Autotest – Mazda MX-5 RF 2.0 Automaat (2017)
Weer eens wat anders, zo’n targadak
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda neemt met de introductie van de nieuwe MX-5 RF afscheid van de conventionele elektrisch inklapbare hardtop van de vorige MX-5 Roadster Coupé (generatie NC). Mazda kiest nu voor het principe van een targadak. Oogt fantastisch toch? Maar was het wel zo’n goede keuze? Dat zoeken we uit.
Briljante dakconstructie
RF staat voor Retractable Fastback, een afkorting die refereert aan het dak van de MX-5 RF. Mazda heeft werkelijk een briljante dakconstructie bedacht. Het ziet er niet alleen fantastisch uit maar steekt ook heel vernuftig in elkaar, zo blijkt als we voor de eerste keer het targadak openen. Zodra je de makkelijk bereikbare knop op de middenconsole indrukt, wordt het voorste en het middelste dakdeel samen met de glazen achterruit opgeborgen in de ruimte achter de stoelen.
“Mazda heeft werkelijk een briljante dakconstructie bedacht.”
Bijna identieke bagageruimte
Open rijden heeft geen invloed op de bagageruimte, want die bedraagt altijd 127 liter, bijna gelijk aan de bagageruimte van de MX-5 Roadster. Boodschappen doen? Het kan gewoon met de MX-5. Het openen en sluiten van het dak kan tot een snelheid van 10 km/u en duurt slechts 13 seconden, bleek uit de autotest. Natuurlijk kan dit niet tippen aan de softtop, want die ‘gooi’ je binnen twee seconden open. Toch is 13 seconden voor een dakconstructie als die van de RF heel acceptabel.
AutoRAI TV: Mazda MX-5 RF – Autotest
Hoger zwaartepunt
De kapconstructie weegt 40 kilogram, waardoor een hoger zwaartepunt ontstaat. Toch merk je daar nauwelijks iets van in de praktijk. Het stuurgevoel is typisch Mazda. Super dus. Ook goed voor elkaar is het gevoel in het rempedaal. Deze is lekker gretig en goed doseerbaar.
“Er heerst topless meer rust in het interieur van de MX-5 Roadster dan in de MX-5 RF.”
Opvallende constatering
Tijdens het rijden met deze Japanse tweezitter komen we tot een opvallende constatering. Met de hardtop gesloten biedt het interieur dankzij extra geluidsisolatie voor het voorste en middelste dakpaneel en de ruimte rond de wielkasten achter meer rust dan zijn broertje met zachte kap. Maar wanneer je open rijdt, dan is de MX-5 Roadster de betere keuze.
Windgeruis
Er heerst ‘topless’ nu eenmaal meer rust in het interieur van de MX-5 Roadster dan in de MX-5 RF. De wind kan door de vlakke achterzijde van de MX-5 Roadster veel makkelijker over de auto stromen. Bij de RF trotseert de wind eerst een bult, die van de dakconstructie. Dat zorgt voor het nodige windgeruis, ook bij snelheden vanaf 60 km/u.
“Heb je door het targadak nog wel het gevoel dat je open rijdt? Absoluut”
Het gevoel van open rijden
Als liefhebber kun je dit door de vingers zien en stel je dit wellicht zelfs op prijs (oergevoel MX-5!) maar we kunnen voorstellen dat dit voor bepaalde kopers op een gegeven moment als storend wordt ervaren. Voor ons niet overigens. Een belangrijke vraag: heb je door het targadak nog wel het gevoel dat je open rijdt? Absoluut, maar logischerwijs iets minder dan bij de softtopvariant waar je toch echt buiten op het terras lijkt te zitten.
Knusse cockpit
Ten opzichte van de softtopversie is de lengte, breedte en wielbasis van de RF gelijk gebleven. De hoogte nam daarentegen met 5 mm toe. De MX-5 (RF) en te lange mensen vormen geen beste match. De interieurruimte is vrij beperkt, vooral bij gesloten kap. Mensen die langer zijn dan 1,85 meter tikken met hun kruin het dak aan. Handig om te weten voor de bijrijder: er zit een bult tegen de middentunnel aan, waardoor de beenruimte wat beperkter is. De stoelen zitten super, al mis je na langere ritten wel wat ondersteuning in de onderrug. Toch kun je in de MX-5 een goede zitpositie creëren, ook al is het stuurwiel niet in diepte verstelbaar.
“De interieurruimte is vrij beperkt, vooral bij gesloten kap”
Fantastische wegligging
Mazda geeft de MX-5 RF specifieke wielophanging en een aangepast Electric Power Assist Steering systeem (EPAS). De wegligging van de MX-5 RF is fantastisch. Uitbreken doet de tweezitter alleen op afroep. Anders volgt de MX-5 mooi koers, altijd. De RF is iets zachter gedempt dan MX-5 Roadster, vanwege het hogere gewicht. Ook dat zorgt voor meer comfort.
Automaat en MX-5 goede combi?
Deze specifieke Mazda MX-5 RF is nog wat extra comfortabel. Hoe dan? Nou, hij heeft een automaat. Jawel, alleen de 2,0-liter SkyActiv-G benzinemotor is leverbaar met een automaat. Kost met bijna 45.000 euro wel een paar centen, maar je krijgt er wel meer comfort voor terug. De zestraps automaat schakelt bijzonder snel. In Sport-modus is ‘ie nog gretiger en blijft langer ‘hangen’ in hogere toerentallen om het sportieve gevoel te benadrukken. Je kan schakelen met schakelflippers aan het compacte stuurwiel of door te ’trekken’ of te ‘duwen’ aan de transmissiepook. Of je zet hem in ‘D’, wel zo makkelijk.
“De automaat is een prima metgezel voor de 2,0-liter viercilinder benzinemotor.”
Toerenmotor
De automaat is een prima metgezel voor de 2,0-liter viercilinder benzinemotor die je vooral hoog in toeren moet jagen er om alle 160 pk’s uit te peuteren. Door het lage gewicht van 1.030 kilogram heb je echter ook al onderin het toerengebied voldoende versnelling. Zodoende is ook rustig toeren mogelijk. De motor produceert een venijnige brom, erg leuk!
Zo ver kom je
Sportieve rijders kunnen beter gaan voor de handgeschakelde zesbak. Voor de cruisers in Nederland is de automaat een uitstekende keuze. Doe je rustig aan, dan is 600 tot 650 kilometer rijden op één tank (45 liter) realistisch. Dat komt neer op ongeveer 1 op 14.
Automaat iets langzamer
Kiezen voor de automaat betekent wel inleveren op het gebied van prestaties. Zo sprint de Mazda MX-5 RF 2.0 met automaat in 8,5 tellen naar 100 km/u en haalt een top van 194 km/u. De handbak is sneller: 7,5 seconden naar 100 km/u en een een topsnelheid van 215 km/u.
“We moeten opbiechten dat we tijdens onze proefrit meerdere keren verlangden naar de échte MX-5 met softtop”
Het leven kan mooi zijn
Was het uitbrengen van de RF met targadak dan een goede keuze van Mazda? Absoluut! De Mazda MX-5 RF is een fantastische oplossing voor mensen die vaker dicht rijden dan open en alleen mondjesmaat wat vitamine D willen opdoen. Het ideale middel dus om te genieten na een dag lang zwoegen op kantoor. Kap open en zonnen maar. Het leven kan mooi zijn, maar we moeten opbiechten dat we tijdens onze proefrit meerdere keren verlangden naar de échte MX-5 met softtop. De RF is oprecht fun, maar de softtop is pas écht RF: Really fun!
Prijzen
De Mazda MX-5 RF is leverbaar vanaf 35.480 euro met de 1.5 en handgeschakelde short ratio zesbak. De MX-5 RF met 2.0 benzinemotor en handbak is er vanaf 43.180 euro. Alleen de 2.0-liter benzinemotor is er met een zestraps automaat. Die kost minimaal 44.880 euro.