SsangYong wil wereldspeler worden
Introductie in Verenigde Staten past perfect in groeiplan

Het Koreaanse automerk SsangYong, onderdeel van de Indiase multinational Mahindra & Mahindra, wil een wereldwijde speler worden. Een introductie op de Verenigde Staten past daarom perfect in het groeiplan. Dat heeft SsangYongs CEO, Choi Johng-sik, gezegd in een interview met Automotive News.
Vóór 2020 twee nieuwe modellen
“Noord-Amerika is erg competitief, dus we moeten een goed merk neerzetten. Dat is waarom we nu werken aan een range van compleet nieuwe producten”, zegt Choi Johng-sik. Nog vóór het einde van decennium hoopt SsangYong twee modellen te lanceren in de Verenigde Staten. De eerste wordt een opgewaardeerde versie van de Tivoli: een compacte B-segment SUV die ook in Nederland te koop is. De tweede wordt een compleet nieuwe variant van de Korando.
Ook nieuwe motoren
Om aan de smaak van Noord-Amerikaanse autokopers tegemoet te komen, ontwikkelt SsangYong eveneens nieuwe motoren. Het gaat om viercilinder turbomotoren: een 1,5-litermotor met 119 kW (162 pk) en een 2,0-litermotor met 162 kW (220 pk).
Achtergrond
SsangYong opereert in Nederland redelijk op de achtergrond, maar heeft wel een eigen dealernetwerk. Het huidige leveringsprogramma bestaat uit onder meer de nieuwe Tivoli en de XLV. Die laatste is de zevenzitsversie van de Tivoli. Van het model lees je binnenkort op deze site een rijtest.