Wist je dat: deze Dodge is Italiaanser dan je denkt
Het bijzondere hart van de Dodge Viper
Wat is nu een echte Amerikaanse supercar? De kans is groot dat je direct aan de Ford GT of Chevrolet Corvette denkt. Die andere supercar uit Detroit – de Dodge Viper – lijkt een beetje in de vergetelheid te raken. Jammer, want de auto is bijzonderder dan je denkt. Bij de ontwikkeling ervan riep Dodge de hulp in van een kleine autofabrikant uit het Italiaanse Sant’Agata. Gaat er al een belletje rinkelen?
Gouden tijden
Chrysler – het moederbedrijf van Dodge – had in de jaren tachtig veel succes met compacte sedans zoals de Dodge Aries en MPV’s zoals de Chrysler (Grand) Voyager, één van de eersten in zijn segment. Verder was het in diezelfde periode eigenaar van een aantal exotische merken, zoals Maserati en Lamborghini.
Chrysler TC Maserati
Een bijzonder huwelijk wat onder andere conceptcars zoals de Chrysler Lamborghini Portofino en productieauto’s zoals de Chrysler TC Maserati opleverde. Niet direct hoogtepunten uit de geschiedenis van beide merken.
Carroll Shelby
Ondanks de grote successen kwam Chrysler in 1989 in financieel zwaar weer terecht. Er werd zelfs een recordverlies van maar liefst 664 miljoen dollar genoteerd. Redenen genoeg om niet met een exotische sportauto op de proppen te komen, maar Chrysler hield vol. De nieuwe supercar moest net zo puur worden als de legendarische AC Cobra.
Viper
Auto-ontwerper Tom Gale moest de nieuwe sportauto ontwerpen. Een logische keuze, aangezien Gale eerder al krachtige auto’s zoals de Plymouth Barracuda tekende. In januari 1989 toonde Chrysler op de North American International Motor Show een kleimodel dat de naam Dodge Viper VM-01 krijgt.
Van V8 naar V10
De Viper is een pure sportauto die overduidelijk verwant is aan de Cobra. Net als zijn stamvader is ook deze sportauto namelijk vernoemd naar een gifslang: Viper. Het publiek is razend enthousiast en in mei datzelfde jaar begint ‘Team Viper’ aan de ontwikkeling van deze supercar. De eerste conceptcar had een V8, maar al snel krijg een V10-motor de voorkeur.
Pick-up truck
Dodge had nog een gietijzeren V10 in de schappen liggen die oorspronkelijk bedoeld was voor de Ram pick-up. Niet perse een auto die je associeert met sportieve prestaties. Maar gelukkig was daar Lamborghini, een merk dat als geen ander weet hoe je grote motoren moet bouwen. De gietijzeren V10 ging daarom linea recta naar Lamborghini in Italië.
Die goot het blok in aluminium en paste onder meer de cilinderkoppen, het vliegwiel, de cilinders en het inlaattraject aan. De cilinderinhoud werd vergroot naar 8,0-liter. Het resultaat? Een vermogen van 400 pk en een gewicht van ‘slechts’ 323 kilogram. 50 kilogram lichter dan het gietijzeren exemplaar van Dodge.
Lees ook: Dodge veilt laatste Viper en Challenger Demon
Listige auto
De Dodge Viper kwam uiteindelijk in 1992 op de markt en sloeg in als een bom. De 8,0-liter V10 in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak, achterwielaandrijving en geen elektronische hulpmiddelen maakten het een passend eerbetoon aan de Shelby Cobra.
Tom Gale had zijn best gedaan, want het design van de Viper bleek redelijk tijdloos te zijn. De eerste generatie wist het met enkele (grote) updates tot 2010 uit te zingen. Ook het uiterlijk van de tweede generatie (2010 – 2017) leek sprekend op het origineel.
Lamborghini Diablo
Is de Viper dan het hoogtepunt uit de carrière van Gale? Nee in 1990 tekende hij namelijk de supercar die hem echt beroemd zou maken: de Lamborghini Diablo. Zo is de cirkel weer rond.