Autotest – Abarth 124 Spider
Japanse tweezitter met Italiaans temperament
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De in samenwerking ontwikkelde Mazda MX-5 en Fiat 124 Spider zijn fantastische stuurmansauto’s die inzittenden trakteren op bijzonder veel rijgenot. Qua performance zijn deze modellen echter niet heel indrukwekkend. Voor degenen die wel op zoek zijn naar extra sportiviteit, maar niet het budget hebben voor een dikke BMW Z4 of Audi TT, heeft Abarth een oplossing.
Beste ingrediënten
Abarth staat bekend als het performance-merk binnen de Fiat Groep. De Italianen bouwen extra gepeperde versies van de Fiat 500 en tot enkele jaren geleden ook van de Fiat Punto. Nu heeft Abarth de Fiat 124 Spider (autotest) onder handen genomen en er in feite een ‘GTI-versie’ van gemaakt.
Moet een waanzinnig leuk project geweest zijn voor de technici van Abarth, want na jaren sleutelen aan 500-tjes praten we nu over een klassieke tweezits roadster met achterwielaandrijving, een laag gewicht en een uiterst laag zwaartepunt – de beste ingrediënten voor een heerlijk sportieve maaltijd.
LEES OOK: Speciale Abarth 595 Pista ook voor Nederland
Zorgvuldig gefinetuned
De Abarth 124 Spider is met een prijs vanaf 46.760 euro ongeveer 11.500 euro duurder dan de instapversie van Fiat. Daarvoor krijg je op de eerste plaats een 1.4 MultiAir turbomotor die met 170 pk en 250 Nm in totaal 30 pk en 10 Nm krachtiger is. Volgens de fabrikant goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 232 km/u.
Hij oogt vanuit elke hoek een stuk sportiever en zowel de motorkap als de kofferklep zijn optioneel en zonder meerprijs leverbaar in matzwart – een verwijzing naar de klassieke Abarth 124 Rally van weleer.
Tevens is de Abarth 124 Spider voorzien van krachtige Brembo-remmen, speciale Bilstein schokdempers, een mechanisch sperdifferentieel en een veerpootbrug onder de motorkap voor extra stijfheid en stabiliteit.
Daar blijft het echter niet bij. Net als de Mazda MX-5 en Fiat 124 Spider wordt deze Abarth gebouwd in Japan. Maar voordat de auto’s naar de dealers worden getransporteerd, wordt het onderstel van de 124 Spider nog eens extra gefinetuned bij Officine Abarth in het Italiaanse Mirafiori.
Puur genieten
Dat het onderstel anders is afgesteld dat bij de Fiat 124 Spider merk je meteen. De Abarth is behoorlijk stugger, maar ook weer niet spijkerhard en oncomfortabel. Zelfs over de kinderkopjes in de oude binnenstad dempen die Bilsteins nog vrij aardig, maar daar wil je helemaal niet zijn.
Met deze roadster wil je zo snel mogelijk naar een bochtig traject, waar het onderstel het beste tot zijn recht komt. De rotsvaste stabiliteit, de grip en het stuurgevoel bezorgen je een glimlach van oor tot oor. De turbomotor pikt lekker snel op en schakelen doe je met een mooi kort pookje dat zich vrij zwaar, maar trefzeker laat bedienen.
Je voelt je helemaal één met de auto, ook door de zeer lage, naar achter leunende zitpositie. Het is puur genieten, zo lekker knus met z’n tweetjes. Vooral bij goede weersomstandigheden, als je het kleine dakje handmatig open klapt en de wind door de cockpit waait.
ZIE OOK: Video – rijtest Mazda MX-5 RF 2.0 automaat
Brullende Record Monza-uitlaat
Een tikkeltje overdreven wat ons betreft is het uitlaatgeluid. Voor een extra sportieve sound – volgens Abarth een essentieel element van het merk – is elke 124 Spider voorzien van een zogeheten Record Monza-uitlaat met dubbele einddemper. En die maakt een hels kabaal als je de rijmodus via een subtiel knopje in de sportstand zet. Vooral hoog in de toeren is het snerpende uitlaatgeluid tot in de wijde omgeving hoorbaar. En wat denk je als je in een tunnel rijdt…
Veel rijplezier, weinig bergvakken
Het staat buiten kijf dat de Abarth 124 Spider waanzinnig veel rijplezier en pittige prestaties met zich meebrengt. Qua rijdynamiek en acceleratievermogen is het ook een auto die in de klasse tot 50.000 euro ontbrak. Een mooie aanvulling dus.
Een nadeel van deze tweezits roadster is echter de beperkte ruimte. Je zit kunt in het interieur vrijwel niets kwijt. Behalve een bakje op schouderhoogte tussen de stoelen (handig voor de autopapieren) en een klein bergvakje achter de stoelen is er niets. Geen dashboardkastje, geen bekerhouders, niets.
Je moet het dus doen met bescheiden kofferbak van 140 liter en daarmee is de Abarth 124 Spider niet ideaal als je met veel bagage op vakantie wilt. Een bagagerek biedt wellicht uitkomst.