Tweede SUV van Jaguar een feit: de E-Pace
Nieuwe vijfzits performance-SUV
Jaguar gaat vol op de SUV-toer. Na de F-Pace, geïntroduceerd in 2016, is het nu de beurt aan de kleinere E-Pace. Daarnaast komt er in 2018 nog de volledig elektrische I-Pace. De prijs van de E-Pace begint bij 48.300 euro.
LEES OOK: Jaguar XE SV Project 8: een volbloed krachtpatser
BMW X1 en Audi Q3
Laten we maar beginnen met de afmetingen. De E-Pace is 4.395 mm lang en heeft een wielbasis van 2.681 mm. Ter vergelijking: de lengte en wielbasis van de F-Pace komen uit op 4.746 mm en 2.874 mm. De E-Pace is dus een beduidend kleiner dan de F-Pace. De F-Pace concurreert met auto’s als de BMW X3 en Audi Q5. De E-Pace gaat de strijd aan met de BMW X1 en Audi Q3.
Platform gelijk aan Evoque en Discovery Sport
De technische basis van de vijfpersoons E-Pace is geen verrassing. Het platform is namelijk identiek aan de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport. De bagageruimte van de Jaguar E-Pace meet 577 liter. Klap de achterbank neer (in een verhouding van 60:40) en er ontstaat 1.234 liter bagageruimte.
Touch Pro-infotainmentsysteem
Jaguar rust elke E-Pace uit met een Touch Pro-infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen, LED-koplampen, een achteruitrijcamera, Driver Condition Monitor, Emergency Braking maar ook parkeersensoren aan de voor- en achterzijde. Optioneel is een 12,3-inch digitaal TFT-instrumentenpaneel leverbaar.
Een primeur is een Jaguar is het Thin-Film Transistor (TFT) Head-Up Display dat tot 66 procent meer informatie kan weergeven op de voorruit met behulp van grote, volledig in kleur uitgevoerde graphics.
Vijf motoren
Er is keuze uit vijf motoren, waaronder drie diesels en twee benzinemotoren. De 2,0-liter viercilinder Ingenium-dieselmotor is er in de smaken 150, 180 of 240 pk (D150, D180, D240) en de 2,0-liter viercilinder Ingenium-turbobenzinemotor levert Jaguar met 250 of 300 pk (P250 en P300).
Handbak of automaat, voor- of vierwielaandrijving
Afhankelijk van de motor levert Jaguar een negentrapsautomaat van ZF of een handgeschakelde zesversnellingsbak. De D240, P250 en P300 hebben altijd AWD en de automaat.
De D180 is er met vierwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak of vierwielaandrijving met automaat. Alleen de D150 is er met voor- of vierwielaandrijving met handgeschakelde zesbak of AWD met automaat. De E-Pace mag tot 1.800 kilogram trekken (geremd).
Configurable Dynamics
Dankzij het Configurable Dynamics-pakket kan de E-Pace-bestuurder diverse rijmodi selecteren die invloed hebben op het rijgedrag. Er is keuze uit een Normal- of Dynamic-modus. De modi hebben invloed op de gaspedaalrespons, stuurrespons, transmissie en wielophanging.
First Edition
Ter introductie van de E-Pace levert Jaguar een First Edition, leverbaar gedurende het eerste verkoopjaar. Er is voor deze versie keuze uit twee motoren: een 180 pk diesel of 250 pk benzine, beide in combinatie met een negentrapsautomaat van ZF.
Oostenrijk
Jaguar produceert de E-Pace in Oostenrijk. Niet in Engeland? Nee, de capaciteit van de fabrieken in Groot-Brittannië is bijna volledig benut. Jaguar Land Rover is daarom een samenwerkingsverband aangegaan met ontwikkelings- en productiebedrijf Magna Steyr in Graz, gelegen in Oostenrijk.
Magna Steyr neemt de productie van de E-Pace op zich en vanaf 2018 ook de productie van de elektrische I-Pace. Jaguar produceert de E-Pace in de loop van 2018 ook in China, te weten in de Chery Jaguar Land Rover-fabriek in Changshu. Auto’s die in China van de band rollen zijn uitsluitend voor de Chinese markt bedoeld.