Vervuilende bedrijfswagens mogen binnenkort de binnenstad niet meer in: wat betekent dit voor jouw bus?
Het is nogal een gepuzzel met die milieuzones in Nederlandse steden. En er komen alleen nog meer regels bij. Vanaf 2025 moet je goed opletten met jouw bedrijfswagen. Dutch Vans, dé plek voor het vinden van de tweedehands bus, legt uit wat de regels voor jou gaan betekenen.
Elke bedrijfswagen valt in een emissieklasse (van 0 t/m 6). Hoe schoner de auto, hoe hoger de klasse. Als je in een oude diesel bedrijfswagen rijdt, kan het zo zijn dat je nu al niet in het centrum van Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag mag komen. Verder ben je met je bus op dit moment nog overal welkom. Vanaf 2025 verandert dat. Omdat het nogal een gepuzzel is met die regels, bieden we hier een overzicht.
Hoe is de situatie nu?
Als je bus op benzine of lpg rijdt (of elektrisch is) mag je elke milieuzone in. Sinds 2020 gelden er wel beperkingen voor bussen die op diesel rijden. Er zijn sindsdien twee milieuzones. Een gele zone is toegankelijk voor auto’s en bussen met een emissieklasse van 3 of hoger. Om een groene zone in te rijden, moet je bus emissieklasse 4 of hoger hebben. Deze regels gelden dus alleen voor dieselauto’s. Op dit moment hebben vier steden een groene milieuzone: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Zero-emissiezones vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 gaan een flink aantal gemeenten een nulemissiezone (ZE-zone) aanwijzen. Daar mogen dan alleen nog bussen en vrachtwagens in die niets uitstoten, dus die elektrisch zijn of op waterstof rijden. De omtrek van een ZE-zone is minimaal het stadscentrum, plus vaak ook de omliggende wijken. Als je met je bedrijfswagen regelmatig in een stad (of steden) komt waar in 2025 een emissievrije zone gaat gelden, kan dat straks dus problemen opleveren.
Als jouw bedrijfswagen emissieklasse 4 of lager heeft, heb je direct geen toegang meer tot 30 à 40 grote steden. Voor bedrijfswagens van emissieklasse 5 en 6, heeft de overheid een overgangsregeling ingesteld. Bestelbussen met een emissieklasse 5 mogen vanaf 2027 niet meer de milieuzone in. Voor bestelbussen met een emissieklasse 6 geldt dit vanaf 2028.
Nieuwe (tweedehands) bedrijfswagen kopen
Het is dus verstandig om bij de aanschaf van een nieuwe (tweedehands) bus goed op de emissieklasse te letten, als je veel in stadscentra en omliggende wijken moet zijn. Over iets meer dan vier jaar mag je daar met een benzine-, diesel- of lpg-bus niet meer komen.
Voor meer informatie en vrijblijvend advies kun je altijd contact opnemen met Dutch Vans. Onze deskundige adviseurs staan je graag te woord. Bij Dutch Vans kun je altijd kiezen uit meer dan 300 occasions, waaronder de populaire Iveco Daily. Door onze eigen voorraad hebben we altijd de perfecte bus voor jou in huis en kunnen we die binnen no-time afleveren. Je vindt ons centraal in Nederland in Barneveld, pal naast de A1.