Toyota Yaris GRMN in samenwerking met Lotus ontwikkeld – INTERVIEW
"Er gaat nog veel meer rondom Toyota Gazoo Racing gebeuren."
De Toyota Yaris is het toonbeeld van een ingetogen, brave en degelijke hatchback in het B-segment. Allesbehalve sportief dus. De Yaris GRMN is daarentegen een wildebras. Bruut, snel, exclusief en peperduur. Wist je dat Lotus heeft geholpen met het ontwikkelen van deze hot hatch van Toyota? Stijn Peeters, manager van het R&D-programma van de Yaris GRMN in Europa én Senior European Technical Project Manager, vertelt.
Hoe waren de Europese teams van Toyota betrokken bij de ontwikkeling van de Yaris GRMN? “Europa had vóór de komst van de Yaris GRMN buiten de autosport geen ervaring met Toyota Gazoo Racing. Maar in Japan waren er al vijf generaties van GR-modellen – die letters staan voor Gazoo Racing, dus we hebben het over sportieve versies. Dit betekent dat de Yaris (Vitz) GRMN in Japan vooral een evolutie is, maar voor Europa meer een revolutie. Het was de eerste keer dat we de kans kregen om zo’n auto te ontwikkelen voor productie op grotere schaal.” LEES OOK: Toyota Yaris GRMN: alle details
“Een vermogen van minder 200 pk zou nergens op slaan.”
“Uit productoogpunt was het dus compleet nieuw voor ons. Bovendien hebben we in Europa veel meer concurrenten op de markt van hot hatches dan in Japan. Daarom moesten we er zeker van zijn dat we iets ontwikkelden dat goed genoeg was. Een motor met een vermogen van minder dat 150 kW (200 pk) zou bijvoorbeeld nergens op slaan.” “In de TMMF-fabriek in Valenciennes maken we al de driedeurs Yaris waarop de GRMN-versie is gebaseerd. Het was dus logisch om het nieuwe model ook daar te bouwen. Mijn divisie bij Toyota Motor Europe begeleidde het project ook, vanwege de grote kennis over de Yaris, die we in de loop der jaren hebben opgebouwd.”
“Het hele project kwam tot stand in Europa.”
“De aandrijflijn was een ander Europees idee. Toyota levert al enige tijd de 2ZR-motor aan Lotus en we realiseerden ons dat die geschikt is voor de kleine motorruimte van de Yaris. Ik stelde voor om deze mogelijkheden samen met Lotus te onderzoeken. Terwijl in Europa werd gewerkt aan een prototype, leverde Toyota Motor Corporation in Japan de specifieke onderdelen – zoals remmen en wielophanging – waarmee we de prototypes konden bouwen. Het hele project kwam tot stand in Europa, van het commerciële idee via de ontwikkeling van de prototypes tot de typegoedkeuring: een klus die we in ongeveer zes maanden hebben geklaard.”
Hoe verliep het project? “Het conceptstadium verliep soepeler dan we hadden verwacht. Dat kwam voor een groot deel doordat onze mensen geïnspireerd waren en graag extra energie in het project staken. Ze legden een geweldige creativiteit aan de dag en maakten gebruik van hun grote productkennis. Daardoor konden ze ervoor zorgen dat de beschikbare speciale onderdelen perfect presteren en de auto het gewenste performanceniveau bereikt.” “Normaal treden er wel problemen bij dit soort projecten, doordat de speciale onderdelen soms een negatief effect hebben op andere componenten in de auto. Maar met de Yaris GRMN gebeurde dat simpelweg niet. Daardoor kregen we steeds meer vertrouwen dat we de Yaris de prestaties konden laten leveren die we voor ogen hadden.”
“Een miljoenencampagne was simpelweg onmogelijk.”
“Er waren ook wat uitdagingen in het productieproces. TMMF is erop ingesteld auto’s in heel grote aantallen te produceren Voor de Yaris GRMN zou het gaan om slechts zeven auto’s per dag voor een periode van slechts vier maanden. De Yaris GRMN moest van dezelfde band lopen als de normale Yaris. Ook voor sales en marketing waren er uitdagingen. Een miljoenencampagne was simpelweg onmogelijk voor een auto die in een oplage van slechts vierhonderd stuks wordt gebouwd. Tegelijkertijd werkten we aan de opbouw van een nieuw label, we moesten ons dus wel onderscheiden.” Hoe verliep de samenwerking met Lotus? “We profiteerden natuurlijk direct van het feit dat Lotus al op grote schaal producten van Toyota gebruikt. Lotus heeft dus veel kennis over het prestatiepotentieel van onze producten. Lotus gaf ons heel veel informatie over kwaliteitszaken en klantengedrag en we leerden heel veel over het produceren van auto’s in kleinere aantallen.”
“Ik zag hoe gepassioneerd mensen waren over deze auto. Dat was een belangrijk element in het succes van de Yaris GRMN.”
“Auto’s van Toyota worden normaal gesproken ontwikkeld om een grote groep klanten aan te spreken. Dus het was heel waardevol dat we meer konden leren over de specifieke eisen van mensen die een sportauto rijden. We deden ook ervaring op met motoren met een supercharger en het produceren van kleinere aantallen. Lotus was direct vanaf het begin bereid om engineeringdiensten te verlenen omdat we zo’n goede relatie hebben.”
“De Yaris GRMN is het begin, er volgen ongetwijfeld meer producten.”
“Als het om organisatiekennis gaat, hebben we ontdekt dat we de Yaris GRMN konden integreren in de bestaande productielijn zonder het hele personeel te hoeven trainen in de montage van unieke onderdelen. Door een klein, gespecialiseerd team op te zetten, ontdekten we dat een model in een kleine oplage bijna handgemaakt kan worden in een fabriek die is ingericht op massaproductie. De Yaris GRMN is het begin, er volgen ongetwijfeld meer producten. Alles wat we nu hebben geleerd, helpt ons om nieuwe varianten tot een succes te maken.”
VIDEO: Toyota Yaris GRMN
Bron: blog.toyota.co.uk