2018 was uitstekend jaar voor McLaren
In 2025 hoopt McLaren op jaarbasis 6.000 auto’s te kunnen slijten.
McLaren Automotive heeft in 2018 uitstekende zaken gedaan. Het Britse sportautomerk verkocht in totaal 4.806 auto’s, een verkooptoename van maar liefst 43,9 procent ten opzichte van 2017. Sinds de oprichting van McLaren Automotive in 2010 is de afzet elk jaar al gestegen. Het doel? In 2025 hoopt McLaren op jaarbasis 6.000 auto’s te kunnen slijten.
Verkoopaandeel
Noord-Amerika is met een verkoopaandeel van 33,3 procent de grootste afzetmarkt voor McLaren. Sinds de verkoopstart in 2011 zijn daar al meer dan 5.000 auto’s verkocht. In Europa groeide de afzet met 44,2 procent.
Chinese markt
De grootste stijger in 2018 was de Chinese markt. Daar nam de afzet toe met 122,5 procent, mede door de introductie van de 570S Spider en 720S. China vertegenwoordigt inmiddels bijna 7 procent van de totale wereldwijde verkopen. In het Verenigd Koninkrijk, de thuismarkt van McLaren, groeide de verkoop met 49,2 procent.
15.000 auto’s
McLaren bouwde vorig jaar ook nog de 15.000ste auto in het McLaren Production Centre (MPC) in Woking, Surrey. Daar rollen dagelijks 20 auto’s van de band. Naast de 600LT en de McLaren Senna verschenen in 2018 ook nog de Speedtail en de 720S Spider, de eerste twee van achttien aangekondigde nieuwe en afgeleide modellen die deel uitmaken van het £1,2 miljard pond grote Track25 businessplan.
32 markten
McLaren is momenteel actief in 32 markten. In 2018 kreeg McLaren nieuwe showrooms in Bellevue, Washington en Troy, Michigan in Noord-Amerika, een tweede verkooppunt in Tokyo, en nieuwe vestigingen in São Paolo in Brazilië, Guangzhou in China en Leeds en Hatfield in het Verenigd Koninkrijk en tot slot Riga in Letland en Warschau in Polen.
MSO
De bespoke-afdeling McLaren Special Operations (MSO) kreeg in 2018 drie keer meer verzoeken dan voorheen. Een teken dat de McLaren-koper zijn of haar auto toch graag een eigen twist geeft.
CEO aan het woord
“Met een verkooprecord en de bouw van meer dan 4.800 auto’s in ons Production Centre was 2018 een memorabel jaar voor McLaren Automotive”, zegt Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive. “In vergelijking met de jaarproductie van 1.650 auto’s in 2015 hebben we in slechts drie jaar tijd een uitzonderlijke groei doorgemaakt. We werken er hard aan om onze doelstelling van 6.000 auto’s per jaar te bereiken, zoals vastgelegd in het Track25 businessplan. In 2018 is ons aanbod breder en diverser geworden, met toonaangevende modellen zoals de 600LT, en de Speedtail en de 720S Spider, twee auto’s die onderdeel zijn van het Track25 programma en die wereldwijd met enthousiasme zijn ontvangen.”