A en B-segment gegroeid, compacte crossover rukt op
B-segment het grootst
Het aandeel auto’s in het A- en B-segment in het Nederlandse wagenpark is in 2019 gegroeid ten opzichte van 2018. Voor het traditionele C-segment is er juist sprake van een daling, zo blijkt uit cijfers gepubliceerd in Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2019-2020.
2018 versus 2019
In 2018 telde Nederland in totaal 8.594.600 personenauto’s, waarvan 1.495.425 in het A-segment, 2.124.900 in het B-segment en 1.723.487 in het traditionele C-segment. In 2019 zijn de cijfers als volgt:
A-segment: 1.552.559
B-segment: 2.163.925
C-segment: 1.707.738
C-segment
Het traditionele C-segment – met modellen als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra – daalt al enige tijd. In 2016 was er nog sprake van 1.801.320 auto’s in het C-segment, in 2018 waren dat er 1.723.487 en in 2019 komt de teller uit op 1.707.738 exemplaren.
Compacte crossover
De verkoop van traditionele C-segment hatchbacks loopt verder terug. De compacte crossovers winnen steeds meer terrein. Officieel vallen die crossovers in het L-segment, al wordt er in de volksmond vaak gesproken over compacte C-segment crossovers en SUV’s. In 2018 bestond het L-segment uit 547.291 auto’s. In 2019 is dat aantal opgelopen naar 673.551. Een fors verschil van 124.260 exemplaren, want vergeet niet: we praten hier slechts over 12 maanden tijdverschil.