Wist je dat: tien bijzondere tankklepjes
De vuldop als designkenmerk
| Door De Redactie . |
AutoRAI.nl
Tegenwoordig is de tankklep niet meer dan een kunststof paneel dat verwerkt zit in de carrosserie van een auto. Vroeger sprongen fabrikanten daar een stuk creatiever mee om. De vuldop werd vaak op de meest bijzondere plekken verstopt of er werden ware kunststukjes van gemaakt. In dit lijstje vind je tien van de meest bijzondere tankklepjes en vuldoppen.
Renault Dauphine
In deze charmante sedan uit 1965 zat de motor achterin en de bagageruimte voorin. De Dauphine was voor Renault een groot succes want er werden er maar liefst 2,12 miljoen geproduceerd. De vulopening zat onder de motorkap naast een gloeiend heet inlaatspruitstuk verstopt. Niet de meest logische plek als je een beetje brandstof morst…
[chapter]
Dodge Charger
Toen Dodge in 1968 de tweede generatie Charger presenteerde viel hij op door zijn kenmerkende ‘coke-bottle’ design. Net zoals veel muscle cars uit die tijd had de Charger sterk aangezette heupen die aan de vorm van een colaflesje doen denken. Ook van de tankklep wisten de ontwerpers een waar kunststukje te maken. Vandaag de dag zijn orginele vuldoppen dan ook stevig aan de prijs.
[chapter]
Porsche 550 Spyder
Deze compacte raceauto had net als de 356 (en de latere 911) de motor achterin. Met het oog op gewichtsverdeling en ruimtebesparing monteerde Porsche daarom de benzinetank in de neus van de auto. De vuldop prijkt daardoor precies in het midden van ‘bagage’klep naar buiten, een opmerkelijk gezicht.
Ford Mustang
De Dodge Charger is niet de enige muscle car met een bijzonder tankklepje, want zijn grote concurrent had ook een stijlvolle oplossing. Ford verstopte de vulopening van een Ford Mustang namelijk in het logo tussen de achterlichten. Met een klein sleuteltje scharnierde het logo open waarna je kon tanken. Best handig, want je hoeft nooit meer te onthouden aan welke kant het tankklepje zit.
[chapter]
Oldsmobile Super 88
In de jaren vijftig had de luchtvaart grote invloed op het design van (voornamelijk Amerikaanse) auto’s. Staartvinnen, ornamenten, chroom en pijlen: alles herinnerde aan raketten en straaljagers. De merken werden ook creatief met de tankklepjes. Bij de Oldsmobile Super 88 zat hij bijvoorbeeld in het achterlicht verstopt. Via een klein luikje bovenop de behuizing kon je tanken.
[chapter]
Audi TT
Na een aantal conceptcars verscheen in 1998 de definitieve versie van de Audi TT op de markt. De coupé viel op door zijn zeer strakke design, dat twintig jaar later nog steeds de basis vormt voor de huidige generatie. Net als het tankklepje, dat opviel door zijn strakke lijnen.
[chapter]
Lamborghini Espada
Het gebeurt niet vaak dat Lamborghini een auto met vier zitplaatsen bouwt. Tegenwoordig is er de Urus, maar vroeger had het merk de Espada in de showroom staan. Bij deze vierpersoons coupé moest je lang zoeken naar een tankklepje, want die zat namelijk aan de rechterzijde achter een scharnierend ventilatierooster verstopt. Een erg leuk designkenmerk van deze opvallende auto.
[chapter]
Chevrolet Chevelle
Bij Amerikaanse automerken was het in de jaren zestig en zeventig niet ongewoon om de tankdop achter de kentekenplaat te verstoppen. Op het moment dat je wilde tanken moest je de kentekenplaat omlaag scharnieren en gehurkt het vulpistool erin stoppen. Een mooie oplossing, maar niet heel veilig bij een aanrijding.
[chapter]
Peugeot 306 driedeurs
De 306 was in de jaren negentig een zeer succesvol model van Peugeot. De auto was strak gelijnd, ruim en verkrijgbaar als driedeurs, vijfdeurs, cabriolet, sedan en stationwagen. De 306 driedeurs zag er vrij normaal uit, maar de auto had een opvallend designkenmerk. Hij had namelijk een tankklepje aan beide kanten van de carrosserie, waarvan er één nep was. Met recht een symmetrisch design.
[chapter]
Fiat Coupé
De Fiat Coupé was bij zijn introductie in 1993 een opvallende verschijning. Het ontwerp van Chris Bangle (die later voor BMW ging werken) had scherp gesneden wielkasten, een opvallend grote motorkap en ronde achterlichten. Het was toentertijd een van de snelste auto’s met voorwielaandrijving. Één designkenmerk was wel heel klassiek: de verchroomde tankdop.









