Zoveel BPM verdient de overheid met 100 VW Golfs
Hoe 8 populaire auto's in Nederland de schatkist spekken
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dankzij de BPM – de aanschafbelasting gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto’s – is een nieuwe auto kopen in Europa vrijwel nergens zo duur als in Nederland. Volledig elektrische auto’s zijn in het voordeel, maar auto’s die voor de ‘gewone man’ bereikbaar zijn, worden extra zwaar belast. Hoeveel verdient de overheid aan al die BPM? We zetten het op een rij met meerdere voorbeelden, want wat leveren bijvoorbeeld 100 exemplaren van een Volkswagen Golf aan BPM op?
8 populaire auto’s in Nederland
In dit overzicht zetten we acht populaire auto’s in Nederland onder elkaar. We hebben populaire motorvarianten geselecteerd om een idee te geven van de hoeveelheid BPM die zo’n model oplevert. Uiteindelijk heb je een idee wat er per auto aan BPM verdient wordt.
100x Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion 130 pk kost minimaal 28.325 euro, waarvan 4.300 euro aan BPM. Dat levert dus 430.000 euro aan BPM op.
100x Kia Picanto
De Kia Picanto 1.0 MPi 67 pk kost minimaal 12.995 euro, waarvan 1.642 euro aan BPM. Dat levert dus 164.200 euro aan BPM op.
100x Opel Karl
De Opel KARL 1.0 Start 73 pk kost minimaal 12.899 euro, waarvan 3.907 euro aan BPM. Dat levert dus 390.700 euro aan BPM op.
100x Renault Clio
De Renault Clio TCe 90 kost minimaal 16.290 euro, waarvan 4.431 euro aan BPM. Dat levert dus 443.100 euro aan BPM op.
100x Ford Focus
De Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 pk kost minimaal 26.600 euro, waarvan 3.514 euro aan BPM. Dat levert dus 351.400 euro aan BPM op.
100x Tesla Model 3
De Tesla Model 3 kost minimaal 47.800 euro. Elektrische auto’s hebben geen BPM. De overheid verdient dus niets aan een Model 3 of een andere batterij-elektrische auto.
100x Volkswagen Polo
De Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk kost minimaal 20.150 euro, waarvan 3.252 euro aan BPM. Dat levert dus 325.200 euro aan BPM op.
Totaalsom
De acht auto’s in dit overzicht – 800 in totaal dus – leveren gecombineerd 2.104.600 euro aan BPM op. De elektrische Tesla brengt in dit geval niets in, omdat deze auto – de duurste in het overzicht – is vrijgesteld van BPM. Onder de streep leveren dus 700 auto’s dik 2,1 miljoen euro aan BPM op. Dat komt neer op gemiddeld 3.006 euro BPM per auto. De overheid verdient dus twee keer. Allereerst met de BTW en daarna ook nog met de BPM.