
Volledig nieuwe Toyota RAV4 alleen nog als plug-in hybride
Zesde generatie van wereldwijde bestseller
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Dit is de zesde generatie Toyota RAV4. Daar valt veel over te vertellen. De zesde generatie van de wereldwijde bestseller krijgt een stoer en herkenbaar design en wordt leverbaar met twee plug-in hybride aandrijflijnen. Een normale hybride is daarmee verleden tijd. In het voorjaar van 2026 wordt de nieuwe RAV4 in Nederland verwacht.
Toyota RAV4: een succesnummer
Sinds de introductie van de Toyota RAV4 in 1994 zijn er wereldwijd meer dan 15.000.000 exemplaren verkocht van deze auto, waarvan 2,5 miljoen exemplaren in Europa. In 2024 vierde de RAV4 nog zijn 30ste verjaardag.
Afmetingen
De buitenmaten van de nieuwe RAV4 zijn vergelijkbaar met die van het zeer succesvolle vorige model. We praten nu over een lengte van 4.600 mm en een wielbasis van 2.690 mm. Omdat de daklijn langer doorloopt dan van het huidige model ontstaat er meer laadruimte.

In Nederland alleen als plug-in hybride
De nieuwe generatie Toyota RAV4 is in Nederland uitsluitend verkrijgbaar als plug-in hybride. Mensen die liever niet willen stekkeren, moeten dus elders gaan winkelen. Een gemiste kans van Toyota? De nieuwe RAV4 wordt geleverd als RAV4 Plug-in Hybrid 270 en als RAV4 Plug-in Hybrid 300 AWD-i. De RAV4 Plug-in Hybrid 270 levert een totaalvermogen van 200 kW (268 pk) versus 223 kW (304 pk) voor de topversie met vierwielaandrijving.
“Als je kijkt naar CO2-uitstoot, dan is de PHEV een meer logische keuze”, aldus Guido Roozekrans, woordvoerder van Toyota Nederland. Er is wel hybridetechnologie beschikbaar, maar niet in Nederland. Of je moet een exemplaar uit het buitenland gaan halen. De Hybrid heeft 135 kW (183 pk), of 140 kW (191 pk) als je gaat voor de AWD-versie.
Grotere batterij voor RAV4 Plug-in Hybrid
Beide PHEV’s hebben een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 22,7 kWh, goed voor een elektrische actieradius van 100 km volgens de WLTP-testnorm. Fijn is dat de plug-ins beschikken over een DC-boordlader van 50 kW. Je kan dus snelladen met deze PHEV. De accu kan daarmee in slechts 30 minuten van 10% tot 80% opladen, afhankelijk van de omstandigheden. Thuis opladen of opladen met standaard openbare laders gaat ook sneller dankzij een nieuwe 11 kW AC-lader die vrijwel twee keer zo snel is als de vorige versie en de accu in slechts drie uur volledig oplaadt.

Geofencing
De nieuwe plug-in hybride RAV4 maakt slimmer gebruik van zijn elektrische actieradius met behulp van geofencing-technologie, die het EV-rijden automatisch optimaliseert om klaar te zijn voor wat de reis ook brengt. Door realtime weg- en verkeersgegevens van cloudnavigatie te combineren met inzichten van de gebruikelijke routes en rijstijl van de bestuurder, kan het systeem automatisch schakelen tussen de hybride en elektrische modus om de actieradius te optimaliseren. Als de bestemming in een lage-emissiezone (LEZ) ligt of er door een LEZ moet worden gereden, zorgt geofencing ervoor dat er voldoende lading is om daar volledig in EV-modus te rijden.
Elektromotor van Toyota RAV4
Toyota combineert het nieuwe accupakket met een verbeterde voorste elektromotor die nu 150 kW (204 pk) levert, een toename van 16 kW (22 pk). De versie met AWD sprint in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Deze topversie heeft bovendien een geremd trekvermogen tot 2.000 kilogram. Voor de versie met uitsluitend voorwielaandrijving praten we over een geremd trekgewicht van 800 kilogram. Dat is een flink gat met de plug-in.
Power Control Unit
Naast vooruitgang op het gebied van prestaties en opladen, draagt de nieuwe generatie plug-in hybridesystemen ook bij aan een verbeterde rijdynamiek via een lager zwaartepunt en een grotere stijfheid van de carrosserie, dankzij de locatie van de batterij onder de vloer. Dit is bereikt door de gelijkstroomomzetter op te nemen in de Power Control Unit (PCU), die verkleind is en in de transaxle is geïntegreerd.

Arene: het nieuwe OS van Toyota
Goed, wat heeft de nieuwe Toyota RAV4 nog meer te bieden? In ieder geval introduceert Toyota het nieuwe software-ontwikkelingsplatform Arene in de RAV4. Dit is de eerste stap naar volledig door software gedefinieerde voertuigen, waarmee slimme veiligheids- en entertainmentfuncties in een digitale omgeving kunnen worden gecreëerd en toegepast. Arene stuurt Toyota’s modernste veiligheidstechnologieën aan, die debuteren in de gloednieuwe RAV4, waardoor de veiligheid aanzienlijk wordt verbeterd en nieuwe geavanceerde rij- en parkeerhulpfuncties worden toegevoegd. Het nieuwste multimediasysteem van Toyota maakt ook zijn wereldwijde debuut en biedt verbeterde connectiviteit, navigatie en veiligheidstools, allemaal sneller dan ooit tevoren dankzij Arene.
Multimediasysteem
In de nieuwe RAV4 debuteert ook het nieuwste multimediasysteem van Toyota. Het nieuwe multimediasysteem is sneller, compacter en onderdeel van het nieuwe digitale ecosysteem dat wordt aangestuurd door Arene. Het systeem is duidelijk en overzichtelijk en heeft een hogere resolutie voor alle graphics. Het maakt gebruik van Google Points of Interest en realtime navigatiedetails zoals snelheidscamera’s en waarschuwingen voor lage-emissiezones (LEZ) om de bestuurder te helpen de verkeersregels na te leven. De integratie van de navigatiekaart in combinatie met de driedimensionale rijbaanassistentie in het instrumentarium van de bestuurder vermindert mogelijke afleiding en maakt aanwijzingen gemakkelijker te volgen.

Nieuw startscherm voor RAV4
Een nieuw startscherm geeft bestuurders alle relevante informatie in één oogopslag. Het intuïtieve, gebruiksvriendelijke ontwerp – met aanpasbare snelkoppelingen, een menu met snelle instellingen en verschillende functies voor privacy van gegevens – maakt het personaliseren van en navigeren door de digitale omgeving in de auto gemakkelijker dan ooit. Een responsieve en nauwkeurige spraakassistent kan helpen bij het bedienen van navigatie, media, temperatuur in de auto en voortuiginstellingen. Met over-the-air-updates worden de functies voortdurend verbeterd.
Toyota RAV4 GR Sport
De gloednieuwe RAV4 is er ook als GR Sport-uitvoering. Deze versie heeft een andere grille, een gewijzigde voor- en achterbumper en speciale 20-inch lichtmetalen velgen. Een 20 mm breder loopvlak wordt gecombineerd met een high-performance demperontwerp, een versterkte achterwielophanging en een speciale afstelling van de ophanging en stuurbekrachtiging.
Als GR Sport is de RAV4 uitgerust met consolekniestukken, aluminium rem- en gaspedalen en een op autosport geïnspireerde stoel om de sportieve rijervaring te verbeteren. Het interieur is overwegend zwart, met subtiele GR-logo’s en opvallende rode accenten op onder andere het stuur, de kniebeschermers en de stoelen. Deze zijn bekleed met een combinatie van synthetisch leder en suède – een afwerking die exclusief is voor de GR Sport-uitvoering.

Toyota Safety Sense
Er zijn natuurlijk ook diverse rijhulpsystemen beschikbaar in de RAV4. Denk aan een botspreventiesysteem met herkenning van voetgangers en fietsers, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer voor en achter, een rijstrookassistent, adaptieve cruise control, dodehoekbewaking, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordenherkenning en meer. Zo heeft de RAV4 ook een Panoramic View Monitor en over-the-air-updates.
Toyota RAV4 leverbaar begin 2026
De volledig nieuwe Toyota RAV4 wordt in het eerste kwartaal van 2026 in Nederland verwacht. Dichter bij de marktintroductie zullen alle technische gegevens en prijzen bekend worden gemaakt.






























Toyota RAV4 in een notendop
Techniek
- Nieuwe krachtige plug-in hybride aandrijflijnen met keuze uit voorwielaandrijving met 200 kW (268 pk) en AWD met 223 kW (304 pk)
- Nieuwste, zesde generatie, plug-in hybridetechniek
- 2,5-liter viercilinder benzinemotor met krachtige elektromotor(en)
- AWD-i versie mag tot 2.000 kilogram trekken (+500 kg ten opzichte van huidige RAV4)
- Batterij van 22,68 kWh, zo’n 4,5 kWh meer dan de huidige RAV4 Plug-in Hybrid
- EV-range tot 100 km WLTP (voorlopig cijfer), zo’n 25 kilometer meer dan de huidige RAV4
- AC laden met 11 kW en DC laden met 50 kW
- Geofencing voor lage emissiezones
- Verbeterde carrosseriestijfheid
- Verbeterde AWD mogelijkheden
Design
- Stoer en modern ontwerp en dankzij Hammerhead-voorkant direct herkenbaar als nieuwe Toyota
- Oogt avontuurlijker en robuuster en is net als voorheen echt een veelzijdige en praktische SUV
- Daklijn loopt langer door dan van huidige model: meer laadruimte
- Buitenmaten nagenoeg gelijk aan huidige RAV4: 4.600 millimeter lang, wielbasis van 2.690 millimeter
- Aangepast design voor GR Sport-variant, met andere grille voor- en achterbumper en speciale 20-inch lichtmetalen velgen
Interieur
- Ruim en overzichtelijk interieur, met duidelijke fysieke knoppen
- Eerste auto met nieuwste generatie Arene OS softwareplatform voor multimediasysteem van Toyota: sneller, krachtiger en meer functies
- Veel zicht rondom door grotere raampartij en grotere achterruit
- Heel veel zaken standaard: tweezone Climate Control, stoelverwarming, stuurwielverwarming, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel
- GR Sport krijgt uniek sportief interieur met andere bekleding, een ander stuurwiel en aluminium pedalen
- Standaard 12,3 inch groot digitaal instrumentarium
- Standaard 12,9 inch groot scherm voor multimediasysteem
Veiligheid
- De eerste auto met Toyota Safety Sense 4.0 (TSS 4.0)
- TSS 4.0 kan meer gevaarlijke situaties herkennen en er nog sneller op reageren
- Blind Spot Monitor standaard, waarbij meer vervoersmiddelen en objecten herkend kunnen worden