Toyota bouwt rallyauto met kenteken: Toyota GR Yaris
Dit wil je toch hebben!?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota heeft met de nieuwe Toyota GR Yaris een straatlegale rallyauto ontwikkeld. Dit is wat je noemt een hot hatchback. Compact, gedrongen, breed uitgeklopt, veel power én vierwielaandrijving. Eigenschappen die je één-twee-drie niet direct aan een Yaris koppelt.
Tweede GR-model
De GR Yaris vormt het topmodel van de nieuwe Yaris die in de loop van 2020 op de Nederlandse markt komt. De marktintroductie van deze GR Yaris is gepland voor de tweede helft van 2020. GR staat voor Gazoo Racing: de performance-afdeling van Toyota waar sportievere modellen worden ontwikkeld. Eerder kwam Toyota al met de GR Supra, deze GR Yaris vormt het tweede model.
Homologatiemodel
De GR Yaris dient als homologatiemodel voor de ontwikkeling van de volgende generatie Yaris WRC. Opvallend is dat de Toyota GR Yaris een driedeurs hatchback is, daar waar de normale Yaris een vijfdeurs hatchback is. De voorkant komt grotendeels overeen met de normale Yaris, maar vanaf B-stijl is vrijwel alles anders.
Laten we het anders uitleggen: het voorste gedeelte staat op het GA-B platform, maar het achterste gedeelte op het GA-C platform, bekend van onder meer de C-HR. Ten opzichte van de vijfdeurs Yaris heeft deze GR-uitmonstering een met 91 mm verlaagde daklijn. Ook opvallend: raamstijlen in de portieren ontbreken. In de stevig uitgeklopte wielkasten monteert Toyota 18-inch lichtmetaal.
De aandrijflijn
Toyota rust de GR Yaris uit met een nieuwe nieuwe 1,6-liter driecilinder (!) turbomotor (1.618 cc) die wat verder naar achteren is geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. Het blok heeft olie-gekoelde zuigers, een single-scroll turbo met kogellagers, uitlaatkleppen met een grote diameter en een machinaal gepolijst inlaatspruitstuk voor zo min mogelijk wrijving.
Het resultaat is een vermogen van 261 pk (192 kW). Het maximumkoppel bedraagt 360 Nm. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesbak. De accu is geplaatst in de bagageruimte voor een betere chassisbalans.
Lekker licht!
Droog weegt de GR Yaris 1.280 kilogram, onder meer bereikt door de carrosserie te vervaardigen van koolstofvezel en aluminium. Het resultaat is een pk-gewichtsverhouding van 4,9 kilogram per pk. En wat zijn de prestaties? De sprint van 0 naar 100 km/u komt uit op minder dan 5,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 230 km/u.
GR-FOUR: een nieuw 4×4-systeem
Om alle krachten zo efficiënt op het wegdek te krijgen, is de GR Yaris standaard uitgerust met een GR-FOUR 4×4-systeem. Toyota licht toe: “De lichtgewicht constructie optimaliseert de aandrijfkrachten per afzonderlijk wiel. De verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras wordt bepaald door een snel reagerende koppeling. Het 4×4-systeem maakt gebruik van enigszins verschillende overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras.
Het zorgt voor een theoretisch bereik van de koppelbalans van 100:0 (volledige voorwielaandrijving) tot 0:100 (volledige achterwielaandrijving). Deze flexibiliteit geeft een prestatievoordeel in vergelijking tot on demand AWD-systemen die gebruikmaken van een dubbele koppeling en permanente AWD-systemen die voorzien zijn van een centraal differentieel.”
Diverse 4×4-standen
Er is via een speciale 4WD-keuzeschakelaar keuze uit verschillende 4×4-standen. In de normale stand is de koppelverdeling 60:40 (voor/achter), in de sportstand is dat 30:70 en in de Track-modus zelfs 50:50.
Productie
De productie van de Toyota GR Yaris vindt plaats op een nieuwe productielijn in de Motomachi-fabriek waar ook de Lexus LFA van de band rolde. Wat de GR Yaris gaat kosten in Nederland, is nog niet bekend. Reken door een hoge BPM-boete op 50.000 euro of meer.
Toyota GR Yaris specificaties
Motorisering
Type 3-cilinder in lijn, benzine
Kleppen DOHC 12-kleppen met VVTi
Brandstofsysteem D4S – directe en indirecte injectie
Drukvulling Turbo
Inhoud (cm3) 1.618
Boring x slag (mm) 87.5 x 89.7
Compressieverhouding (:1) 10.5:1
Max. vermogen (kW/pk) 192/261
Max. koppel (Nm) 360
Emissie Euro 6d Temp
Transmissie
GR-FOUR 4WD systeem
Type Manueel 6
Prestaties
Pk-gewichtsverhouding (kg/kW – kg/pk) 6,7 – 4,9
Topsnelheid (km/uur) 230 (elektronisch begrensd)
Chassis
Voorwielophanging MacPherson
Achterwielophanging Double wishbone
Besturing Tandheugelbesturing, elektrisch bekrachtigd
Draaicirkel (m) 10,8
Remmen
Voor (diameter mm) Geventileerde remschijven (356); 4-potige remklauw
Achter (diameter mm) Geventileerde remschijven (297); 2-potige remklauw
Banden Dunlop SP Sport MAXX050 / Michelin Pilot Sport 4s
Bandenmaat 225/40R18
Afmetingen (mm)
Lengte 3,995
Breedte 1.805
Hoogte 1,46
Wielbasis 2,558
Spoorbreedte voor 2
Spoorbreedte achter 1.560
Gewicht (kg)
Leeggewicht (zonder bestuurder) 1.280 kg