Vergeet grote SUV’s: we rijden straks allemaal in een micro-auto
De microrevolutie komt eraan
Volgens de RAI Vereniging zou binnen tien jaar het straatbeeld in Nederlandse binnensteden er wel eens compleet anders uit kunnen zien.
LEV
Grote (en kleine) SUV’s zijn razend populair, maar volgens de RAI Vereniging ligt de toekomst juist bij kleine voertuigen. Dan hebben ze het niet over stadsauto’s zoals de Fiat 500 of Volkswagen Up, maar over nog kleinere vervoersmiddelen: de zogenaamde ‘light electric vehicles’ (LEV’s). Denk hierbij aan elektrische scooters, e-steps en kleine elektrische voertuigen voor goederenvervoer.
Microrevolutie
LEV’s zijn een nieuwe categorie voertuigen, ook wel micromobiliteit of microvoertuigen genoemd. Ze rukken op in de grote steden en ook wij testen steeds vaker dit soort voertuigen, zoals bijvoorbeeld de Mobilize Duo en Bento. RAI Vereniging verwacht dat door de opkomst van LEV’s de bereikbaarheid en doorstroming van binnensteden verbetert.
Een nieuwe draai aan personen- en goederenvervoer
Tijdens Mobility Shift 2024, het jaarlijkse mobiliteitsevent van de RAI Vereniging, lag de focus dit jaar vol op LEV’s. De opkomst van deze voertuigen is niet te stoppen, lijkt het. Adviesbureau McKinsey verwacht zelfs een wereldwijde explosie aan microvoertuigen, met tegen 2030 zo’n 30 miljoen stuks, een toename van zes keer. Dat betekent dus volop kansen voor e-scooters, e-steps en e-motoren. Nederland loopt hierin ook voorop: elektrische scooters zijn al niet meer weg te denken en als de e-steps officieel de weg op mogen, wordt het alleen maar drukker op het fietspad.
Emissievrije stadsbezorging
Strengere milieuregels zorgen ervoor dat steden bovendien steeds meer inzetten op uitstootvrije bezorging. Rond 2030 zullen naar verwachting 30 tot 40 steden in Nederland zero-emissiezones hebben. Voor de LEV’s betekent dit volle bak werk, vooral voor die ‘laatste kilometers’ naar de eindbestemming. Grote vrachtwagens droppen de goederen bij hubs aan de stadsrand, waarna de LEV’s het stokje overnemen voor het rondbrengen van pakketten en voorraad.
Tijd voor duidelijke regels
LEV’s roepen nog wel vragen op over hun plek op de weg. Moeten ze op het fietspad, of toch de rijbaan op? En welke technische eisen gelden er? Hoe zit het met de verzekering, zijn kentekenplaten verplicht en welk rijbewijs is nodig? Kortom, er zijn nog een hoop vragen. Maar een ding staat vast: de microrevolutie komt eraan.