Vernieuwde Kia Rio: 48V mild-hybridtechnologie en slimme handbak
De Kia Rio in detail
Het is tijd voor een opfrisbeurt van de Kia Rio. Kia grijpt het moment aan om de vijfdeurs B-segment hatchback direct te voorzien van 48V mild-hybridtechnologie in combinatie met een benzinemotor en een ‘clutch-by wire’ handbak. De marktintroductie vindt plaats in het vierde kwartaal van 2020.
Twee noviteiten
De vernieuwde Rio is het eerste Kia-model met een EcoDynamics+ mild-hybrid met benzinemotor en een nieuwe slimme handbak. De aandrijflijn bestaat uit een Smartstream 1.0 T-GDi benzinemotor, een 48V MHEV-systeem met Mild-Hybrid Starter-Generator en een 48-volt lithium-ion-polymeerbatterij. Dankzij een regeneratief remsysteem wordt energie teruggewonnen bij afremmen.
Kia legt uit
Kia: “De MHSG is via een riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt naadloos tussen de ‘motor’ en ‘generator’-modi. In ‘motor’-modus biedt de MHSG tijdens het accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens het vertragen, heeft de MHSG de mogelijkheid om over te schakelen op de ‘generator’-modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.”
Continuously Variable Valve Duration
Nu wordt het wellicht wat technisch. De Smartstream-motor van Kia heeft Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Hiermee kan de motor naadloos schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk van de belasting. De Smartstream-motor produceert hetzelfde vermogen als de vorige Kappa-motorenlijn – 100 pk of 120 pk – en biedt volgens Kia een 16 procent hoger maximumkoppel voor de versie met 120 pk (200 Nm). De 1.0 T-GDI met 100 pk heeft voortaan een handgeschakelde zesbak. Voorheen had ie een vijfbak. Beide 48V-aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode Select, waarmee bestuurders de keuze hebben uit de modi ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Normaal’.
Nieuwe slimme handbak
De Rio EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is uitgerust met de nieuwe slimme handbak van het merk, genaamd iMT. De koppeling van de iMT werkt niet mechanisch, maar geheel elektronisch, vandaar de benaming ‘clutch-by-wire’. Het systeem integreert naadloos met de MHSG om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, voor een verder verlaagd brandstofverbruik.
Dit is ook nieuw
De vernieuwde Kia Rio krijgt ook ‘Phase II’ UVO Connect. Dit systeem biedt toegang tot een groot aantal diensten zoals live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, en parkeerinformatie inclusief prijzen en beschikbaarheid. Het systeem biedt ook Online Voice Recognition waarmee gebruikers handsfree kunnen zoeken naar informatie, POI’s of bijvoorbeeld berichtjes kunnen versturen.
Groter display
Het infotainmentsysteem krijgt een groter 8-inch touchscreen. Het is nu mogelijk om twee telefoons tegelijkertijd via Bluetooth te koppelen. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, beide draadloos. Het is nu ook mogelijk om navigatie-informatie van de telefoon naar de auto te verzenden. Je kunt ook de locatie van de auto checken of voertuigdiagnostiek inzien.
Opgefrist design
De vernieuwde Kia Rio is te herkennen aan een smallere ’tiger nose’-grille, een lagere voorbumper en gewijzigde mistlampbehuizingen. Kia voegt twee nieuwe exterieurkleuren toe, te weten Perennial Grey en Sporty Blue. Ook nieuw: 16-inch achtspaaks lichtmetalen wielen. In het interieur past Kia zachtere materialen toe. Het instrumentencluster heeft nu een 4,2-inch digitaal display. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is nu standaard op alle uitvoeringen en op de luxere versies is nu ook de passagiersstoel in hoogte te verstellen.
Veiligheidssystemen
De Kia Rio wordt geleverd met diverse rijhulpsystemen. Denk aan Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met voetganger-, voertuig, én fietserherkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Daarnaast is de hatchback ook te krijgen met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA). Ook nieuw: Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Een primeur in dit segment is het Leading Vehicle Departure Alert. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer hij of zij het niet doorheeft als de voorliggende auto optrekt.