Toyota maakt richtprijs GR Yaris bekend, auto nu te reserveren
Hot-hatchback nu te reserveren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Interesse in een Toyota GR Yaris? Wacht dan niet te lang, het online reserveringsplatform is inmiddels live, maar het aantal productieplaatsen voor de Nederlandse markt is beperkt. Richtprijs: 60.000 euro. Je moet hem dus echt heel graag willen hebben, al heeft deze Toyota alle ingrediënten in huis om er direct hebberig van te worden.
Prijs is indicatie
De definitieve vanafprijs van de Toyota GR Yaris is nog niet bekend, omdat homologatiewerkzaamheden nog niet zijn afgerond. Toyota geeft al wel een voorzichtige prijsindicatie: 60.000 euro inclusief btw en bpm. Toyota maakt de officiële vanafprijs bekend als het model in de tweede helft van dit jaar op de markt komt.
Online reserveren
Op een speciale website is de nieuwe Toyota GR Yaris te reserveren. Hoe werkt dat proces? Eigenlijk heel simpel: na het invullen van een online reserveringsformulier geef je de dealervoorkeur aan. Vervolgens dient binnen tien werkdagen de offerte zijn getekend, anders vervalt de reservering.
25.000 stuks
Homologatie-eisen van het WRC schrijven voor dat Toyota minimaal 25.000 exemplaren van de GR Yaris moet produceren om met de volgende generatie Yaris WRC deel te kunnen nemen aan WRC-rally’s. Een beperkt aantal daarvan is beschikbaar gesteld aan Nederland, al kan de importeur niet vertellen om hoeveel auto’s het gaat. Dat zal op termijn duidelijk worden.
Alleen als Premium-versie
Toyota levert de GR Yaris alleen Premium-uitvoering. Die versie heeft standaard Smart Entry, 18-inch gesmede lichtgewicht wielen, een head-up display, dubbele eindstukken van het sportuitlaatsysteem, rode remklauwen, een JBL Premium audiosysteem, Active Noise Control, GR-sportstoelen met alcantara bekleding, een met leder afgewerkt GR-sportstuur en een koolstofvezel dak. Aardig compleet dus.
Driecilinder
De Toyota GR Yaris heeft altijd een 1,6-liter driecilinder benzinemotor met single-scroll turbo met kogellagers onder de motorkap, gekoppeld aan een versterkte handgeschakelde zesbak. De driepitter heeft olie-gekoelde zuigers, uitlaatkleppen met een grote diameter en een machinaal gepolijst inlaatspruitstuk voor zo min mogelijk interne wrijving. Het piekvermogen komt uit op 261 pk met maximaal 360 Nm aan koppel.
Prestaties
Doordat de motorkap, portieren en achterklep van aluminium zijn gemaakt en het dak van koolstofvezel, blijft het wagengewicht beperkt. De Toyota GR Yaris weegt 1.280 kilogram, dat komt neer op 4,9 kilogram per pk dus. Dankzij vierwielaandrijving sprint deze knotsgekke Yaris in 5,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 230 km/u.
Geen normale vierwielaandrijving
Het AWD-systeem in de GR Yaris is anders dan anders. Het GR-Four-gedoopte 4×4-systeem heeft een Torsen differentieel dat de aandrijfkrachten per wiel optimaliseert. De auto heeft ook een 4WD-keuzeschakelaar. In standje Normal is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter), in Sport is dat 30:70 (accent op achterwielen) en in de rijmodus Track is de verdeling fifty-fifty.
Heilige geboortegrond
Toyota produceert bouwt de nieuwe GR Yaris op heilige grond, namelijk in de voormalige Lexus LFA-fabriek. De GR Yaris rolt op een nieuwe productielijn van de band. De auto wordt grotendeels met de hand gebouwd. Deze hot hatchback is ontwikkeld in samenwerking met het rallyteam van Toyota GAZOO Racing en Tommi Mäkinen Racing, Toyota’s partner in het World Rally Championship (WRC).