
Toyota Aygo X Hybrid: nu 150 kilogram zwaarder (en zuiniger)!
De eerste échte hybride in het A-segment
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Toyota Aygo X is vanaf nu een volwaardige hybride auto! Daarmee is dit niet alleen de eerste full hybrid in zijn segment, maar krijgt de Aygo X eindelijk een aandrijflijn die goed bij de auto past. De conventionele benzinemotor was wat under powered. Nu krijgt de auto een stevige 44 pk meer, goed voor 115 pk! Begin 2026 wordt de nieuwe Aygo X verwacht in Nederland.
Toyota Aygo X Hybrid is eerste hybride in A-segment?
Maar er waren toch al hybrides in het A-segment? Dat willen de marketingdivisies je graag doen geloven, maar een Fiat 500 Hybrid is helemaal geen hybride. Dat is een mild hybrid die niet volledig elektrisch kan rijden. Hetzelfde geldt voor de Suzuki Swift Smart Hybrid. Ook dat is een mild hybrid. Deze Toyota Aygo X Hybrid is dus een echte hybride.
Toyota Aygo X Hybrid
Als opvolger van de populaire Aygo, was de Aygo X direct een hit bij de introductie. Er zijn meer dan 287.000 exemplaren in heel Europa verkocht sinds de auto op de markt kwam in 2022. Deze vernieuwde Toyota Aygo X zet weer een volgende stap, want het is de eerste échte hybride in het A-segment. De nieuwe aandrijflijn – die al verkrijgbaar is in de Yaris en Yaris Cross – vervangt de 1,0-liter benzinemotor van zijn voorganger volledig.

Ruimte anders ingedeeld
Om de hybride aandrijflijn in de Aygo X te kunnen onderbrengen zonder de wielbasis of bagageruimte aan te passen, past Toyota een andere indeling toe. Voor het eerst bij een hybride van het merk liggen twee stapels batterijcellen in lengterichting naast elkaar onder de achterbank. In andere Toyota-hybrides gebeurt dit nog parallel, wat meer ruimte vraagt. De 12V-accu ligt onder de bagageruimte, zonder invloed op de hoeveelheid beschikbare laadruimte.
Ook de voorkant van de auto is aangepast. De overhang vóór is 76 millimeter langer. Toyota bereikt dat door de componenten van de aandrijflijn anders te positioneren, zonder de verhoudingen van het model aan te passen.
Toyota Aygo X Hybrid: meer vermogen, minder uitstoot
Het systeemvermogen van de hybride Aygo X komt uit op 85 kW (116 pk), wat 32 kW (44 pk) meer is dan bij het vorige model. De auto accelereert daarmee in minder dan tien seconden van 0 naar 100 km/u. Tegelijkertijd blijft het brandstofverbruik laag en ligt de CO2-uitstoot op 86 gram per kilometer.

Platform en weggedrag
De Aygo X Hybrid maakt gebruik van het GA-B platform van Toyota’s New Global Architecture. De hybride batterij ligt laag in de auto, wat bijdraagt aan een laag zwaartepunt. De combinatie van dat platform en de plaatsing van de batterij zorgt voor een stijve carrosserie en wendbaar rijgedrag. De draaicirkel bedraagt 9,4 meter, wat het manoeuvreren in krappe ruimtes vereenvoudigt.
Geluid in het interieur verminderd
De Aygo X krijgt extra geluidsisolatie, zodat het rustiger blijft in het interieur. Geluiddempend materiaal achter het dashboard, een motorkapbekleding en een andere bodemplaat helpen daarbij, net als een aangepaste uitlaat. In de hoger uitgeruste versies komen daar dikker glas en extra isolatie in de carrosserie bij, wat het geluidsniveau verder verlaagt.
Nu 150 KG zwaarder (en zuiniger)! – Toyota AYGO X Hybrid (2026) – Walkaround – AutoRAI TV
Rijhulpsystemen
De auto beschikt over Toyota Safety Sense, een pakket met veiligheidssystemen. Dit bevat onder andere een verbeterd Pre-Collision System, Lane Trace Assist, Road Sign Assist, Emergency Driving Stop System en Proactive Driving Assist. De systemen zijn voortaan over-the-air te updaten, zodat ze actueel blijven. Het pakket geldt voor alle versies van de Aygo X.

Aangepast front
De voorkant van de Toyota Aygo X Hybrid krijgt een nieuwe motorkap, aangepaste koplampen en een andere grille. Samen met zwarte wielkastranden en 17- of 18-inch lichtmetalen velgen verandert dit de uitstraling. De sluitlijn van de motorkap schuift naar voren en de richtingaanwijzers zitten voortaan in de buitenspiegelbehuizing.
De auto is leverbaar in een tweekleurige uitvoering, waarbij het dak en de achterzijde zwart zijn. Er zijn nieuwe exterieurkleuren beschikbaar: Cinnamon, Jasmine Silver, Tarragon en Lavander. Wie wil, kan kiezen voor een stoffen schuifdak. In hogere uitrustingen krijgt dit dak een patroon in de stof.
Binnenruimte en uitrusting
Binnenin is de zitpositie van de bestuurder verhoogd voor beter zicht rondom. Er is plaats voor vier personen en de bagageruimte meet 231 liter. Het interieur krijgt een nieuwe, strakke uitstraling. Een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een nieuw bedieningspaneel voor de verwarming maken deel uit van het vernieuwde ontwerp. Alle uitvoeringen krijgen standaard een elektronische parkeerrem en twee USB-C-aansluitingen. In hogere versies komen daar een draadloze oplader, digitale sleutel, elektrisch inklapbare spiegels en nanoe X-luchtzuivering bij.
GR Sport-versie van Aygo X Hybrid
Toyota introduceert een GR Sport-variant van de Aygo X. Deze versie verwijst qua naamgeving en design naar de autosportactiviteiten van Toyota Gazoo Racing. De uitvoering combineert een zwarte motorkap met een tweekleurig exterieur. Specifieke GR Sport-lichtmetalen velgen en een grille met een ‘G-pattern’-gaas maken het uiterlijk compleet. Binnenin zijn grijze en zwarte accenten aanwezig en is het GR-logo in het interieur verwerkt.
De vering en schokdempers zijn aangepast voor een sportiever rijgedrag. Ook de elektrische stuurbekrachtiging is anders afgesteld, waardoor de besturing directer reageert. De afstemming is zo gekozen dat het rijcomfort in stedelijke gebieden behouden blijft.
Tekst gaat verder na foto’s














Lagere ecologische impact
Toyota richt zich op het verlagen van de milieu-impact over de gehele levensduur van de auto. De hybride aandrijflijn van de nieuwe Aygo X speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast kiest Toyota voor nieuwe materialen en probeert het merk de uitstoot tijdens productie en transport te beperken. Volgens de fabrikant daalt de CO2-voetafdruk met 18% ten opzichte van de vorige generatie.
Een voorbeeld van een andere aanpak is het gebruik van kleurentechnologie in het spuitgietproces. Hierbij krijgt een onderdeel direct zijn kleur, wat minder energie en materialen vergt dan traditionele lakmethoden.
Nieuwe stoelmaterialen
Toyota gebruikt nieuwe materialen in het interieur, waaronder SakuraTouch®. Dit materiaal bestaat voor meer dan 40% uit PVC van plantaardige oorsprong, kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycled PET. SakuraTouch vervangt dierlijk leer en heeft een vergelijkbare slijtvastheid. De CO2-uitstoot bij de productie van dit materiaal ligt 95% lager dan bij leder.
Duurzame productie
De Aygo X wordt geproduceerd in Kolin, Tsjechië. De fabriek gebruikt steeds meer duurzame energie en probeert de logistiek van onderdelen en voertuigen efficiënter te maken om uitstoot verder te verlagen.
Verkrijgbaarheid in Nederland
Toyota verwacht de nieuwe Aygo X begin 2026 in Nederland. De uiteindelijke specificaties en prijzen maakt het merk later bekend. De auto wordt gebouwd bij Toyota Motor Manufacturing Czech in Kolin.
Tekst gaat verder na foto’s










Toyota Aygo X Hybrid in een notendop
Techniek
- Aygo X krijgt Hybrid 115 aandrijflijn met 85 kW (116 pk), bekend uit de Yaris en Yaris Cross
- Verbruik daalt en prestaties stijgen: 0-100 km/u nu in 9,7 seconden (5,1 seconden sneller dan voorheen)
- Nieuw topmodel van Aygo X: GR Sport met sportief design, aangepast onderstel en andere velgen
- Meer geluidsdemping
- Voor het eerst een Hybrid in het A-segment
- GR Sport krijgt snellere stuurrespons, aangepaste ophanging voor dynamischer weggedrag en meer stabiliteit
- Leverbaar met stoffen schuifdak, waarbij de topversies leverbaar zijn met een uniek design
- Lage CO2-uitstoot van 86 gram per kilometer (in afwachting van homologatie)
Design
- Nieuw design voor Aygo X met frontdesign dat meer in lijn is met andere nieuwe Toyota-modellen
- Ander koplampdesign
- Nieuwe velgen en nieuwe kleuropties
- GR Sport krijgt unieke bi-tone+ kleuroptie, GR Sport lichtmetalen velgen en unieke grille
Interieur
- Verfijnd interieur met nieuw 7-inch digitaal instrumentarium
- Nieuw bedieningspaneel voor airconditioning
- 2 USB-C poorten
- Elektronische handrem
- Meer gerecyclede materialen in interieur
- Nieuw duurzaam bekledingsmateriaal: SakuraTouch
- Meer geluidsdemping in interieur voor meer rust op alle snelheden
Veiligheid
- Toyota Safety Sense 3 met Pre-collision System
- Full Range Adaptive Cruise Control
- Lane Trace Assist en Road Sign Assist
- Proactive Driving Assist
- Over-the-Air updates voor Toyota Safety Sense 3