Waarom sommige elektrische auto’s binnenkort waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn
Lithium is in de aanbieding
Eén van de belangrijkste grondstoffen voor een accupakket is lithium. Prijzen van het zilverwitte alkalimetaal gingen de afgelopen jaren door het dak. Sinds november dalen de prijzen van het begeerde goedje echter ineens flink. Ook koper en kobalt – óók belangrijke grondstoffen voor een accu – zijn flink in prijs gedaald. Een accupakket – en dús een elektrische auto – is daardoor flink goedkoper om te bouwen. Wat is er aan de hand?
Vrije val
De coronacrisis lijkt definitief achter de rug en de vraag naar luxe goederen, zoals auto’s, lijkt groter dan ooit. Wie een nieuwe gewilde elektrische auto – zoals Kia EV6 – op zijn oprit wil, moet daardoor soms meer dan een jaar wachten. Door de grote vraag stegen prijzen van belangrijke grondstoffen voor elektrische auto’s dan ook flink de afgelopen jaren. Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. Zo is de prijs van lithium sinds november in een vrije val geraakt.
China
De vraag naar elektrische auto’s is namelijk niet overal groot. In China houden veel consumenten momenteel de hand op de knip. Ze maken zich zorgen over de huizenmarkt en economie. Bovendien krijgen Chinese consumenten tegenwoordig minder subsidie van de overheid als ze een elektrische auto willen aanschaffen. Door deze factoren is de vraag naar EV’s dramatisch ingezakt. Zo ook de vraag naar lithium en andere belangrijke grondstoffen voor elektrische auto’s. China is namelijk de grootste markt ter wereld voor EV’s .
Gehalveerd
De prijs van lithium is in China door de dalende vraag sinds november bijna gehalveerd. Alleen al in januari daalde de prijs voor een ton lithiumcarbonaat met 34 procent. De prijs ligt momenteel op 35.000 euro (261.000 Yuan) voor een ton (zie grafiek hieronder). Voor 1 kWh accucapaciteit is 1 kg lithiumcarbonaat (Li2CO3) nodig. Een groot accupakket is dus al snel enkele duizenden euro’s goedkoper om te produceren.
Chinese merken profiteren
Volgens The Financial Times kunnen Chinese automakers door de prijsdaling van lithium momenteel extra goedkoop batterijen inkopen bij grote Chinese fabrikanten zoals CATL. Chinese autofabrikanten kunnen daardoor hun auto’s tegen scherpe prijzen op de markt brengen. Het kan verklaren waarom MG – de Chinese autofabrikant die innig samenwerkt met CATL – momenteel de MG 4 voor een zeer scherpe prijs kan verkopen in Europa.
Buiten China
Europese fabrikanten – die niet gebruikmaken van Chinese batterijen – profiteren minder van goedkoop lithium. Lithium dat buiten China uit de grond komt is namelijk nog peperduur. De grootste lithiumproducent ter wereld, het Amerikaanse Albemarle, heeft zelfs gewaarschuwd dat de lithiumprijzen voorlopig alleen nog maar zullen oplopen.