Uitgebreide facelift voor Mercedes-Benz E-Klasse
Succesnummer krijgt de nodige extra denkkracht
Met een nieuw design en nieuwe motoren zet Mercedes-Benz de E-klasse in het zonnetje. De vernieuwde E-Klasse Limousine, E-Klasse Estate en E-Klasse All-Terrain staan al in de zomer van 2020 in de showrooms. De lange versie van de Limousine (China) alsmede de Coupé en Cabriolet volgen kort daarna.
Dit is er nieuw
Wat is er nieuw aan de vernieuwde Mercedes-Benz E-Klasse? De foto’s spreken voor zich. Het model heeft nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten, een nieuwe grille en nieuwe bumpers. Er zijn drie nieuwe lakkleuren beschikbaar: hightechzilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Er zijn ook nieuwe wielen ontwikkeld, waaronder speciale aerowielen die bijdragen aan een lager brandstofverbruik.
Nieuw stuurwiel
Binnenin bespeuren we een nieuw stuurwiel met opvallende dubbele horizontale spaken met geïntegreerde toetsen. De E-Klasse heeft standaard twee digitale displays (twee van 10,25-inch). Optioneel levert Mercedes-Benz een widescreen cockpit met twee 12,3-inch displays.
Nieuwe rijhulpsystemen
Ook krijgt de E-Klasse heel veel nieuwe rijhulpsystemen, zoals een actieve afstandsassistent (Distronic), een file-assistent, een stuurassistent, een remassistent, een dodehoekassistent met uitstapwaarschuwing en een parkeerpakket met 360°-camera. De E-Klasse kan nu voor het eerst automatisch parkeren, niet alleen langs- en dwarsparkeren maar ook op gemarkeerde plaatsen op grote parkeerterreinen.
Motoren
De vernieuwde Mercedes-Benz E-Klasse is te krijgen als plug-in hybride en met benzine- en dieselmotoren. Bij de benzinemotoren bedraagt het vermogensbereik van 197 pk (145) tot 367 pk (270 kW) en bij de dieselmotoren 160 pk (118 kW) tot 330 pk (243 kW).
Ook als E 53 4Matic+
Mercedes-AMG heeft het eerste sportieve model op basis van de vernieuwde E-Klasse al klaar: de E 53 4Matic+ als Limousine of Estate. De variant ziet er niet alleen sportiever uit, maar heeft ook de nodige power onder de motorkap. De 3,0 liter zescilindermotor met uitlaatgasturbo en elektrische compressor levert 435 pk (320 kW) en een maximumkoppel van 520 Nm. Een EQ Boost startdynamo levert kortstondig 16 kW extra vermogen en 250 Nm extra koppel.
Sprintcijfers
De aandrijving verloopt via een negentraps AMG Speedshift TCT 9G-automaat en volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+. De Limousine sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en de Estate in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u óf 270 km/u met het optionele AMG Driver’s Package.
Succesnummer
De E-Klasse is de meest succesvolle modelnaam in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Sinds 1946 verkocht het merk al dik 14 miljoen exemplaren. De tiende generatie E-Klasse kwam in 2016 op de markt. Tot nu toe hebben meer dan 1,2 miljoen klanten wereldwijd een E-Klasse Limousine of E-Klasse Estate van de huidige generatie gekocht.
China belangrijke markt
In het derde volledige jaar dat de nieuwe generatie op de markt was, leverde Mercedes-Benz meer dan 351.000 E-Klasse Limousines en Estates aan klanten af. China vormt een belangrijke markt. Eén op de twee E-Klasse modellen die in 2019 wereldwijd werden verkocht, werd in China geleverd in de vorm van de lange versie.
Productie
Mercedes-Benz produceert de E-Klasse Limousine en Estate in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, op dezelfde productielijn als de Mercedes-Benz CLS en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. De fabriek in Sindelfingen is het competentiecenter voor personenwagens uit de top- en luxeklasse en is de hoofdfabriek voor de S- en E-Klasse. Er werken 35.000 mensen.
Andere modellen uit Sindelfingen
Ook de Mercedes-Benz S-Klasse Limousine, Coupé en Cabriolet, de Mercedes-Maybach S-Klasse en de Mercedes-AMG GT-familie zien er het levenslicht. In de toekomst vormt de fabriek in Sindelfingen ook de geboortegrond van elektromodellen van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. Vanaf 2022 zal de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen volledig CO2-neutraal zijn.