Toyota KINTO: geen nieuw model, maar een nieuw merk
Mobiliteitsdiensten staan centraal
Toyota komt met KINTO. Dat is geen nieuw model, maar een nieuw merk voor mobiliteitsdiensten in Europa. KINTO richt zich op mobiliteitsdiensten voor bedrijven, particuliere consumenten en steden.
Mobiliteitsbedrijf
Toyota heeft de intentie om zich te transformeren van autofabrikant naar een veelzijdig mobiliteitsbedrijf door allerlei mobiliteitsdiensten aan te bieden. De oprichting van KINTO moet daarbij helpen.
De naam KINTO uitgelegd
KINTO is afgeleid van het Japanse woord ‘Kintoun’, dat voor ‘vliegende nimbus-wolk’ staat, bekend uit de Japanse animatieserie Dragon Ball Z waarmee het personage altijd en overal naar toe kan vliegen. Net als het ‘on-demand karakter’ van een Kintoun wil KINTO altijd en overal beschikbaar zijn op het moment de klant een gemakkelijke en slimme manier van mobiliteit zoekt.
Vier pijlers
KINTO gaat verder dan traditionele ontwikkeling, productie en verkoop van voertuigen. De uitrol van KINTO is gebaseerd op vier pijlers:
- De oprichting van een onderscheidend en toegewijd merk om in te spelen op de mobiliteitsbehoeften in alle categorieën, van consumenten tot bedrijven en steden.
- Het vergroten van het marktaandeel Full Service Lease met ‘multi-merk, alles-in-één diensten’ voertuigen en service voor particulieren en zakelijke klanten.
- Het gebruik van voertuigdata en -connectiviteit om nieuwe diensten te ontwikkelen en te lanceren, zoals deelauto-, carpool- en abonnementsdiensten.
- Het voorbereiden en integreren van autonome rijtechnologie om geautomatiseerde transportdiensten te testen, bijvoorbeeld met de Toyota e-Palette die momenteel op mondiaal niveau wordt ontwikkeld.
Traditionele bedrijfsmodel
Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe: “KINTO maakt deel uit van onze strategie om onze Europese activiteiten te laten groeien. Het toevoegen van mobiliteitsdiensten aan ons traditionele bedrijfsmodel, in markten waar deze levensvatbaar en duurzaam zijn, stelt ons in staat om snel te reageren op nieuwe behoeften van klanten en opkomende mobiliteitseisen van steden en regio’s te ondersteunen.”
Twee nieuwe divisies
Toyota startte in 2018 met het voorbereiden van de Europese organisatie om nieuwe mobiliteitsdiensten te integreren in de bestaande activiteiten. Daarbij zijn twee nieuwe divisies opgericht in de vorm van een fleetmanagementbedrijf (Toyota Fleet Mobility, gevestigd in Keulen) en een digitaal platformbedrijf (Toyota Connected Europe, gevestigd in Londen).
Toyota Fleet Mobility
Toyota Fleet Mobility (TFM) richt zich op de groei van Full Service Lease in Europa. Het bedrijf telt vestigingen in Spanje, Frankrijk en Italië en groeit zowel op eigen kracht als door overnames. Zo is Inchcape’s Fleet Solutions (IFS) recentelijk overgenomen om te groeien op de Britse markt. TFM is een joint venture tussen Financial Services Corporation en Toyota Motor Europe.
Toyota Connected Europe
Toyota Connected Europe is een Europese dochteronderneming die een reeks producten en diensten ontwikkelt en implementeert die verband houdt met connected voertuigsystemen, zoals Toyota Big Data Center, en diensten van het Mobility Services Platform (MSPF) van Toyota.
Diensten van KINTO
De diensten van KINTO kunnen per markt verschillen. De eerste diensten die KINTO op verschillende Europese markten introduceert, zijn:
- KINTO One: een Full Service Lease-aanbieding waarbij alle autokosten inclusief onderhoud en verzekering worden gecombineerd in één maandbedrag.
- KINTO Share: een deelautodienst met een groot aantal hybride modellen die worden aangeboden via een zogenoemd zelfbedieningsconcept zonder exploitatiekosten. De bestaande deelautodienst Yuko, die operationeel is de Europese steden Dublin, Venetië, Kopenhagen en Madrid, gaat verder onder de naam KINTO.
- KINTO Join: een carpooldienst die automobilisten met elkaar verbindt om dagelijks woon-werkverkeer te delen, waarmee zowel werknemers als bedrijven hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen.
- KINTO Flex: autoleasing op basis van een abonnement voor meer flexibiliteit.
In overweging
Aanvullende diensten, zoals ride-hailing en een multimodale app, worden in overweging genomen. Het gebruik van deze diensten wordt extra gemakkelijk met behulp van een mobiele app en geïntegreerde betalingen.