Verkoop EV’s en benzineauto’s in Europa in vrije val
Maar niet overal
De verkoop van nieuwe auto’s in de Europese Unie bereikte in augustus het laagste niveau in drie jaar. Dit kwam voornamelijk door sterke dalingen in grote markten zoals Duitsland, Frankrijk en Italië, zo blijkt uit gegevens van ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie
Verkoop in vrije val
Vooral de verkoop van volledig elektrische auto’s kreeg een flinke klap, met een daling van maar liefst 44% ten opzichte van vorig jaar. Augustus was de vierde maand op rij dat de verkoop van elektrische auto’s in Europa daalde. In Duitsland, de grootste automarkt van Europa, kelderde de verkoop zelfs met bijna 69%. Ook in Frankrijk was er een forse terugval van ruim 33%.
De ACEA maakt zich zorgen en roept op tot “dringende maatregelen” om verdere afname te voorkomen. Volgens de ACEA is het nodig dat de EU-instellingen snel met nieuwe steunpakketten komen, vooral omdat er in 2025 strengere CO2-doelstellingen van kracht worden. Zonder maatregelen dreigen autofabrikanten in de problemen te komen.
Problemen voor fabrikanten
De grote autofabrikanten in Europa kregen ook klappen. Volkswagen, Stellantis en Renault zagen hun verkopen in augustus dalen met respectievelijk 14,8%, 29,5% en 13,9%. Zelfs Tesla, dat voorheen steevast op groeicijfers kon rekenen, zag een daling van 43,2%.
De afname in EV-verkopen wordt deels toegeschreven aan het beëindigen van subsidies in verschillende landen. In Duitsland, bijvoorbeeld, zijn de financiële prikkels voor elektrische bedrijfsauto’s afgeschaft. Daarnaast maken de hoge energieprijzen en een tekort aan oplaadpunten in veel Europese landen het voor consumenten minder aantrekkelijk om over te stappen op elektrische auto’s.
Hybrides in opkomst
De verkoopdaling geldt niet uitsluitend voor EV’s. Ook de verkoop van auto’s met traditionele verbrandingsmotoren, zoals benzine- en dieselmodellen, liet in augustus een daling zien. Benzineauto’s zagen een verkoopafname van 17%, terwijl de verkoop van dieselmodellen zelfs met 26% terugliep. De algemene autoverkopen in Europa staan momenteel dus onder druk, niet alleen die van elektrische auto’s.
Wat betreft plug-in hybrides was er eveneens een daling, zij het minder drastisch. De verkoop van plug-in hybrides zakte met 22,3% in vergelijking met augustus vorig jaar. Ondanks dat plug-in hybrides zowel elektrische als brandstofaandrijving combineren, wisten ook zij de negatieve trend in de autoverkopen niet te ontlopen. De verkoop van hybride’s steeg wel, met 6,6%.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De huidige cijfers tonen aan dat de Europese automarkt nog altijd worstelt met de gevolgen van de coronapandemie en inflatie. Daarnaast blijven consumenten voorzichtig door het afbouwen van subsidies en de oplopende kosten. Vooral het schrappen van subsidies in Duitsland heeft een flinke impact op de autoverkoopcijfers van Europa in zijn geheel. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen in EV-land: in Nederland steeg de verkoop van elektrische auto’s in augustus en het Verenigd Koninkrijk lijkt deze maand af te stevenen op een recordaantal verkochte EV’s.