Volkswagen Golf 8 (2024): dit kost hij (en alles wat je nog meer moet weten)
Alle noviteiten op een rij
De Volkswagen Golf 8 heeft een subtiele opfrisbeurt gekregen en komt in juli naar ons land. Het vernieuwde model is er vanaf 34.990 euro. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de vernieuwde Golf 8.
Wat kost de 2024 Volkswagen Golf?
We vallen met de deur in huis: de basisuitvoering van de Golf is verkrijgbaar vanaf 34.990 euro. De instapper is standaard standaard voorzien van features zoals led-verlichting, Digital Cockpit Pro, Ready to Discover multimediasysteem, App-Connect draadloos, Climatronic airconditioning, parkeersensoren voor en achter, Adaptive Cruise Control en Lane Assist.
Voor wie wat extra luxe wil, is er de Life Edition-uitvoering vanaf 36.990 euro, die een vleugje stijl toevoegt met metallic lak, 17-inch lichtmetalen velgen, comfortstoelen, draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones, Keyless Access, donker getinte ramen achter, Rear View (achteruitrijcamera), sfeerverlichting en diefstalalarm.
Feestnummer
Een speciale vermelding verdient de Golf eHybrid 50 Edition, een jubileummodel ter ere van de 50e verjaardag van de Golf. Deze exclusieve uitvoering wordt standaard geleverd met 18-inch lichtmetalen velgen, LED Plus-verlichting inclusief een doorlopende led-strip in de grille en een verlicht logo aan de voorzijde, instaplijsten met het 50 Edition-logo, Art Velours-bekleding, Navigatie Discover Media, een Ergo-Active bestuurdersstoel, IDA spraakassistent, rijprofielselectie, Climatronic airconditioning (3 zones), sfeerverlichting met keuze uit 30 kleuren, Travel Assist en diverse ’50’-logo’s. Kortom: een hele hoop spulletjes. De Golf eHybrid 50 Edition wordt in een beperkte oplage uitgebracht en kan later dit jaar worden besteld voor 44.490 euro. De Golf GTE is verkrijgbaar vanaf 49.990 euro.
Volkswagen Golf 8 2024: design
De vernieuwde Golf – ook bekend als de Golf 8.5 – is subtiel aangepast. Toch valt er een hoop nieuws te melden. Dat heeft vooral te maken met technische verbeteringen, niet zozeer door ander design. Er zijn een paar zaken nieuw aan de buiten kant, zoals de scherper gelijnde voorbumper, de nieuw ontworpen led-koplampen en -achterlichtunits, een reeks nieuwe kleuren en velgen plus een verlicht Volkswagen-logo in het front.
IQ.Light LED-matrix koplampen
Een andere highlight is het tweede, optionele lichtpakket. Dit bevat de nieuwste versie van de IQ.Light LED-Matrix-koplampen die vergezeld gaan van het verlichte Volkswagen-logo. De led-matrixkoplampen zijn uitgerust met een verbeterde grootlichtfunctie met een bereik dat bijna twee keer zo groot is als conventioneel grootlicht. Het optionele IQ.Light LED-Matrix lichtpakket omvat ook nieuw ontwikkelde 3D led-achterlichtunits, die in de voertuiginstellingen van het infotainmentsysteem kunnen worden gepersonaliseerd. Hier kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende verlichtingsdesigns.
Uitvoeringen Volkswagen Golf 8
Volkswagen lanceert de nieuwe Golf in de uitvoeringen Golf, Life en de dynamische R-Line. Boven deze drie lijnen staan de extra sportieve versies: de Golf GTE – voorzien van een nieuwe plug-in hybride aandrijving – en de Golf GTI. Nieuw voor de R-Line, GTE en GTI is een dak dat is voorzien van zwarte lak. Met de vernieuwde Golf levert Volkswagen voor het eerst ook echte koolstofvezel interieuraccenten voor de GTI. Er zijn vijf nieuwe lichtmetalen velgen verkrijgbaar, van 16 tot en met 19 inch.
Makkelijker parkeren
Daarnaast is de Park Assist parkeerassistent verder verbeterd. Naast sturen accelereert en remt het systeem nu ook zelfstandig. Een vereiste voor het gebruik van het systeem is dat de bestuurder in de auto zit om het proces te ‘bewaken’. Aanvullend is het optioneel ook mogelijk om de parkeermanoeuvre uit te voeren zonder dat de bestuurder in de auto zit. Daarbij wordt de parkeerfunctie aangestuurd via een app op de smartphone. Ook nieuw is Area View: dit systeem, dat ook in diverse andere Volkswagen-modellen wordt geleverd, biedt 360 graden zicht rondom via vier camera’s rondom de Golf.
Nieuw infotainmentsysteem!
Voor de berijders wellicht het belangrijkste: Volkswagen heeft de hard- en software van het infotainmentsysteem van de Golf volledig herontwikkeld. De systemen zijn gebaseerd op de vierde generatie van de Modulaire Infotainment Matrix van Volkswagen (MIB4). Dankzij een nieuwe grafische- en menustructuur is het touchscreen aanzienlijk verbeterd en ook vereenvoudigd. Het infotainmentsysteem laat zich zonder teveel uitleg bedienen en is 12,9 inch (32,8 cm) groot.
Display in tabletstijl
Het nieuwe MIB4-display in tabletstijl is ontworpen om visueel vrijstaand te zijn. Als onderdeel hiervan zijn de touch-sliders van het airconditioningsysteem en de volumeregeling ook nieuw ontwikkeld. Deze zijn nu ergonomischer in gebruik en bovendien verlicht. Hiermee volgen de Golf-modellen een bedieningsconcept dat recent ook werd doorgevoerd in de nieuwe Passat Variant, Tiguan en ID.7. Tevens krijgt de Golf opnieuw een optioneel head-up display dat relevante informatie op de voorruit projecteert. Op het stuurwiel keren op veler verzoek de fysieke toetsen terug.
Volkswagen Golf eHybrid en Golf GTE
De vernieuwde Golf wordt leverbaar met verschillende aandrijflijnen: twee plug-in hybrideversies (eHybrid en GTE), twee mild-hybrideversies met 48V-technologie (eTSI) en vier turbo-benzinemotoren (TSI). De nieuwe plug-in hybride aandrijflijn van de Golf eHybrid levert een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). In de Golf GTE bedraagt het systeemvermogen maar liefst 200 kW (272 pk). De nieuwe 1,5-liter turbobenzinemotor (1.5 TSI evo2) is voorzien van variabele turbogeometrie (VTG) en een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto / voorganger: 10,6 kWh). Door deze verbeteringen heeft Volkswagen de verwachting dat met een plug-in hybride aandrijflijn de elektrische actieradius tot 100 kilometer (WLTP) bedraagt, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Ook kan de batterij nu bij een wallbox en andere AC-laadpunten worden opgeladen met 11 kW in plaats van 3,6 kW. Daarnaast kunnen de Golf eHybrid en Golf GTE nu tevens worden opgeladen bij DC-snellaadstations met een maximaal vermogen van 50 kW. De grotere elektrische actieradius en de mogelijkheid tot snelladen maken van de plug-in hybride Golf-modellen een goed alternatief voor volledig elektrische auto’s voor dagelijks gebruik, terwijl ze tegelijkertijd uitblinken in efficiëntie dankzij een totale actieradius van ongeveer 1.000 kilometer (WLTP).
TSI en eTSI
De nieuwe eTSI (1.5 TSI evo2) met 48V-technologie en Actieve Cilinder Management (ACTplus), die altijd zijn gekoppeld aan een zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, leveren een vermogen van 85 kW (115 pk) en 110 kW (150 pk). Dezelfde turbo-benzinemotor met een 48V-systeem ligt ook in de Golf 1.5 TSI-modellen met handgeschakelde versnellingsbak met hetzelfde vermogen. De 2.0 TSI-motor in de iconische Golf GTI levert nu 195 kW (265 pk). Net als voorheen wordt de Golf Variant niet aangeboden als eHybrid, GTE en GTI, maar is deze wel verkrijgbaar in alle overige uitvoeringen.
Plug-in hybride
- eHybrid – 150 kW (204 pk) – eDSG 6 – voorwielaandrijving
- GTE – 200 kW (272 pk) – eDSG 6 – voorwielaandrijving
Mild-hybride
- 1.5 eTSI – 85 kW (115 pk) – DSG 7 – voorwielaandrijving
- 1.5 eTSI – 110 kW (150 pk) – DSG 7 – voorwielaandrijving
Turbo-benzine
- 1.5 TSI – 85 kW (115 pk) – man6 – voorwielaandrijving
- 1.5TSI – 110 kW (150 pk) – man6 – voorwielaandrijving
- 2.0 TSI (GTI) – 195 kW (265 pk) – man6 / DSG 7 – voorwielaandrijving
Imponerende cijfers
Dit jaar viert Volkswagen het 50-jarig bestaan van de Golf. De serieproductie van de bestseller begon in maart 1974 in Wolfsburg. Sindsdien verkocht Volkswagen ruim 37 miljoen exemplaren van de Golf, verspreid over acht generaties. In absolute cijfers komt het erop neer dat de afgelopen vijftig jaar elke dag 2.000 mensen wereldwijd een nieuwe Golf kochten. Dit maakt het icoon tot de succesvolste Europese auto en het bestverkochte Volkswagen-model aller tijden.
Succesnummer, die Volkswagen Golf
Met ongeveer 37 miljoen geproduceerde exemplaren is de Volkswagen Golf niet alleen de meest succesvolle auto in Europa, het is ook de meest verkochte Volkswagen en één van de drie bestverkochte modellen sinds de auto in zijn algemeenheid werd uitgevonden. In Nederland is de Golf sinds zijn introductie een regelrechte verkoophit. In totaal zijn er een kleine 900.000 exemplaren in ons land verkocht. Ook anno 2024 is de Golf met 310.000 exemplaren nog steeds de meest voorkomende auto in het Nederlandse wagenpark, op de hielen gezeten door de Volkswagen Polo, die de tweede plaats bezet.