Een terugblik op sportieve Toyota’s
Iconen gefotografeerd bij Nederlandse importeur

De lancering van de vernieuwde Toyota GT86 geeft een mooie aanleiding om terug te blikken op de vele sportcoupés en andere sportmodellen van Toyota, zoals de 2000GT en AE 86 Corolla. Om ze allemaal op een rij te zetten, duiken we de collectie in van importeur Louwman & Parqui.
Toyota 2000GT
Toyota Celica
Toyota AE86
Toyota Corolla
Toyota MR2
Toyota Supra
Toyota GT86
Nieuw aan GT86
Wat is er nieuw aan de opgefriste GT86? Afgezien van nieuwe bumpers en lichtunits heeft de auto een kleiner (nu 362 mm, dat is 3 mm kleiner) en 10 procent lichter stuurwiel, een nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm en een 6,1-inch Toyota Touch 2-multimediasysteem inclusief navigatie.
Track-modus
Ook nieuw is de Track-modus. Vehicle Stability Control laat in de Track-modus meer toe. Ook tractiecontrole (TRC) staat op een laag pitje. Desgewenst schakel je TRC zelfs helemaal uit. Aan de 2,0-liter viercilinder D-4S-boxermotor is niet gewijzigd. Die levert dus nog altijd 147 kW (200 pk) en 205 Nm. Goed voor een 0-100-sprint in 7,6 seconden (automaat: 8,2 seconden).
Succesnummer, daarom opvolger
De eerste GT86 verscheen in 2012 op de markt. Sindsdien zijn wereldwijd meer dan 170.000 exemplaren verkocht. Best een succesnummer dus, die GT86, al is hij met 48.120 euro in Nederland wel wat aan de prijs. De GT86 krijgt overigens een opvolger! “We gaan door met de GT86. De auto dient een groot doel. We stappen daarom niet uit dat segment. Het is onze intentie om door te gaan met de auto”, zegt Karl Schlicht, topman van Toyota Europa.
[parallex id=”1″]