Rolls-Royce Spectre: elektrisch juweel op wielen
Een elektrische auto met sterallures
De eerste volledig elektrische Rolls-Royce is een feit. Dit is de Rolls-Royce Spectre. Een elektrische auto met sterallures, maar eveneens een elektrisch juweel op wielen.
Rolls-Royce en EV: a match made in heaven
Prettige combinaties, je kunt er verschillende verzinnen. Kaas met appelstroop, zoet combineren met zout, een tuxedo met matching stropdas of een aardbei met chocolade. Ook Rolls-Royce en een elektrische aandrijflijn is a match made in heaven. Waarom? Simpel, Rolls-Royce doet er alles aan om de meest comfortabele en stille auto’s ter wereld te maken. Een elektrische aandrijflijn biedt dan uitkomst. De Rolls-Royce Spectre is om die reden een auto die een nieuw tijdperk inluidt voor dit Britse automerk.
Ultra-Luxury Electric Super Coupé
De Rolls-Royce Spectre is de eerste volledig elektrisch aangedreven auto van het merk. Deze zogeheten ‘Ultra-Luxury Electric Super Coupé’ is de geestelijk opvolger van de Phantom Coupé. De Spectre is per direct te reserveren, maar de leveringen aan klanten starten pas in het vierde kwartaal van 2023. De prijs van de Spectre ligt tussen de Cullinan en Phantom. Reken dus sowieso op 500.000 euro of meer. Maar dan krijg je wel wat, lees maar even mee!
Charles Stewart Rolls zei ooit…
Eerst even een quote van Charles Stewart Rolls, Co-Founder van Rolls-Royce. Hij zei in 1900 het volgende: “De elektrische auto is perfect geluidloos en schoon. Er is geen geur en er zijn geen vibraties. Als er vaste oplaadpunten zouden zijn, was het een zeer bruikbaar vervoermiddel.”
Een stevige 122 jaar later neemt Rolls-Royce een elektrische auto in productie. Sterker nog: Rolls-Royce bevestigt dat tegen het jaar 2030 het volledige modellenportfolio geheel elektrisch aangedreven zal zijn. De Spectre trapt nu af.
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars, zegt: “De Spectre bezit alle kwaliteiten die kenmerkend zijn voor de legende die Rolls-Royce heet. Deze geweldige automobiel, die vanaf het begin is ontworpen als ons eerste volledig elektrisch aangedreven model, is stil, krachtig en laat zien hoe perfect elektrische aandrijving past bij Rolls-Royce. De elektrische aandrijflijn van de Spectre staat garant voor het ononderbroken succes van het merk en versterkt de definitie van elk van de karakteristieken die van een Rolls-Royce een Rolls-Royce maakt. Het is de start van een nieuw hoofdstuk voor het merk en voor onze gewaardeerde klanten.”
Lage luchtweerstand
Je zou het niet zeggen, maar dit gevaarte van 2.975 kilogram (inclusief 700 kilogram batterij) en 5.453 mm lang, is best efficiënt. Aan de voorzijde worden de gedeelde koplampen van de Spectre onderbroken door de breedste grille die ooit is toegepast op een Rolls-Royce. De lamellen van de Pantheon-grille liggen vlakker in het geheel en sluiten nauwer aan, ontworpen om de lucht langs de voorkant van de auto te geleiden. Samen met het gestroomlijnde Spirit of Ecstasy-beeldje – het resultaat van 830 uur modelleren en testen in de windtunnel – verlaagt de grille de luchtweerstand van de auto, die met een Cw-waarde van 0,25 van de Spectre de meest gestroomlijnde Rolls-Royce ooit maakt.
Grille gedimd verlicht
Om de Spectre ook in het donker herkenbaar te maken wordt de grille gedimd verlicht door 22 led-lampjes die de achterzijde van de lamellen beschijnen en door de weerkaatsing in het gepolijste front een subtiele, driedimensionale verschijning verzorgen. De Spectre is verder de eerste tweedeurs coupé in productie in honderd jaar die is uitgerust met 23-inch wielen.
Spectre is een fastback
Het meest opvallende van het silhouet van de Spectre is de fastback, die doet denken aan de meest indrukwekkende auto’s en jachten uit de geschiedenis. Aan het eind van de daklijn zijn de achterlichten omgeven door het grootste carrosseriedeel uit één stuk dat ooit voor een Rolls-Royce gebruikt is en dat begint bij de A-stijl en doorloopt tot het bagagecompartiment. De verticale achterlichten, die lijken op juwelen, zijn kleurloos en kunnen tijdens het personalisatieproces in talloze kleuren worden uitgevoerd, naar wens van de nieuwe eigenaar.
Starlight Doors
Vanbinnen is de Spectre voorzien van de meest geavanceerde maatwerkopties tot nu toe. De sterrenhemel kennen we inmiddels wel, maar de Spectre is ook de eerste Rolls-Royce met Starlight Doors. Deze noviteit is voorzien van 5.876 zacht verlichte ‘sterren’. De coachdeuren kunnen ook worden voorzien van een achtergrond in Canadel paneelwerkhout. De naam hiervan komt van de baai in Zuid-Frankrijk waar Sir Henry Royce en zijn ontwerpteam in de winter verbleven.
Illuminated Fascia
Het nachtelijk thema komt eveneens tot uiting in het Illuminated Fascia van de Spectre. Er waren meer dan 10.000 manuren en twee jaar voor nodig om dit te ontwikkelen, maar dan beschik je wel over een Spectre-naamplaatje dat is omgeven door 5.500 sterren. Het paneel zit aan de passagierskant van de auto en is geheel onzichtbaar als de auto niet in gebruik is.
Aluminium Rolls-Royce Architecture of Luxury
De Spectre is gebouwd rond het volledig aluminium Rolls-Royce Architecture of Luxury. De aluminium delen en de integratie van het accupakket in de structuur van de auto maken het geheel 30 procent stijver dan elke voorgaande Rolls-Royce. De vloer is bovendien halverwege de dorpel geplaatst in plaats van erboven of eronder. Er is ruimte gemaakt tussen de accu’s en de vloer voor de bekabeling en de leidingen van de klimaatregeling. Doordat de batterij daaronder zit, is de vloer perfect vlak. Dat zorgt niet alleen voor een lage zitpositie en meer binnenruimte, maar geeft de batterij ook een tweede functie: bijna 700 kilogram aan geluiddemping.
Slimme Rolls
De Spectre is de meest connected Rolls-Royce uit de geschiedenis. Voor alle 141.200 variabelen die optreden tussen zenders en ontvangers in de auto zijn handgeschreven protocollen ontwikkeld. In vrijwel alle gevallen hebben de technici subvariabelen ontworpen op het gebied van klimaat, snelheid, wegdektype, status van het voertuig en de rijstijl. Al deze protocollen zijn bedacht tijdens het 2,5 miljoen kilometer lange testwerk. Dit gebeurde zowel in geavanceerde testomgevingen als op de openbare weg over de hele wereld.
Aandrijflijn Rolls-Royce Spectre
De definitieve opgave van het vermogen, de acceleratie en de actieradius van de Rolls-Royce Spectre moet nog worden opgegeven. Alle cijfers volgen als het afronden en fijnslijpen van de Spectre gereed is in het tweede kwartaal van 2023. De voorlopige cijfers: een elektrische actieradius van 520 kilometer (WLTP), 900 Nm trekkracht en een aandrijflijn met 430 kW (585 pk). De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt naar verwachting 4,5 seconden in beslag.
Naar verwachting neemt de Spectre de grootste batterij van de BMW i7 over: een exemplaar met een capaciteit van 105 kWh. Waarom we dat denken? BMW en Rolls-Royce werken samen. Bovendien communiceert Rolls-Royce een gemiddeld stroomverbruik van 21,5 kWh. Met een verwachte range van 520 kilometer kom je dan sowieso al uit op dik 100 kWh aan batterijcapaciteit.