Vernieuwde Mitsubishi ASX (2019): de eerste indrukken
Deze 10 highlights zijn handig om te weten
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De redactie van AutoRAI.nl rijdt deze week met de vernieuwde Mitsubishi ASX. De uitgebreide test lees je binnenkort op deze website. Dit kunnen we na de eerste testkilometers alvast melden.
Hoe ruim is de Mitsubishi ASX voorin?
Het interieur van de vernieuwde Mitsubishi ASX is nagenoeg ongewijzigd. De ruimte voorin was al prima voor een auto in deze klasse en dat is nu niet anders. Dankzij de redelijke breedte van de auto heb je meer dan voldoende bewegingsruimte voor je ellebogen. En je zit niet dicht op elkaar met z’n tweeën voorin.
En achterin?
De ASX is een typische SUV met een redelijke hoogte en waarin je erg rechtop zit. Daardoor steken je knieën niet ver uit en heb je niet per se veel beenruimte nodig om toch comfortabel te kunnen zitten.
Heeft de Mitsubishi ASX een goede instap?
Dankzij de ver openslaande portieren en de hogere zitpositie is het in- en uitstappen prettiger vergeleken met een reguliere vijfdeurs hatchback. Dat geldt ook voor passagiers achterin.
Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er?
In de middenconsole tussen de voorste stoelen zitten twee bekerhouders en aan de binnenkant van de deur kun je nog een flesje kwijt.
Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten?
Onder de knoppen van de klimaatregeling zijn twee usb-poorten te vinden.
Hoe zit het met de connectiviteit?
Een van de belangrijkste details van de vernieuwde Mitsubishi ASX is het SDA-infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen en Apple CarPlay. Bij de duurdere uitvoeringen is TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie geïntegreerd.
Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar?
Behalve de bestaande systemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM), Lane Departure Warning (LDW) en Hill Start Assist wordt de vernieuwde ASX ook leverbaar met het veiligheidssysteem Miss-acceleration Mitigation System (RMS), dat een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt voorkomen.
Wat kan beter?
De ontwerpers hadden het interieur wel mogen opvrolijken. Het dashboard is al een tikkie ouderwets, maar door het veelvuldige gebruik van donkergrijs kunststof oogt het allemaal net zo somber als voorheen.
Welke motoren staan op het menu?
De vernieuwde Mitsubishi ASX wordt uitsluitend geleverd met een 150 pk sterke 2.0 benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat en voorwielaandrijving. Een handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving staan niet op het menu voor de Nederlandse markt.
Hoeveel kost de vernieuwde Mitsubishi ASX?
De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar Mitsubishi laat alvast weten dat de vanafprijs onder de 30.000 euro komt te liggen. De verkoop van de ASX start na de zomer.
Lees de volledige autotest van de vernieuwde Mitsubishi ASX binnenkort op AutoRAI.nl.