Selfiecamera in een auto: is dat wel een goed idee?
Interieurcamera in een auto: wat is de meerwaarde?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Camera’s in auto’s die jou en je gezin filmen of fotograferen: een goed idee? Je kan in ieder geval al aan gaan wennen aan het idee, want steeds meer modellen hebben interieurcamera’s of selfiecamera’s.
Steeds meer merken doen het
Meer en meer nieuwe auto’s beschikken over een camera gericht op inzittenden in de auto. Een bekend voorbeeld is natuurlijk Tesla’s Cabin Camera, maar ook het Chinese BYD en NIO installeren camera’s in het interieur waarmee gefilmd en gefotografeerd kan worden. Zelfs een automerk als MINI gaat nu overstag en installeert in de nieuwe generatie MINI hatchback een interieurcamera. En wat te denken van Mercedes-Benz? Ook dat merk heeft al camera’s in sommige modellen.
Opnames maken van rit
Met een selfiecamera in het interieur van een auto is het mogelijk om foto’s te maken onderweg, of om opnames te maken van een leuk moment. Het idee is leuk: de opnames kun je delen met geliefden of op social media, mocht je dat wensen. Is zo’n camera een inbreuk op privacy? Dat valt te bezien. In het verleden – tussen 2019 en 2022 – hebben meerdere Tesla-medewerkers foto’s en video’s van auto’s van klanten privé uitgewisseld via een intern berichtensysteem, zo schreef Reuters in april 2023. Op sommige beelden waren intieme en gênante situaties te zien van Tesla-klanten, zo meldden de bronnen aan Reuters. Tesla heeft klanten altijd verzekerd dat camera-opnames anoniem blijven.
Toegevoegde waarde van interieurcamera’s
Overigens was dit verhaal van Reuters eenrichtingsverkeer. Tesla heeft nooit officieel gereageerd, de beelden zijn nooit openbaar gemaakt en bovendien werd er alleen gesproken met ex-medewerkers. Of het waar is, is dus niet met zekerheid te zeggen. Maar het zet wel aan het denken. Want was is de toegevoegde waarde van een interieurcamera of selfiecamera in het interieur van een auto? Is het nodig om onderweg foto’s te maken? Laat staan een video? Is het niet een overbodige gimmick?
Wat filmt de Cabin Camera in een Tesla?
Tesla heeft een speciale pagina voor de Cabin Camera in het leven geroepen. Tesla zegt daarover het volgende. We hebben de belangrijkste zinnen dikgedrukt. Interessant om te lezen als je een Model 3 of andere Tesla bezit.
“Your Model 3 may be equipped with a cabin camera located above the rear view mirror. The cabin camera can determine driver inattentiveness and provide you with audible alerts, to remind you to keep your eyes on the road when Autopilot is engaged. By default, images and video from the camera do not leave the vehicle itself and are not transmitted to anyone, including Tesla, unless you enable data sharing. If you enable data sharing and a safety critical event occurs (such as a collision), Model 3 shares short cabin camera video clips with Tesla to help us develop future safety enhancements and continuously improve the intelligence of features that rely on the cabin camera. Data may also be shared if diagnostics are required on cabin camera functionality. Cabin camera does not perform facial recognition or any other method of identity verification. To protect your privacy, cabin camera data is not associated with your vehicle identification number. To adjust your data sharing preferences touch Controls > Software > Data Sharing > Allow Cabin Camera Analytics. You can change your data sharing settings at any time.”
Gezichtsherkenning
De ene camera kan filmen en fotograferen, terwijl een andere camera juist alleen gebruikt wordt voor gezichtsherkenning. Dat verschilt per auto. In de Mazda CX-60 kun je bijvoorbeeld het zogeheten Driver Personalisation Systeem gebruiken. Dit systeem herkent de bestuurder door middel van gezichtsherkenningstechnologie en stelt daar de ideale stoel- en stuurpositie op in. Deze camera wordt dus anders gebruikt. Niet om te filmen of te fotograferen, maar puur om bij vertrek te scannen.
Foto- en videofunctie
Het gaat in dit geval vooral om de foto- en videofunctie van een camera. Het idee achter een camera in de auto is leuk. Sommige auto’s filmen ook naar buiten via de voorruit. De auto is dan direct een dashcam, die soms erg handig kan zijn om bepaalde zaken te filmen, bijvoorbeeld een ongeluk. Dan heb je direct bewijsmateriaal. Maar een naar voren gerichte camera kan ook leuk zijn om een snelle ronde op een circuit vast te leggen, al is de vraag of je dan niet beter een professionele GoPro-camera kunt installeren.
Zorgen maken?
De nieuwste trend is in ieder geval dat autofabrikanten camera’s in het interieur monteren die echt op het interieur zijn gericht. Is dat een leuke ontwikkeling? Of is het iets om je zorgen over te maken? Je mag er vanuit gaan dat een fabrikant geen misbruik maakt of zelfs toegang heeft tot de camera. Vooral dat laatste is belangrijk, want het maakt ‘misbruik’ onmogelijk. Autofabrikanten moeten dus vooral goed communiceren dat ze zelf geen toegang hebben tot de camera in de betreffende auto. Dat is nodig om een klant het vertrouwen te geven dat zo’n camera echt alleen voor entertainmentdoeleinden bedoeld is. Voor eigen gebruik dus en niet ’ter verbetering van het product’. Als het product nog niet goed genoeg is, moeten fabrikanten zo’n camera simpelweg niet monteren.