Toyota GR Supra 2.0 (2020) – autotest
Deze Toyota-sportauto breekt met tradities
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De heiligschennis druipt ervan af. Maar het rijplezier ook. De hamvraag na een week rijden in de eerste Toyota GR Supra met viercilinder ooit luidt dan ook: is de GR Supra 2.0 nog wel een echte Supra?
Toyota GR Supra of BMW Z4
De Toyota GR Supra maakt tijdens zijn debuut in 2019 de tongen los. Want technisch gezien is het een BMW Z4. Onderstel, motor – een 3,0-liter zescilinder-lijnmotor – en versnellingsbak komen van het Duitse merk. Vergis je niet: dit is nogal een dingetje onder adepten van de Japanse sportwagen. Die telt inmiddels vijf generaties en was altijd puur Japans. Maar toen diezelfde diehardfans begrepen dat er zonder BMW waarschijnlijk geen nieuwe Supra geweest was, bonden ze in.
“Een Supra met viercilinder is zoiets als een 911 met de motor voorin”
OMG
Andersom geldt dat ook. Zonder Toyota had de Z4 wellicht de aftocht geblazen. Een sportauto verkoopt nu eenmaal minder goed als een populair autotype zoals de SUV. Dus als je de ontwikkelingskosten kunt delen, is dat begrijpelijk. Maar nu gooit Toyota weer de knuppel in het hoenderhok. Door doodleuk een GR Supra met 2,0-liter benzinemotor te introduceren. Ook van BMW, maar kwalijker: een viercilinder. Terwijl elke generatie hiervoor een zescilinder heeft. Een Supra met viercilinder is net zoiets als een Porsche 911 met de motor voorin. OMG.
GR Supra 2.0 is 100 kg lichter
Maar hé, wij zijn de beroerdste niet en gingen op uitnodiging van Toyota Nederland een week met de GR Supra 2.0 twin-scroll turbo op pad. Een vermogen van 190 kW/258 pk en 400 Nm koppel. Een top van 250 km/uur en in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/uur – slechts één seconde langzamer dan de GR Supra met zescilinder. Bovendien is de GR Supra met viercilinder 100 kilogram lichter (1.470 kg). En maar liefst 20K goedkoper (61.995 euro). Verder claimt Toyota dat de motor verder naar achteren ligt en hierdoor de gewichtsverdeling beter is. Kom maar door!
“Een sportief rood stikseltje was hier en daar welkom geweest”
Knisperend haardvuur
Wat ons direct opvalt als we achter het stuur plaatsnemen, is dat je de GR Supra als het ware aantrekt. De fijne bestuurdersstoel biedt goede steun aan schouders, zijkant lichaam en onderkant benen en je kunt sportief diep zitten. Het stuur staat rechtop. Door de lage zijruiten, brede middenconsole en zwarte hemelbekleding voelt het interieur intiem aan; het aangename gevoel dat je ook krijgt van een knisperend haardvuur in de kleine woonkamer van een Engelse cottage.
Een sportief rood stikseltje was hier en daar welkom geweest; het is nu allemaal wel heel zakelijk zwart. We rijden overigens in de basisuitvoering Launch. De duurdere Fuji Speedway Edition heeft wel rode accenten in het interieur.
Wulpse lijnen
Toen we begrepen dat de designers van de GR Supra zich voor het passagierscompartiment hebben laten inspireren door een motorhelm met vizier moest we even gniffelen – die vrije geesten ook altijd met hun gekke verhaaltjes. Maar achter het stuur is het inderdaad net alsof je ín een motorhelm, áchter het vizier zit. En ook aan de buitenkant herkennen we nu de vorm van een motorhelm. Het exterieurdesign kent verder vooral wulpse lijnen. De luchtinlaten die je ziet, zoals in de portieren, zijn nep. Een beetje sneu, maar zouden ze niet bestaan, zag de GR Supra er ongetwijfeld minder dik uit.
“De 2.0 benzinemotor met twin-scroll turbo is gretig”
Bijna een straf
Het stuur ligt prettig in de hand. De geringste beweging hiervan en de klassiek lange motorkap van de GR Supra zet een stapje opzij. De 2.0 benzinemotor met twin-scroll turbo – die gekoppeld is aan een achttrapsautomaat met schakelflippers achter het stuur – is gretig. Het is bijna een straf om met de maximaal toegestane snelheid over de A2 te rijden. Aan alles voel je dat de GR Supra zoveel meer kan. Zet hem in de sportstand, trap het gaspedaal in en de GR Supra versnelt als een bezetene en ploft uit de uitlaat – deze sound is deels nep maar dat mag de pret niet drukken.
Gewoon dichtmaken
De wegligging van de GR Supra is dik in orde ook al mis je soms het scherpe randje van zijn kleinere broer, die donders leuke GT86. De GR Supra 2.0 is tamelijk comfortabel. Vanachter het stuur kijk je achterom zo de bagageruimte in (290 liter). Tussen de voorstoelen zit een forse opening. Op de snelweg hoorden we meer bandengeruis dan we gebruikelijk gewend zijn en op regenachtige dagen het opspattende water van het asfalt (geen zoab) in de achterste wielkasten. Niet superhinderlijk, wel hoorbaar. Gewoon dichtmaken, lijkt ons. Een jas berg je maar op via de achterklep.
Complete basisuitrusting
Het gebeurt niet vaak, maar van de importeur kregen we een basisuitvoering mee, de Supra Launch. Niks mis mee, de uitrusting is compleet. Met onder meer sportstoelen met alcantara-bekleding, ledverlichting, fraai 18-inch lichtmetaal met rode remklauwen en tal van actieve veiligheidssystemen die Toyota onder de noemer Toyota Safety Sense schaart, zoals Lane Departure Warning en Road Sign Assist. Het digitale instrumentarium bestaat vooral uit een grote toerenteller. Het prettig te bedienen multimediasysteem kennen we uit de BMW Z4.
Weinig concurrentie
De Toyota GR Supra 2.0 kent maar bar weinig concurrentie. Eigenlijk alleen de Audi TT. Andere sportauto’s zijn een stuk duurder. En Nissan levert de 370Z niet meer in Nederland, ook niet zijn opvolger. We kunnen verder alleen de Alpine A110 bedenken. Maar die is serieus kleiner.
Verdraaid fijne sportauto
Om nog terug te komen op de vraag die we aan het begin van deze test stelden. Nee, een echte Supra is de GR Supra 2.0 wat ons betreft niet. We hechten nogal veel waarde aan tradities (we moeten nog bijkomen van het nieuws dat Ferrari een SUV ontwikkelt). Laten we het erop houden dat de GR Supra 2.0 gewoon een verdraaid fijne sportauto is. Maar voor het echie neem je de versie met zescilinder. Je krijgt toch nauwelijks spaarrente over die 20K extra.
LEES OOK: Dit is hoe de Toyota Supra met 3.0 zescilinder rijdt