Toyota onthult volledig elektrische Toyota bZ4X
Eerste model in Toyota’s nieuwe bZ-familie
Toyota heeft op het eigen Kenshiki-evenement de Toyota bZ4X onthuld, dat het eerste model in de bZ-familie wordt. De volledig elektrische SUV gaat gebruikmaken van het nieuwe eTNGA-platform van Toyota.
beyond Zero
De bZ4X wordt volledig elektrische SUV en Toyota noemt het zelf een van de belangrijkste auto’s ooit, als het gaat om de elektrificatie van het merk. In totaal zal er een reek van zeven elektrische modellen onder het submerk ‘beyond Zero’ vallen, waarvan de Toyota bZ4X de eerste is. Onder dit submerk worden alleen voertuigen uitgebracht die geen uitstoot hebben, om zo 100% koolstofneutraal te worden.
Nieuw platform
Ook het platform waar de Toyota bZ4X gebruik van maakt is nieuw. Het eTNGA-platform (Toyota New Global Architecture) biedt Toyota de mogelijkheid om meerdere soorten elektrische auto’s te produceren. De batterijen zijn verwerkt in het chassis, onder de vloer van de auto. Hierdoor wordt constructie stijver en ligt het zwaartepunt lager, wat ook de rijeigenschappen ten goede komt.
Het design
De vormgeving van de auto is gestroomlijnd en strak gelijnd. Toch heeft de Toyota een robuust voorkomen, door onder andere de bodemvrijheid en zwartgekleurde bescherming boven de wielkasten. Opvallend is dat beide hoeken aan de voorzijde van de auto voorzien zijn van diezelfde zwarte delen. De achterkant heeft ook scherpe lijnen met lichtunits op de hoeken van de carrosserie. Net als bij veel moderne auto’s zien we op de Toyota bZ4X ook een doorlopende lichtstrip over de gehele breedte van de auto.
Prestaties
De voorwielaangedreven Toyota bZ4X wordt aangedreven door een elektromotor van 150 kW/204 pk en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 160 km/u haalbaar is. De auto zal verkrijgbaar zijn in zowel twee- als vierwielaandrijving. De versie met vierwielaandrijving levert een maximaal vermogen van 160 kW/218 pk met een koppel van 336 Nm, goed voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,7 seconden. De topsnelheid blijft met 160 km/u gelijk, al moet dit nog wel bevestigd worden. Het dak is voorzien van zonnepanelen en slaat zonne-energie direct op in de batterij, ook als de bZ4X geen ingeschakeld contact heeft. 80% opladen zou in 30 minuten moeten kunnen en betere warmtemanagement moet zorgen dat koude temperaturen minder invloed heeft op de actieradius. Door de ervaring op het gebied van offroad is de bZ4X zeer capabel op het onverhard. Toyota geeft aan het de RAV4 overtreft wat betreft offroad-vaardigheden.
Toyota T-Mate
De bZ4X is uitgerust met T-Mate, een actieve veiligheids- en rijassistentie. T-Mate staat voor de derde generatie van de uitgebreide actieve veiligheidssystemen Toyota Safety Sense, waarbij diverse systemen zijn ontwikkeld en toegevoegd om een breed scala aan ongevalsrisico’s te beperken. Onder meer systemen als Pre-Collision System, Intersection Turn Assistance, Emergency Steering Assist, Front Cross Traffic Alert en Safe Exit Assist.
Vertrouwen
Toyota heeft inmiddels al meer dan 10 miljoen geëlektrificeerde auto’s verkocht en dit geeft natuurlijk vertrouwen. Toyota heeft zoveel vertrouwen in haar eigen expertise en daarmee de technologie van de bZ4X, dat je garantie krijgt op de batterij krijgt. Hoe lang? 1.000.000 kilometer! Dat is meer dan 200.000 keer opladen van leeg naar vol. Hoe de garantie in de praktijk werkt, daar moeten we nog meer informatie over krijgen.
De Toyota bZ4X zal in de tweede helft van 2022 in Europa te bestellen zijn. Kopers kunnen dan eind volgend jaar hun bZ4X in ontvangst nemen.