AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
S

Seat Ateca 2.0 TDI – Autotest

Spaanse SUV met Duits bloed: daar kun je mee thuiskomen

 •  Autotests, Nieuws

De Seat Ateca is de eerste SUV van het Spaanse merk, met de Volkswagen Tiguan als technisch fundament. Oftewel: degelijkheid met een flamboyant Spaans sausje. Het blijft een kwestie van smaak, maar het uiterlijk is beslist geslaagd. De Ateca trekt de aandacht, merken we. Houdt hij zich echter staande tussen het alsmaar toenemende SUV-offensief?

Groot front

Crossover of SUV, het verschil zul je niet altijd direct zien. Feit is dat bijna alle automerken zich met dit soort modellen volop mengen in de strijd om de gunst van de koper. Het gaat om auto’s met een hogere instap en zitpositie en de binnenruimte van een middenklasse-hatchback. Stoer om te zien met een groot front, dat niet zelden met flink wat chroom is versierd.

“In dit segment valt er echt wat te kiezen”

Seat Ateca

Meer dan 20 van dit soort modellen

Nissan kun je met de Qashqai beschouwen als de grondlegger van dit segment. Inmiddels zijn er meer dan twintig van dit soort modellen, van diverse merken. Recente nieuwkomers zijn de Renault Kadjar, Hyundai Tucson en de Toyota C-HR. Ook crossovers of SUV’s, maar stuk voor stuk weer met een hele andere look en feel. In dit segment valt er dus echt wat te kiezen.

“Geef gas en de diesel geeft direct gehoor”

Bodyguard op wielen

De Seat Ateca is strak vormgegeven met scherpe lijnen. Juweeltjes zijn de koplampen, ook al is dit een kwestie van smaak. Hij onderscheidt zich er in elk geval mee, net als met het rooster (of raster) in de grille. En hij komt lekker gespierd over door de uitgebouwde wielkasten. Met de speciale zwarte velgen op deze testauto en de zwarte lak oogt de Seat Ateca als een bodyguard op wielen.

Seat Ateca

Aandacht voor degelijkheid

De scherpe lijnen in de vormgeving zie je ook in het interieur van de Seat Ateca. Aangezien Seat lid is van de Volkswagen Groep, kun je aandacht voor degelijkheid en kwaliteit in afwerking verwachten. Nou, dat ís ook zo. Schakelaars, materialen en montage maken een solide indruk. Het dashboard is traditioneel met toerenteller en snelheidsmeter recht voor de neus van de bestuurder, en centraal bovenin de cluster voor infotainment en navigatie. Prettig is de touchscreen: pas als je met de hand in de buurt komt, verschijnen in de hoeken extra buttons. Een grafisch foefje dat zorgt voor een overzichtelijke projectie als er niets te bedienen valt.

“Met de zwarte velgen op deze testauto en de zwarte lak oogt de Seat Ateca als een bodyguard op wielen.”

Blauwe achtergrondverlichting

De geteste Excellence-uitvoering is behoorlijk compleet en getooid met een fraai bekleed interieur. Alcantara op de stoelen en fraaie sierlijsten op het dashboard, de middenconsole en de portieren. Leuk detail: in het donker hebben die blauwe achtergrondverlichting. Ander detail: bij het openen van de portieren zie je in het donker op de grond naast de auto de naam Seat Ateca geprojecteerd.

Beetje oldskool

De 2,0-liter dieselmotor levert met 110 kW (150 pk) misschien niet het meeste vermogen in vergelijking met soortgenoten van andere merken, maar wat is deze krachtbron soepel. Geweldig! Terugschakelen is zelden nodig voor een beetje extra power. Geef gas en de diesel geeft direct gehoor. Dit is nog een beetje oldskool in een wereld waar downsizing nu de norm lijkt.

Seat Ateca

Ook met DSG en 190 pk diesel

De handgeschakelde zesbak schakelt prima. Het is aanvankelijk wel even wennen aan de lange slag van het koppelingspedaal en het abrupte aangrijpen. Het alternatief is een DSG-automaat met dubbele koppeling, maar die is dan gekoppeld aan de 140 kW (190 pk) variant van de 2.0 TDI.

Wintersport

De Seat Ateca 2.0 TDI in deze test is een van de duurdere versies. Je bent genoodzaakt genoegen te nemen met 4-Drive vierwielaandrijving. Natuurlijk fijn als je elk jaar op wintersport gaat of regelmatig een zware aanhanger moet trekken. Tot 2.000 kilogram trekgewicht is mogelijk, dus een boot- of paardentrailer is geen probleem. Als dat niet nodig is, dan is de 1.6 TDI met voorwielaandrijving een verstandigere keuze. Afhankelijk van de uitvoering scheelt het je zo’n 10.000 euro. Deze 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) is er vanaf 43.250 euro. De Seat Ateca 1.6 TDI met 85 kW (115 pk) kost minimaal 31.950 euro.

SPECIFICATIES

Seat Ateca 2.0 TDI
Lengte: 4.363 mm
Breedte: 1.807 mm
Hoogte: 1.600 mm
Wielbasis: 2.638 mm
Motor: 2,0-liter viercilinder turbodiesel
Motorinhoud: 1.968 cc
Motorvermogen: 110 kW (150 pk)
Trekkracht: 340 Nm tussen 1.750 - 3.000 tpm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: 4-Drive vierwielaandrijving standaard
Topsnelheid: 196 km/u
0-100 km/u: 9,0 seconden
Gemiddeld verbruik (NEDC): 5,1 l/100 km
Gemiddeld testverbruik: 6,7 l/100 km
CO2-emissie: 129 g/km
Gewicht: 1.448 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 360 euro per kwartaal (Noord-Holland)
Vanafprijs Seat Ateca 2.0 TDI: 43.250 euro
Prijs testauto: 46.120 euro

Benieuwd wat jouw auto nog waard is? Bereken gratis en verkoop binnen 24 uur!

GO!
  • Auto binnen 24 uur verkocht
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
Ontvang elke vrijdag om 15.00 uur onze 5 meest gelezen blogs van de week in je mailbox! iedere 20e inschrijver krijgt het boek Alle Auto’s 2017 (t.w.v. 9,95 euro) gratis opgestuurd Aanmelden
Reageer

AutoRAI.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten