6 technische highlights van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan
Nieuwe BMW 3 Serie Sedan debuteert later dit jaar
BMW heeft foto’s vrijgegeven van de compleet nieuwe generatie BMW 3 Serie Sedan en noemt daarbij direct enkele interessante technische highlights. We zetten er zes op een rij.
Laatste ontwikkelingsfase
De auto zit momenteel in de laatste ontwikkelingsfase. De nieuwe BMW 3 Serie Sedan krijgt volgens de Duitse autobouwer ingrijpend vernieuwde wielophanging, schokdempers, stuurinrichting en remmen ter verbetering van het rijcomfort en de dynamiek van de auto. BMW trapt af met de 3 Serie Sedan. De 3 Serie Touring volgt in de loop van 2019. Van de BMW 3 Serie verschijnt als vanouds ook een M3-variant. De coupé, cabrio en gran coupé volgen later en worden zoals gewoonlijk 4 Serie gedoopt.
1: Lagere wielophanging
Het zwaartepunt van de nieuwe 3 Serie Sedan ligt nu ongeveer 10 mm lager dan dat van zijn voorganger en het gewicht is gelijk verdeeld over beide assen in een verhouding van 50/50. Het totale gewicht van de auto is met 55 kilogram gereduceerd, al hangt dat wel af van de uitrusting.
2: Stijver
BMW heeft verder de stijfheid van de carrosseriestructuur en de bevestiging van de wielophanging verbeterd. Als vanouds krijgt de vierdeurs sportsedan achterwielaandrijving. Een grotere spoorbreedte en grotere wielvlucht (van voren gezien staat de bovenzijde van het wiel hierbij verder naar binnen) moet de grip in bochten verder verbeteren.
3: Nieuwe viercilinder
BMW noemt ook alvast de komst van een grondig herziene viercilinder-in-lijn benzinemotor. Dit is de krachtigste viercilindermotor die BMW ooit in een seriemodel monteert al weten we nog niets over het vermogen. De viercilinder is in ieder geval gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat.
4: ‘Lift-related’ dempers
De BMW 3 Serie Sedan krijgt zogenoemde ‘lift-related’ dempers, die continu en progressief functioneren in samenhang met de mate van compressie van de vering. Deze ‘lift-related’ dempers behoren standaard tot de wielophanging van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan. Met een specifieke instelling zijn ze onderdeel van het M-sportonderstel, dat bovendien 10 mm lager is en tevens komt met 18-inch wielen met voor en achter verschillende bandenmaten.
5: Variable Sport Steering
Het nieuwe M-sportonderstel is alleen in combinatie met de Variable Sport Steering leverbaar. Die biedt aanvullend op de snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging ook een variabele overbrenging. Ook de Variable Sport Steering is speciaal voor de nieuwe BMW 3 Serie Sedan opnieuw gekalibreerd. Het systeem reageert met veel grotere precisie op kleine stuurbewegingen zonder dat de besturing nerveus wordt in de rechtuitpositie.
6: M-sportdifferentieel
Het M-sportdifferentieel – een ektronisch aangestuurde blokkeerfunctie in het achterdifferentieel van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan – staat in verbinding met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), wat de toerentalverschillen tussen de achterwielen minimaliseert en de stabiliteit verder verbetert. Het sperdifferentieel verdeelt het aandrijfkoppel selectief over de achterwielen.