Review – Toyota Hilux GR Sport (2023), een pick-up met Dakar-genen
Dakar-coureur Nasser Al-Attiyah keurt hem goed, wij ook?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota doet het best aardig in de Dakar Rally. Dat is nog bescheiden uitgedrukt. Het merk won deze legendarische rally bijvoorbeeld in 2019, met de Hilux. De successen die de Hilux heeft geboekt tijdens Dakar, hebben geleid tot deze Toyota Hilux GR Sport 2023. Wat maakt dit model dan zo bijzonder?
Dakar op straat
Volgens Nasser Al-Attiyah – de coureur die in 2019 met de Hilux zijn derde Dakar-overwinning behaalde – is deze Toyota Hilux GR Sport 2023 geïnspireerd op de iconische Dakar-raceauto. “De auto biedt een nieuw niveau van rijervaring, zowel op de openbare weg als in het terrein. Hij brengt een deel van Dakar naar kopers over de hele wereld.”
Toyota Hilux GR Sport 2023 lichtvoetig?
Grote woorden dus, maar hoe zit het in de praktijk? Je merkt sowieso dat dit oprecht een goed rijdende pick-up is. Hij voelt zelfs lichtvoetig aan. Hoe heeft Toyota dat precies geflikt? Leggen we uit. Toyota GAZOO Racing heeft onder meer de wielophanging van de Hilux onder de loep genomen zodat de pick-up meer controle biedt, maar ook sneller reageert op stuurinput.
Wielophanging sterk aangepast
Het automatische sperdifferentieel en Active Traction Control zijn gebleven. Maar compleet nieuw zijn de monotube schokdempers en voorveren. Nu volgt er wat techniek: Toyota heeft één buis toegepast waardoor een groter zuigeroppervlak ontstaat voor betere dempingsprestaties en verbeterde warmteafvoer. Verder zijn de voorste schroefveren sterk verstevigd. De nieuwe schokbrekers zijn bovendien rood geverfd om het speciale karakter van de Hilux GR Sport te benadrukken. Aan de bladvering van de Hilux is niet gesleuteld. Al die aanpassingen resulteren in een lichtvoetige pick-up die verrassend veel stuurgevoel biedt en minder overhangt in bochten.
Een krachtige turbodiesel
Best een serieuze pick-up dus, deze Toyota Hilux GR Sport. Onder de motorkap huist nog altijd een 2,8-liter D-4D-motor met 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel. Schakelen gebeurt met een automatische zesversnellingsbak. Die transmissie is er eentje van het soort ‘doe maar rustig aan’. De schakelwisselingen nemen best wat tijd in beslag, ook als je zelf schakelt. Afijn, valt prima mee te leven. Maar soms zou je net wat sneller willen schakelen. De Hilux GR Sport heeft overigens een laadvermogen van een ton en kan geremde aanhangwagens tot 3,5 ton trekken. Op dat gebied dus niets te klagen. Het gemiddelde verbruik kwam tijdens de test uit op ongeveer 1 op 11.
Kenmerken Toyota Hilux GR Sport 2023
Aan de binnen- en buitenkant is er bij deze Toyota Hilux GR Sport ook het nodige aangepast. Laten we beginnen met het exterieur. De pick-up heeft een zwarte grille met forse Toyota-letters, verschillende GR-badges, grotere mistlampbehuizingen, 17-inch lichtmetalen wielen in een soort champagne-kleur en all-terrainbanden. De buitenspiegelbehuizingen, opstaptreden, spatborden en handgreep van de achterklep zijn in zwart uitgevoerd.
Interieur Toyota Hilux GR Sport 2023
Het interieur oogt ook lekker sportief. Toyota installeert sportstoelen bekleed met zwart leder en synthetisch suède en rode perforaties en stiksels. Verder tref je vrijwel op alle onderdelen een GR Sport-logo aan. Denk aan de rugleuningen, de vloermatten, de startknop, in het informatiedisplay en zelfs in de analoge klokkenwinkel. De pick-up heeft verder aluminium sportpedalen en verschillende accenten in koolstofvezellook. Over het dashboard loopt over de volle breedte een rode lijn. Blauwe sfeerverlichting maakt het feest compleet. Om het af te maken installeert Toyota led-koplampen, Smart Entry, Dual Zone Climate Control, Downhill Assist Control, een automatisch sperdifferentieel, een Panoramic View Monitor en JBL-audio met 800 watt. Lekker compleet dus.
Er komt nog serieuzer spul aan
Toyota verkoopt deze Hilux GR Sport alleen nog uit voorraad. Prijzen beginnen bij 45.995 euro op grijs \kenteken. Het merk maakt zich achter de schermen klaar voor de introductie van een extra dikke Hilux. Dat is namelijk de Hilux GR Sport II die uiteindelijk ook Hilux GR Sport gaat heten. Die pick-up gaat exclusief BPM en BTW 51.450 euro kosten en komt pas in de tweede helft van 2024 naar Nederland. Grotere spoorbreedte (+140 millimeter voor en +155 mm achter) en speciale ophanging en remmen moeten van die pick-up de best rijdende Hilux ooit maken. Dat gaan we zien. Deze geteste Hilux GR Sport staat namelijk ook al zijn mannetje. Het is een werkpaard pur sang, met een Dakar-sausje.