“We richten ons met name op zakelijke leaserijders en ondernemers” – Interview met Jasper Koek, PR Manager XPENG
"XPENG heeft grote ambities in Nederland"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Chinese autofabrikant XPENG maakt zich klaar voor de dynamische introductie van het merk in Nederland. De ambities van het merk zijn groot. We stellen vijf vragen aan de nieuwe PR Manager van XPENG: Jasper Koek.
XPENG in Nederland
Om de officiële introductie van XPENG in Nederland in goede banen te leiden, heeft het merk Jasper Koek op ad interim basis-aangesteld als PR Manager. Koek is afkomstig van Pon Luxury & Performance Cars, waar hij sinds 2017 verantwoordelijk was voor de PR van Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Rimac. Nu gaat Koek aan de slag voor XPENG.
XPENG Stores
De Chinese autofabrikant had al zogeheten XPENG Stores geopend in Leidschendam en Rotterdam. Nu wordt het tijd dat mensen daadwerkelijk kunnen gaan rijden in de auto’s van het merk. XPENG trapt in Nederland af met twee elektrische modellen: de P7 en de G9. De P7 is een sportieve zakensedan met een rijbereik van 576 km (WLTP) en de G9 is een forse SUV die tot wel 300 kW kan snelladen.
In mei krijgen media, wagenparkbeheerders en potentiële klanten de mogelijkheid om deze auto’s aan de tand te voelen op het Nederlandse wegennet. Dat gebeurt vanuit het nieuwe XPENG Service Center in Badhoevedorp.
Samenwerking
Qua distributie, verkoop en service is XPENG ervan overtuigd het kwaliteitsniveau te kunnen bieden dat klanten in dit segment verwachten. Het merk heeft daarvoor een agentuurmodel opgezet met dealerholding Emil Frey Group Nederland. XPENG opent deze maand het nieuwe XPENG Service Center in Badhoevedorp, waar klanten, media en andere geïnteresseerden terecht kunnen voor onder meer proefritten en service aan hun auto.
XPENG P7 en G9
De XPENG P7 en G9 zijn sinds februari online en via de XPENG Stores te bestellen. De levering van de P7 start naar verwachting in juli, de G9 volgt eind september. De P7 heeft een vanafprijs van 49.990 euro en de G9 start bij 57.990 euro. Informatie over de modellen is te vinden op de officiële website.
Toch roept de komst van XPENG op de Nederlandse markt ook vragen op. Daarom stellen we vijf vragen aan PR Manager Jasper Koek.
Waarom moeten mensen een XPENG overwegen? Ook goede garantievoorwaarden?
Jasper: “Dankzij de uitstraling, uitrusting, (laad)prestaties en aantrekkelijke prijsstelling van onze twee nieuwe elektrische modellen, de XPENG P7 en G9, zijn wij ervan overtuigd een interessant en concurrerend aanbod te hebben voor met name de zakelijke rijder die een nieuwe elektrische auto overweegt. De P7 is een dynamische sedan met tot 576 km WLTP-rijbereik, de G9 is een ruime SUV die dankzij zijn 800 volt-architectuur kan snelladen met maximaal 300 kW (oftewel: van 5% naar 80% accu in ongeveer 20 minuten). De P7 is er vanaf € 49.990, de G9 vanaf € 57.990 (beide fiscale waardes). In de prijs is de meeste uitrustig inbegrepen, de klant hoeft alleen nog te kiezen voor achter- of vierwielaandrijving, een kleur en eventueel lederen bekleding in combinatie met een upgrade naar het Dynaudio-geluidssysteem. De garantie op beide modellen is standaard 5 jaar of 120.000 km, maar is vanwege de Nederlandse introductie tijdelijk opgehoogd naar 7 jaar of 160.000 km.”
Wat zijn de ambities van XPENG op de Nederlandse markt?
Jasper: “De Nederlandse markt is zeer volwassen als het om elektrische auto’s gaat, mede vanwege de geografische eigenschappen van ons land, de bereidheid van Nederlanders om nieuwe technologie uit te proberen en de uitstekende (snel)laadinfrastructuur. Tel daarbij op dat steeds meer bedrijven en ondernemers de overstap naar elektrische auto’s maken. Wij verwachten een substantieel deel van die (zakelijke) markt te kunnen bedienen met een aanbod dat qua producteigenschappen, prijs en service de concurrentie aankan met andere spelers in dit segment.”
Wat kunnen we naast de P7 en G9 nog meer verwachten van XPENG? Komen er ook goedkopere modellen?
Jasper: “Voor nu focussen we in Nederland op de introductie van de P7 en G9. Nieuws over eventuele andere modellen melden we als dat aan de orde is.”
Hoe positioneert XPENG zich op de Nederlandse markt?
Jasper: “We richten ons met name op zakelijke leaserijders en ondernemers die op zoek zijn naar een elektrische auto voor een aantrekkelijke prijs, zonder concessies te doen aan uitrusting, (laad)prestaties en technologische innovaties.”
Waar kunnen mensen proefrijden in een XPENG? En wat zijn de plannen op het gebied van dealers en onderhoudslocaties?
Jasper: “We hebben op dit moment twee Stores, in Leidschendam en in Rotterdam, en één Service & Delivery Center in Badhoevedorp. Vanuit alle vestigingen kunnen geïnteresseerden vanaf juni proefritten maken met beide modellen. De levering van de P7 start in het derde kwartaal, de levering van de G9 in het vierde kwartaal. Voor onze distributie, verkoop en service hebben we een agentuurmodel opgezet met Emil Frey Group Nederland, een zeer ervaren en gerenommeerde retailpartner. Nog dit jaar openen we een vierde vestiging in de omgeving van Utrecht. Daarnaast werken we aan een model waarbij klanten hun XPENG voor service en reparatie kunnen aanbieden bij een geselecteerd aantal vestigingen in het Emil Frey-netwerk.”