De Kadjar is een SUV met persoonlijkheid
Rijtest Renault Kadjar
Hoe val je op de weg een beetje op? Overweeg dan eens de Renault Kadjar. Want wat een aandacht kregen we tijdens een uitgebreide test.
Je kunt stellen dat de Kadjar persoonlijkheid heeft, veel meer dan zijn voorganger Koleos. Dat moet ook als je als merk in het steeds drukker wordende segment van middenformaat SUV’s wil scoren. Het front met chroom en een groot merklogo, de zijkanten met de forse wielen en een heel eigen designsignatuur in koplampen en achterlichten maken de Kadjar onderscheidend. En ‘een mooie auto’ volgens veel omstanders die tijdens de test ongevraagd hun mening gaven.
Verleidelijk en dat geldt ook voor het rijden
In de Renault Kadjar wil je graag rijden, om het uiterlijk maar ook vanwege het rijgedrag. Want wat rijdt hij plezierig, helemaal als je van een comfortabel geveerd onderstel houdt en ook als je graag op een stoel zit die rug en benen goed ondersteunt. Door de wat hogere zitpositie heb je goed zicht rondom, waarbij de parkeersensoren en de achteruitrijcamera op de testauto parkeren nog wat prettiger en gemakkelijker maken. Het R Link-systeem van Renault (standaard vanaf uitvoering Intens) met navigatie, audio en de mogelijkheid om online te gaan blinkt uit door bedieningsgemak en logica. Je kunt van menu naar menu swipen, zoals bij een smartphone.
[gallerij-1]
Hoeveel ruimte wil je hebben?
Veel? Overweeg in dat geval de Renault Kadjar. In zijn segment is het een van de grotere. Hij is bijvoorbeeld langer dan zijn technische evenknie Nissan Qashqai. En daardoor is de bagageruimte van 472 liter inhoud ook wat royaler. Met de achterbank volledig neergeklapt is er zelfs 1.478 liter. Voor passagiers achterin is er weinig reden tot klagen. Been- en hoofdruimte zijn in orde en zeker op gelijk niveau als bij anders SUV’s van dit formaat.
Neem een dCi 110: heel zuinig!
Gemiddeld 5,1 l/100 kilometer scoren we tijdens de test. Dat is verrassend zuinig, zeker gezien zijn hoogte, forse voorzijde en rijklaargewicht van 1,455 kg. Het is te danken aan de 1,5liter turbodiesel, de dCi 110. Met zijn 81 kW en hoge trekkracht bij lage toeren is hij voldoende pittig om vlot te rijden en in te halen. Hij doet opmerkelijk stil zijn werk en is dus spaarzaam. Andere motoropties zijn een benzine, de TCe 130 van 96 kW of een dCi 130, een 1,6-liter turbodiesel van 96 kW. De Renault Kadjar dCi 110 is er vanaf € 29.790,- en als TCe 130 met een instapprijs van € 24.790,-. Deze laatste heeft echter 25% bijtelling, terwijl de dCi 110 diesel tot 1 januari 2016 nog in aanmerking komt voor 20%.
[gallerij-2]