone, rear – multilink Sachs five-way adjustable shock absorbers; anti-roll bars with twin-adjustable blades
Wielen: Front – 12×18” OZ rims, rear – 13×18” OZ rims
Elektronica: Bosch display, data-logger and power box
Cockpit: Bespoke Sparco floor-mounted seat with custom JAS-designed racing net, multifunction JAS/OMP-designed wheel
Cockpit opties: Airconditioning and heated screen optional